С 1 г. закъснение, но 126 години след идеята подписват договора за строеж на тунел под Шипка
Съоръжението ще е над 3 километра
В сряда - след повече от година забавяне, пътната агенция ще подпише договор за строителството на тунел под Шипка, за който идея има от 126 години.
Изпълнител е консорциум от фирмите “Пътни строежи – Велико Търново”, “Хидрострой”, “Пътинженерингстрой-Т”. Обществената поръчка на стойност 358 020 000 лв. бе спечелена от консорциума още през май м. г., но тогава така и не се стигна до подписване с изпълнителя, дори бе сменен тогавашният шеф на пътната агенция Апостол Минчев. Впоследствие фирма “Трейс”, която бе класирана на второ място, обжалва избора, и то на две съдебни инстанции, но изгуби делото.
След последните избори и съставянето на правителство в началото на тази година започнаха преговори с консорциума. Целта - да не се вдига цената на обществената поръчка. Офертата за 358 млн. лв. е подадена преди около 2 години, а в момента строителните материали струват средно с около 40-50% по-скъпо.
Според източници на “24 часа” преговорите са водени до последния момент и поне засега се знае, че фирмите ще изпълнят работата за тази цена.
Срокът за изпълнение на поръчката е 8 месеца за проектиране и 3 години и половина за строителството. То включва не само тунела, който ще е с две тръби, но и разширение на пътя дотам от обхода на Габрово и доизграждане на самия обход.
Основният тунел под Шипка ще е с дължина 3,22 км. Ще има още 4 по-малки с дължина съответно 171, 240, 90 м и 290 метра. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 армирани насипа, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и други съоръжения.
Тунелът под Шипка ще е на 1 км западно от едноименния проход и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока север – юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Основните транспортни направления, които ще обслужва, са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа). Проектът е включен в Оперативна програма “Транспорт”.