Проф. Греди Асса: Имаме мощна природа и умни хора, нелепица е, че сме провинциални

29.05.2022 08:00 Мила Гешакова
Греди Асса с дъщеря си Ина, която е моден дизайнер
Поканата за изложбата " Деца на въображението" на 1 юни в галерия "Райко Алексиев" в столицата от 18,30 ч
Омаж (от фр. hommage a - отдавам почит, б.р.) на художника Иван Вукадинов
Омаж на живописеца и графика от Парижката школа Жул Паскин
Омаж за австрийския художник Оскар Кокошка, представител на експресионизма
Омаж за германския скулптор и график Йозеф Бойс
Омаж за американския художник Марк Ротко

“Деца на въображението” е книга за големите, които ме направиха художник, и техните неродени деца

Улавям егоизъм и нежелание на мнозина да отгледат поне едно дете, за да не им се развали удоволствието от живота

Гърците и италианците имат лобита в най-големите галерии по света - промотират, показват изкуство, задават важни въпроси. Тук всеки действа сам за себе си

Живописта е чувственост и сетивност. Ако показваш само рутина и сръчност, може да погубиш внушението

След две изложби от началото на годината, проф. Греди Асса готви трета, на която ще представи книгата си “Деца на въображението”. Определя я като своя лична история на изкуството, но през представата му за техните неродени деца, защото според него те са кулминацията на един живот и същевременно завършват визията на художника. Живописецът има над 100 изложби у нас и по света.

Следващата - “Деца на въображението” ще е на 1 юни в зала “Райко Алексиев” в София от 18,30 ч.

- Само след седмица ще представиш първата си книга “Деца на въображението”. На корицата ѝ пише “своеобразна лична история на изкуството”. Защо “лична”? И означава ли по-различна от известната досега, Греди?

- Да, по-различна е, защото представлява един омаж към автори, които са ме изграждали като художник - като начин на мислене, на поведение чисто технически, също и като морал. Наблюдавал съм всички тези посоки в техния творчески процес и съм се изграждал като художник.

- Кои са тези творци?

- Като започнем с Фернанду Песоа, Ейми Уайнхаус, Хорхе Луис Борхес, Марсел Пруст, Дейвид Хокни, Франсис Бейкън, Жул Паскин, Оскар Кокошка, Йозеф Бойс, Марк Ротко... Те са толкова голяма плеяда автори! Но най-вече съм горд, Миле, че в този “пти ларус” (енциклопедичен речник на френския език - б.р.), съм вкарал и много български автори, които са на западноевропейско ниво, а това за мен е изключително важно. Сред тях са Жорж Папазов, Иван Вукадинов Вера Недкова, Владимир Димитров - Майстора...

Всички те също са автори, които по стечение на обстоятелствата, а и на самия им живот, често пълен с много препятствия - събитийни, лични, семейни, не са успели да създадат поколение. Затова създадох едни въображаеми деца на всеки един от тях и по този начин затворих целия кръг на тяхното творчество. Да, нямат деца, но картините и изобщо наследството на всеки един от тях, защото не всички са художници, ни обогатяват и радват. Та те са повече от живи същества!

- Българската квота творци в този “пти ларус” за повдигане на националното самочувствие ли е?

- Да, защото всички са европейски автори, които по един или друг начин са забравени. Ако например направиш изложба в Германия и им покажеш и български автори, те са на нивото на техните Анселм Кифер, Гьорг Базелиц, Герхард Рихтер. Да не говоря за бай Дечко Узунов, който беше мерило във визуалната ни култура с усещането за лекота, за интуиция, за инстинкт и даже за интонация. Имах честта да провеждам тихи разговори с него на стълбите тук, на “Шипка” 6. Изключителен!

Или да вземем живописеца Иван Кирков, или пък художник като Ненко Балкански и да ги сложим до Лушън Фройд - един от големите английски художници-натуралисти. Та Балкански със силата и енергията на едно мъжко или женско голо тяло седи много по-значителен от Фройд в пластично отношение и като въздействие. Затова винаги съм искал да покажа тези сравнения.

- Защо обаче си пресъздал неродените деца на тези големи творци?

