Стефана Здравкова: “Нова” е не просто успешна компания, тя налага тенденции
Скоро ще обявим три нови развлекателни предавания по лицензни формати, казва главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг Груп" в първото си интервю, откакто е на високата позиция
Сериозната крачка до края на годината са преместването ни в нова сграда и пълното технологично обновление
- Г-жо Здравкова, вие сте втората жена, която поема управлението на Нова тв. Как ви приеха колегите в телевизията, как минаха първите ви дни на новата позиция?
- Поех ръководството на “Нова Броудкастинг Груп” при завършването на един изключително силен сезон. Заслугата е на целия екип, на който съм благодарна. Предимство е, че работя в компанията вече три години, познаваме се и преходът не беше труден. Но първите дни, както винаги натоварени, преминаха основно в срещи и разговори с колегите.
- Как приехте новия си пост? “Нет Инфо”, откъдето идвате, е голяма компания, но е само част от “Нова Броудкастинг Груп” - най-голямата медийна група у нас.
- Приех с ентусиазъм. От една страна, е професионалното предизвикателство, разбира се, но от друга – вярата ми в потенциала и силата на компанията. Работя за нейния напредък и преди да заема този пост, и затова се чувствам в свои води. “Нова Броудкастинг Груп” е не просто успешна компания, тя налага тенденциите на българския пазар. Последните три години в “Нет Инфо” бяха много важни за мен и наистина се гордея с всичко, което постигнахме с екипа - пораснаха услугите ни от всекидневен характер – abv.bg и sinoptik.bg. Разрасна се новинарската ни екосистема – разширихме я с telegraph.bg – една напълно нова за “Нет Инфо” аудитория с интерес към нов за нас таблоиден медиен формат.
- Кой ви покани за поста и защо приехте?
- Дирк Геркенс ме покани. Той остава свързан с “Нова Броудкастинг Груп” като председател на управляващия борд на компанията и директор “Програма, продукция и рекламни продажби” в “Юнайтед Медия”. Работата с един от най-добрите телевизионни мениджъри в Европа, какъвто безспорно е той, е привилегия. Убедена съм, че шансовете, които получаваме, не са инцидентни, зад тях стои усърдна работа. Често цитирам Малкълм Глаудел, който, правейки паралел с шаха, казва, че
зад всеки успех стоят
поне 10 000 часа практика
- Досегашният ви професионален опит е свързан предимно с управлението и разработването на бизнеса на технологични компании. Колко важна част ще е дигиталният бизнес на компанията и в тази връзка как ще се променя телевизията?
- Дигиталната трансформация е навсякъде и отваря нови възможности за всеки един бизнес. Особено когато говорим за телевизия. Тя е бъдещето за дигиталния свят. Затова предстои да развием нови (digital first) продукти в самата телевизия и да издигнем нивото на дигиталното представяне до телевизионните стандарти. Логиката обикновено е обратна - първо телевизия, а след това дигитални медии. Но днес и телевизията, и дигиталната среда сe променят. Различни са навиците за тяхната консумация, различни са технологиите, както и иновациите, които са на разположение. Затова нашата рецепта е повече и по-качествено съдържание, повече и по-разнообразни канали и формати, повече и по-голям достъп. По всяко време и на всички платформи. Не деля активите на компанията. Всички те са важни - телевизия, дигитални продукти, печатни издания, радиостанции. Взети заедно, създават нови перспективи на пазара. При нас 1+1 със сигурност прави повече от 2. Да сме в една 360-градусова екосистема, е началото на реална синергия, която ни прави още по-добри. Подобна гледна точка оборва обичайната логика и дава шанс бъдещето да бъде по-голямо.
- Визионерски погледнато към бъдещето, идва ли краят на телевизията заради интернет?
- Дигитализацията влияе върху традиционните медии, но не отменя нито съществуването им, нито тяхната сила. Често успоредно се развиват. Какво имам предвид? Телевизията остава най-силната медия в България и доверието към нея е голямо. Това най-ясно личи при кризи, каквито сега са пандемията и войната в Украйна. В същото време “Нет Инфо” успя да запази ръста на аудиторията си, която дойде през 2019 година именно с пандемията и вече устойчиво застана до нива над 80% от общия брой на интернет потребителите в България. Има проекти, към които интересът се ражда първо в онлайн пространството, но след това аудиторията се пренася към телевизията.
