2 млрд. лв. от 7 нови фирми в автомобилния сектор очаква България (Обзор)
След германците със завода край Ловеч, чийто строеж започва през юли, разговори се водят с китайска компании за електромобили, както и с американски производител
Активно се работи по седем нови проекта в автомобилния сектор, които може да стигнат над 2 млрд. лв. и да разкрият работни места за 4 хил. души.
Това съобщи министърът на иновациите Даниел Лорер, който в четвъртък откри международната конференция Automotive&Mobility Forum 2022. Тя се провежда в София и събира участници от Балканите и Източна Европа. Организира я “Аутомотив клъстер България”.
Една от компаниите ще започне производство край Плевен. Тя е френска и дългосрочно ще разкрие около 2 хил. работни места, а на първо време - 700.
Преговори се водят и с японска компания, която има желание да отвори развоен център в София. Тя вече имала завод в Сърбия, но оценявала интелектуалния капацитет и човешкия потенциал в България, разказа Лорер. Тази тенденция се наблюдавала сред все повече инвеститори. “Ние
искаме да привлечем най-умната част от автомобилната индустрия,
затова следващото важно нещо е да работим върху развитието на човешкия капитал”, изтъкна Лорер, като в тази връзка припомни, че наесен у нас ще отвори институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии “Инсайт”.
По думите му бъдещето е свързано с електромобилите и автономните автомобили. “Можем да бъдем сред водещите в разработката на софтуер за тях. Разполагаме с много добри български инженери, чиято основна дейност ще бъде разработка на следващо поколение хардуер и софтуер за компаниите от сектора”, подчерта министърът.
Друг приоритет ще е развитието на зелена енергия, за което са предвидени набор от инструменти в плана за възстановяване.
В следващия програмен период ще се стимулира повече и връзката между бизнес и наука. Компаниите могат да бъдат подкрепени от държавата, за да направят научни разработки. Научните институции също могат да разчитат на подкрепа, за да стигнат техните разработки до бизнеса и да бъдат внедрени в него.
“Аутомотив индустрията е сред тези, които са най-иновативни и носят най-голяма добавена стойност. Страната ни може да се превърне в
център за иновации за сектора, особено за електромобили
Правителството разпознава тази индустрия като изключително важна и ние искаме да ѝ дадем нов тласък, да работим заедно”, заключи Лорер.
Автомобилната индустрия е приоритет за държавата, потвърди и шефът на агенцията за инвестиции Богдан Богданов в интервю за “24 часа” преди две седмици. Тогава той разказа, че се водят разговори не само с автомобилни производители, но и с други участници в мрежата за доставки на части, включително локално производство на батерии. Разговори се водят с компании, които произвеждат различен тип електрически превозни средства и се работи в посока привличане на цялостно асемблиране на автомобили.
Водят се разговори с китайска компания за електромобили, както и с американски производител.
Скоро се очаква да започне изграждането и на българския завод за електромобили край Ловеч “Некст.е.Го.България”.
Аутомотив секторът е най-големият частен инвеститор в научноизследователската и развойната дейност,
най-бързо развиващият се отрасъл, който достигна 10-12% от БВП, след 5 г. ще има дял от 20%
Вече 70 хил. работни места са в сектора и догодина ще стигнат 1/4 от индустриалните работни места. От 10 автомобила, произведени в Европа, в 9 от тях има компоненти, произведени в България, а 80% от сензорите в Европа се произвеждат тук. Това изтъкна президентът Румен Радев.
Той припомни, че докато в Европа в пандемията се затваряха работни места, автомобилният сектор в България не само оцеля, а не загуби нито един служител. “И тук трябва да подчертаем ролята на държавата, която оценява този сектор”, потвърди и президентът.
И по неговите думи най-важният фактор за развитието на България са хората, които произвеждат и предлагат нови водещи идеи и заради тях имаме голям потенциал в развитието на електрониката, изкуствения интелект, софтуер.
Ние сме на трето място в света по брой на IT специалисти на глава на населението,
имаме устойчива стартъп екосистема. А българските ученици са на първи места на олимпиадите по природо-математически науки заедно със САЩ, Русия, Китай, посочи още Радев. Но открои и проблемите пред сектора - високото ниво на бюрокрация, законодателството и нуждата от съпътстваща инфраструктура. Страната ни не работи достатъчно за промотиране на успехите ни навън.
“Все още не се знае какъв огромен потенциал имаме, но се надявам, че с амбициите на новото правителство ще се разгърне една мащабна информационна кампания”, пожела си Радев.
Automotive&Mobility Forum се провежда до 3 юни. В първия ден лимитиран брой участници имаха възможността да посетят две иновативни бази в София. Едната е най-голямата тестова лаборатория на “Сенсата технолоджис”, която произвежда високотемпературни сензори за автомобилната индустрия, а другата - реновираният завод за чипове на “Мелексис”, който предстои да бъде открит. На последния ден от конференцията ще се проведе кръгла маса между изпълнителната и законодателната власт и бизнеса по въпросите за състоянието на автопарка в България и какво е държавната политика за обновяването му.
В четвъртък за първи път в България беше представено подразделението за автомобилен сектор на “Фолксваген” - “Кариад”. В компанията работят над 4500 инженери и дизайнери, които разработват иновативни решения за автомобила на бъдещето. Компанията оглежда страната ни като потенциална дестинация за инвестиции.
На конференцията имаше представители и на компании от Хонконг, Индия, Белгия, Германия.