Стефана Здравкова: “Нова” е не просто успешна компания, тя налага тенденции

12.06.2022 08:00 Паола Хюсеин
Стефана Здравкова

Скоро ще обявим три нови развлекателни предавания по лицензни формати, казва главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг Груп" в първото си интервю, откакто е на високата позиция

Сериозната крачка до края на годината са преместването ни в нова сграда и пълното технологично обновление

- Г-жо Здравкова, вие сте втората жена, която поема управлението на Нова тв. Как ви приеха колегите в телевизията, как минаха първите ви дни на новата позиция?

- Поех ръководството на “Нова Броудкастинг Груп” при завършването на един изключително силен сезон. Заслугата е на целия екип, на който съм благодарна. Предимство е, че работя в компанията вече три години, познаваме се и преходът не беше труден. Но първите дни, както винаги натоварени, преминаха основно в срещи и разговори с колегите.

- Как приехте новия си пост? “Нет Инфо”, откъдето идвате, е голяма компания, но е само част от “Нова Броудкастинг Груп” - най-голямата медийна група у нас.

- Приех с ентусиазъм. От една страна, е професионалното предизвикателство, разбира се, но от друга – вярата ми в потенциала и силата на компанията. Работя за нейния напредък и преди да заема този пост, и затова се чувствам в свои води. “Нова Броудкастинг Груп” е не просто успешна компания, тя налага тенденциите на българския пазар. Последните три години в “Нет Инфо” бяха много важни за мен и наистина се гордея с всичко, което постигнахме с екипа -  пораснаха услугите ни от всекидневен характер – abv.bg и sinoptik.bg. Разрасна се новинарската ни екосистема – разширихме я с telegraph.bg – една напълно нова за “Нет Инфо” аудитория с интерес към нов за нас таблоиден медиен формат.

- Кой ви покани за поста и защо приехте?

- Дирк Геркенс ме покани. Той остава свързан с “Нова Броудкастинг Груп” като председател на управляващия борд на компанията и директор “Програма, продукция и рекламни продажби” в “Юнайтед Медия”. Работата с един от най-добрите телевизионни мениджъри в Европа, какъвто безспорно е той, е привилегия. Убедена съм, че шансовете, които получаваме, не са инцидентни, зад тях стои усърдна работа. Често цитирам Малкълм Глаудел, който, правейки паралел с шаха, казва, че

зад всеки успех стоят

поне 10  000 часа практика

- Досегашният ви професионален опит е свързан предимно с управлението и разработването на бизнеса на технологични компании. Колко важна част ще е дигиталният бизнес на компанията и в тази връзка как ще се променя телевизията?

- Дигиталната трансформация е навсякъде и отваря нови възможности за всеки един бизнес. Особено когато говорим за телевизия. Тя е бъдещето за дигиталния свят. Затова предстои да развием нови (digital first) продукти в самата телевизия и да издигнем нивото на дигиталното представяне до телевизионните стандарти. Логиката обикновено е обратна - първо телевизия, а след това дигитални медии. Но днес и телевизията, и дигиталната среда сe променят. Различни са навиците за тяхната консумация, различни са технологиите, както и иновациите, които са на разположение. Затова нашата рецепта е повече и по-качествено съдържание, повече и по-разнообразни канали и формати, повече и по-голям достъп. По всяко време и на всички платформи. Не деля активите на компанията. Всички те са важни - телевизия, дигитални продукти, печатни издания, радиостанции. Взети заедно, създават нови перспективи на пазара. При нас 1+1 със сигурност прави повече от 2. Да сме в една 360-градусова екосистема, е началото на реална синергия, която ни прави още по-добри. Подобна гледна точка оборва обичайната логика и дава шанс бъдещето да бъде по-голямо.

- Визионерски погледнато към бъдещето, идва ли краят на телевизията заради интернет?

- Дигитализацията влияе върху традиционните медии, но не отменя нито съществуването им, нито тяхната сила. Често успоредно се развиват. Какво имам предвид? Телевизията остава най-силната медия в България и доверието към нея е голямо. Това най-ясно личи при кризи, каквито сега са пандемията и войната в Украйна. В същото време “Нет Инфо” успя да запази ръста на аудиторията си, която дойде през 2019 година именно с пандемията и вече устойчиво застана до нива над 80% от общия брой на интернет потребителите в България. Има проекти, към които интересът се ражда първо в онлайн пространството, но след това аудиторията се пренася към телевизията.