Вашият въпрос обаче ми припомни и още една интересна дискусия назад във времето. Тогава бях мениджър “Печатни системи” в XEROX за България. Започваше дигитализацията, появиха се електронните книги. Опасението беше, че скоро всичко ще е дигитално. Но наш клиент от Швейцария сподели, че
хартията няма да изчезне заради трите B
- Bedroom, Bathroom, Beach (от англ. баня, спалня, плаж). Оттогава минаха 20 години, хартията още съществува. Само начинът на потребление се промени.
- Какви ще са приоритетите ви? Ще разчитате ли предимно на българско съдържание в програмата на Нова тв? Вече съобщихте за поредния голям проект - сериала “С река на сърцето”.
- Радвам се, че споменавате за новия сериал “С река на сърцето”. Това е проект с много висок продукционен стандарт и заявка за надграждане на постигнатото. Със сигурност филмопроизводството е един от стратегическите ни приоритети.
“NOVA подкрепя българските филми” не е етикет, а реален ангажимент
към всички български кинотворци. NOVA винаги е залагала на българско съдържание и това ще продължи да е така. Другият ни приоритет е качествената журналистика, която ще разширим, включително с нови предавания, когато стартира специализираният новинарски канал в партньорство със Си Ен Ен. “Нова Броудкастинг Груп” е домът и на големия спорт.
В нашите телевизионни канали предлагаме ексклузивни събития, каквито са европейското и световното първенство по футбол, както и премиум съдържание в много видове спорт - футбол, автомобилни спортове, волейбол, баскетбол, бокс, тенис, голф и др. Въпреки че цените на спортните права непрекъснато нарастват, запазваме тези инвестиции. Относно “Нет Инфо” една от най-важните стратегии е свързана с т. нар. сайтове, ориентирани към определени намерения за покупка.
Такива например са тези за нови автомобили, кулинария, бременност и майчинство, домашни любимци и др. След като се направи анализ на поведението на посетителите, може да се вземе прецизно решение за рекламата, която би била интересна за тях.
- Каква ще е тв програмата наесен, ще има ли нови предавания?
- Есенната програмна схема ще бъде още по-богата и разнообразна. Ще предложим нови за България заглавия и още повече забавление. Подписахме договори за три нови развлекателни предавания по лицензни формати, които скоро ще обявим. Ще отведем зрителите и на много красиви места. Както знаете, новият сериал “С река на сърцето” се снима по поречието на река Дунав около Видин, където пейзажите са удивителни. Следващата седмица
започва работата на терен и по четвъртия сезон на “Игри на волята”
Те отново ще покажат впечатляващи места по Южното Черноморие, повече битки и атрактивни участници.
В програмния съвет на “Нова Броудкастинг Груп” са едни от най-добрите професионалисти в България с над 20-годишен опит в развитието на телевизионни програми. Те следят световния пазар и го проучват внимателно, така че да предложат на българската аудитория най-новото и впечатляващо съдържание. Да не забравяме, че в края на ноември започва световното първенство по футбол, което ще излъчим съвместно с БНТ. То ще бъде уникално в много отношения и за първи път ще се проведе в Катар.
- Новините и актуалните предавания са гръбнакът на всяка политематична телевизия. Как ще гарантирате свободата на журналистите и как ще я пазите, включително и от външен натиск?
- Всеки, който държи на добрата журналистика, знае, че нюзрумът е запазена територия на журналистите. Те задават стандарта и с авторитета си го пазят в новините и актуалните предавания. Във време на засилваща се дезинформация тяхната роля и независимост са критично важни. Освен информация те са тези, които осигуряват нужния контекст на събитията и повече експертни мнения по важните теми. Яснотата по този въпрос е моята гаранция към тях. А
относно външния натиск гарант е принадлежността ни към семейството на “Юнайтед Медия”,
в което действат ясни правила, включително и независимият редакторски борд от утвърдени медийни експерти. Сред тях e и бившият директор на BBC World Service Питър Хорокс.
- Предвиждате ли промени в ръководния екип? Ще има ли нови лица на малкия екран?
- Промените в мениджърския екип вече са факт. Красимира Василева Хаджийска е новият главен оперативен директор, досегашният финансов директор Станка Крушарска зае позицията главен директор “Финанси, администрация и ИТ”, Александър Варов вече е изпълнителен директор, а Емануил Манолов – оперативен директор на “Нет Инфо”. Елица Нановска е назначена за директор “Продажби”, а Пламен Благов - за директор “Дистрибуция и нови платформи”. Напълно заслужено поемат новите отговорности, защото са доказали своя професионализъм и са допринесли много за общите успехи. Красимира например работи за развитието на компанията от 19 години и е в основата на успешното присъединяване на други международни телевизионни канали като FOX, AXN, Discovery, The Walt Disney Company, чието рекламно време също се продава от нашия търговски отдел.