Вашият въпрос обаче ми припомни и още една интересна дискусия назад във времето. Тогава бях мениджър “Печатни системи” в XEROX за България. Започваше дигитализацията, появиха се електронните книги. Опасението беше, че скоро всичко ще е дигитално. Но наш клиент от Швейцария сподели, че

хартията няма да изчезне заради трите B

- Bedroom, Bathroom, Beach (от англ. баня, спалня, плаж). Оттогава минаха 20 години, хартията още съществува. Само начинът на потребление се промени.  

- Какви ще са приоритетите ви? Ще разчитате ли предимно на българско съдържание в програмата на Нова тв? Вече съобщихте за поредния голям проект - сериала “С река на сърцето”.

- Радвам се, че споменавате за новия сериал “С река на сърцето”. Това е проект с много висок продукционен стандарт и заявка за надграждане на постигнатото. Със сигурност филмопроизводството е един от стратегическите ни приоритети.

“NOVA подкрепя българските филми” не е етикет, а реален ангажимент

към всички български кинотворци. NOVA винаги е залагала на българско съдържание и това ще продължи да е така. Другият ни приоритет е  качествената журналистика, която ще разширим, включително с нови предавания, когато стартира специализираният новинарски канал в партньорство със Си Ен Ен. “Нова Броудкастинг Груп” е домът и на големия спорт.

В нашите телевизионни канали предлагаме ексклузивни събития, каквито са европейското и световното първенство по футбол, както и премиум съдържание в много видове спорт - футбол, автомобилни спортове, волейбол, баскетбол, бокс, тенис, голф и др. Въпреки че цените на спортните права непрекъснато нарастват, запазваме тези инвестиции. Относно “Нет Инфо” една от най-важните стратегии е свързана с т. нар. сайтове, ориентирани към определени намерения за покупка.

Такива например са тези за нови автомобили, кулинария, бременност и майчинство, домашни любимци и др. След като се направи анализ на поведението на посетителите, може да се вземе прецизно решение за рекламата, която би била интересна за тях.

- Каква ще е тв програмата наесен, ще има ли нови предавания?

- Есенната програмна схема ще бъде още по-богата и разнообразна. Ще предложим нови за България заглавия и още повече забавление. Подписахме договори за три нови развлекателни предавания по лицензни формати, които скоро ще обявим. Ще отведем зрителите и на много красиви места. Както знаете, новият сериал “С река на сърцето” се снима по поречието на река Дунав около Видин, където пейзажите са удивителни. Следващата седмица

започва работата на терен и по четвъртия сезон на “Игри на волята”

Те отново ще покажат впечатляващи места по Южното Черноморие, повече битки и атрактивни участници.

В програмния съвет на “Нова Броудкастинг Груп” са едни от най-добрите професионалисти в България с над 20-годишен опит в развитието на телевизионни програми. Те следят световния пазар и го проучват внимателно, така че да предложат на българската аудитория най-новото и впечатляващо съдържание. Да не забравяме, че в края на ноември започва световното първенство по футбол, което ще излъчим съвместно с БНТ. То ще бъде уникално в много отношения и за първи път ще се проведе в Катар. 

- Новините и актуалните предавания са гръбнакът на всяка политематична телевизия. Как ще гарантирате свободата на журналистите и как ще я пазите, включително и от външен натиск?

- Всеки, който държи на добрата журналистика, знае, че нюзрумът е запазена територия на журналистите. Те задават стандарта и с авторитета си го пазят в новините и актуалните предавания. Във време на засилваща се дезинформация тяхната роля и независимост са критично важни. Освен информация те са тези, които осигуряват  нужния контекст на събитията и повече експертни мнения по важните теми. Яснотата по този въпрос е моята гаранция към тях. А

относно външния натиск гарант е принадлежността ни към семейството на “Юнайтед Медия”,

в което действат ясни правила, включително и независимият редакторски борд от утвърдени медийни експерти. Сред тях e и бившият директор на BBC World Service Питър Хорокс.

- Предвиждате ли промени в ръководния екип? Ще има ли нови лица на малкия екран?

- Промените в мениджърския екип вече са факт. Красимира Василева Хаджийска е новият главен оперативен директор, досегашният финансов директор Станка Крушарска зае позицията главен директор “Финанси, администрация и ИТ”, Александър Варов вече е изпълнителен директор, а Емануил Манолов  – оперативен директор на “Нет Инфо”. Елица Нановска е назначена за директор “Продажби”, а Пламен Благов - за директор “Дистрибуция и нови платформи”. Напълно заслужено поемат новите отговорности, защото са доказали своя професионализъм и са допринесли много за общите успехи. Красимира например работи за развитието на компанията от 19 години и е в основата на успешното присъединяване на други международни телевизионни канали като FOX, AXN, Discovery, The Walt Disney Company, чието рекламно време също се продава от нашия търговски отдел.