А дали ще има нови лица на екрана, преценяват продуцентите.
- Ставате част от висшия мениджърски екип на “Юнайтед Груп”. Какво научихте от чуждестранните си колеги досега? И какво могат да научат те от българския тв опит?
- “Юнайтед Медия” оперира в 8 държави в Югоизточна Европа и притежава 5 национални тв оператора, повече от 50 платени тв канала, 5 радиостанции, успешно дигитално портфолио с 28 уеб портала, както и печатни издания. Когато говорим за медийните активи на “Юнайтед Медия”, “Нова Броудкастинг Груп” е сред пионерите. Работим в синхрон с колегите си от другите пазари и активно съдействаме с натрупания си опит през годините. И това не важи само за телевизията. В момента “Нет Инфо” оперира най-голямата според Gemius екосистема от новинарски сайтове. Александър Варов е и регионален координатор “Дигитална реклама” в “Юнайтед Медия”. Неговата експертиза е изключително ценна и знанията му високо се ценят. Обменяме идеи и по отношение на различни формати и сериали. За тази цел има специален отдел в “Юнайтед Медия”, който отговаря за продукцията и дистрибуцията.
- Ще продължи ли да се разраства “Нова Броудкастинг Груп” и накъде?
- Иновативността е в ДНК-то на “Нова Броудкастинг Груп”. Сериозната крачка, която ни предстои да направим до края на годината, са преместването ни в нова сграда и пълното технологично обновление. Мащабът и възможностите на новия студиен комплекс е несравним за българския телевизионен пазар. Ще продължим да развиваме телевизионните и радиопрограмите, да търсим ново съдържание и да предлагаме персонализирано преживяване на потребителите в онлайн пространството.
- Малко преди да поемете ръководството на компанията, част от вестниците, които “Нова” придоби, бяха закрити. Как ще развивате тези, които останаха?
- В динамична среда, характерна за медиите, процесите по управление изискват непрекъснато развитие и подобрение. Вестниците “Телеграф” и “Мач Телеграф” имат стабилни позиции на българския пазар и бъдещето им преминава през подходяща дигитална трансформация, която вече успешно правят колегите от “Нет Инфо”. Сега инвестираме в ново и качествено съдържание – повече журналистически и аналитични материали, собствени разработки и допълнителни приложения. През април стартирахме новото приложение “Златно време”, което “Телеграф” подарява на читателите всеки четвъртък.
- Какъв ръководител сте, позволявате ли си да показвате емоции?
- Когато работиш с професионалисти на най-високо ниво, трябва да им създадеш нужните условия, за да се изявят. Поощрявам иновативното мислене. Търся начини всеки да бъде най-добър в своята област. Това е възможност за всички да растем заедно. Напредъкът на екипа е моя отговорност, в това съм убедена. Всички ние имаме емоции и вярвам, че без тях не може. Но опитът ме е научил да не ги показвам често.
- Как реагира семейството ви на новата ви позиция, успявате ли да намирате време за него?
- Близките ми ме подкрепят. Всички сме наясно, че това е голяма отговорност и ме разбират. Знаят, че рано или късно пак ще намеря време за тях.
- Какво гледате по телевизията по задължение и какво обичате да гледате?
- Не гледам телевизия по задължение. В последните повече от 15 години започвам деня си със “Здравей, България” и не пропускам новините на NOVA. Гледам, за да се информирам, но и за да се забавлявам. Много често избирам KINO NOVA или спортните канали. Интересът на съпруга ми към Висшата лига също допринася за това. (Смее се.)
CV
Стефана Здравкова е главен изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп”, част от “Юнайтед Медия”, член на водещия телекомуникационен и медиен оператор в Югоизточна Европа “Юнайтед Груп”. Тя бе назначена на високата позиция на 13 май 2022 г.
От 2019 до 2022 г. е изпълнителен директор на дъщерното дружество на “Нова Броудкастинг Груп” – “Нет Инфо”.
Била е директор за България на eMAG от 2016 до 2018 г.
Професионалната ѝ биография включва още мениджърски позиции в големи мултинационални компании като XEROX, Siemens Mobile, Logitech & Toshiba Europe.