А дали ще има нови лица на екрана, преценяват продуцентите.

- Ставате част от висшия мениджърски екип на “Юнайтед Груп”. Какво научихте от чуждестранните си колеги досега? И какво могат да научат те от българския тв опит?

- “Юнайтед Медия” оперира в 8 държави в Югоизточна Европа и притежава 5 национални тв оператора, повече от 50 платени тв канала, 5 радиостанции, успешно дигитално портфолио с 28 уеб портала, както и печатни издания. Когато говорим за медийните активи на “Юнайтед Медия”, “Нова Броудкастинг Груп” е сред пионерите. Работим в синхрон с колегите си от другите пазари и активно съдействаме с натрупания си опит през годините. И това не важи само за телевизията. В момента “Нет Инфо” оперира най-голямата според Gemius екосистема от новинарски сайтове. Александър Варов е и регионален  координатор “Дигитална реклама” в “Юнайтед Медия”. Неговата експертиза е изключително ценна и знанията му високо се ценят. Обменяме идеи и по отношение на различни формати и сериали. За тази цел има специален отдел в “Юнайтед Медия”, който отговаря за продукцията и дистрибуцията.

- Ще продължи ли да се разраства “Нова Броудкастинг Груп” и накъде?

- Иновативността е в ДНК-то на “Нова Броудкастинг Груп”. Сериозната крачка, която ни предстои да направим до края на годината, са преместването ни в нова сграда и пълното технологично обновление. Мащабът и възможностите на новия студиен комплекс е несравним за българския телевизионен пазар. Ще продължим да развиваме телевизионните и  радиопрограмите, да търсим ново съдържание и да предлагаме персонализирано преживяване на потребителите в онлайн пространството.

- Малко преди да поемете ръководството на компанията, част от вестниците, които “Нова” придоби, бяха закрити. Как ще развивате тези, които останаха?

- В динамична среда, характерна за медиите, процесите по управление изискват непрекъснато развитие и подобрение. Вестниците “Телеграф” и “Мач Телеграф” имат стабилни позиции на българския пазар и бъдещето им преминава през подходяща дигитална трансформация, която вече успешно правят колегите от “Нет Инфо”. Сега инвестираме в ново и качествено съдържание – повече журналистически и аналитични материали, собствени разработки и допълнителни приложения. През април стартирахме новото приложение “Златно време”, което  “Телеграф” подарява на читателите всеки четвъртък.

- Какъв ръководител сте, позволявате ли си да показвате емоции?

- Когато работиш с професионалисти на най-високо ниво, трябва да им създадеш нужните условия, за да се изявят. Поощрявам иновативното мислене. Търся начини всеки да бъде най-добър в своята област. Това е възможност за всички да растем заедно. Напредъкът на екипа е моя отговорност, в това съм убедена. Всички ние имаме емоции и вярвам, че без тях не може. Но опитът ме е научил да не ги показвам често.

- Как реагира семейството ви на новата ви позиция, успявате ли да намирате време за него?

- Близките ми ме подкрепят. Всички сме наясно, че това е голяма отговорност и ме разбират. Знаят, че рано или късно пак ще намеря време за тях.

- Какво гледате по телевизията по задължение и какво обичате да гледате? 

- Не гледам телевизия по задължение. В последните повече от 15 години започвам деня си със “Здравей, България” и не пропускам новините на NOVA. Гледам, за да се информирам, но и за да се забавлявам. Много често избирам KINO NOVA или спортните канали. Интересът на съпруга ми към Висшата лига също допринася за това. (Смее се.)

CV

Стефана Здравкова е главен изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп”, част от “Юнайтед Медия”, член на водещия телекомуникационен и медиен оператор в Югоизточна Европа “Юнайтед Груп”. Тя бе назначена на високата позиция на 13 май 2022 г.

От 2019 до 2022 г. е изпълнителен директор на дъщерното дружество на “Нова Броудкастинг Груп” – “Нет Инфо”.

Била е директор за България на  eMAG от 2016 до 2018 г.

Професионалната ѝ биография включва още мениджърски позиции в големи мултинационални компании като XEROX, Siemens Mobile, Logitech & Toshiba Europe.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>