- Защото детето е кулминацията на живота и метафора за посланието на твореца, неговата визия за живота. В “Деца на въображението” много страници са изпъстрени с рисунки - те понякога са илюстрация, друг път - част от емоция или декларация. Отразяват потенциала на художника. Направих така, защото напоследък улавям егоизма - липсата на чувство за споделяне, нежеланието на мнозина да отгледат дори и едно дете, за да не им се отнеме и развали удоволствието от живота и неговите сладости, разнообразие, забавления. Защото, за да отгледаш дете, често се отказваш от много други неща, а понякога и от всичко.

- Ти тогава си сред щастливците с дъщеря си Ина, която е моден дизайнер, с нея даже правихте съвместна изложба, нали? Знам, че дарбата си освен от теб е наследила и от твоята майка, която е била дизайнер в текстилната фабрика “Саня” в Плевен. Но за баща си никога не си разказвал.

- Ооо, той беше изключително трудолюбив човек. Роден е в Турция, както всички сефарадски евреи (живелите на Иберийския полуостров евреи и техните потомци - б.р.). Идват от Испания, Португалия, минават отдолу през Франция, Италия, Гърция и стигат Турция. Султанът ги приема, защото са изключително интелигентни и носят култура - познават математиката, медицината, астрономията. Тъкмо оттам прапрадядо ми тръгва към България, която по това време е в границите на Османската империя. Баща ми ми разказваше, че моят прапрадядо имал магазини в Стара Загора, спомняше си и мелница в Казанлък.

- С какво се занимаваше?

- Татко беше директор на кооперация, която се занимаваше с преработка и производство на хартия. Управляваше колектив от над двеста души. Страшно организиран, работохолик, много всеотдаен. Ако от майка си наследих усета към красивото, баща ми ме научи на дисциплина и точност.

И до днес съм му благодарен, че носеше всички отпадъчни изрезки от картонажните цехове у дома. И аз, въоръжен с една химикалчица, ги изрисувах едно след друго тези парчета, докато свършат. Цели стаи с рисунки имах от онова време. После, естествено, ги раздадох. Но навикът да оставям рисунка върху всяка хартийка, която ми попадне в ръцете - билетче за градския транспорт, салфетка, сметка от заведение, ми остана и до днес.

- Мечтата да си художник е от 5-годишен, а първата ти рисунка е кутия от бисквити. Пазиш ли я?

- (Смее се.) Първият ми натюрморт. Нарисувах го сам в кухнята.

- Помня от друго интервю с теб, че с приятел от Плевен сте изстисквали докрай тубичките с маслени бои на художник от вашата улица в Плевен, които той изхвърлял на боклука.

- Да, художникът е Светлин Русев. Той е от Плевен. Живеехме близо до ателието му. Светлин Русев изхвърляше оловни тубички руски бои, а ние с моя приятел ги изстисквахме до дупка, за да можем да рисуваме своя маслена живопис. От този навик не можах да се отърва и досега - натискам тубата с четка и всичко излиза.

Познат галерист ми припомни случка от детството ми - когато с една съученичка - Анелия, сигурно сме били около 10-годишни, като врабчета гледахме през прозореца какво рисува Светлин в ателието си. Анелия тогава рисуваше натюрморти, но като порасна, стана зъболекарка. Но помня, че съпругата на Светлин - Лиляна Русева, един ден ме беше видяла на прозореца и ми каза: “Я ела!”. Позирах ѝ като модел. Нарисува ме едно към едно на първия чин в картината си “Бачо Киро и неговите ученици”.

- Навремето трудно се влизаше в Художествената, хората кандидатстваха с години. Сега какво казваш на студентите си?

- Казвам им, че освен талант към изкуството трябва да те движат страст и любов.

Навремето ме приеха в Лесотехническия, защото бях спечелил конкурс на ТНТМ, който ми даваше привилегията да вляза без приемен изпит. Но моят приятел Емо Диков, който тогава учеше зъботехника, ме съветваше паралелно с 4-годишното следване да ходя на курсове по рисуване, което беше и целта ми.

Не че в Плевен художниците не бяха добри, но те не познаваха изискванията за прием в Художествената академия. Аз постигнах целта си - сутрин от 9 до 12 ч ходех и на упражнения, и на лекции, но също и на три вечерни курса (частни). Упорствах и накрая ме приеха, но във Велико Търново.

- Кое е вярното - първо те забелязват на Запад и после ти тръгва и в България, или обратното?

- Професията художник у нас е подценена заедно с много други. Гърците и италианците например имат лобита в най-големите галерии по света. Те промотират, показват изкуство, задават важни въпроси. Тук такова нещо няма, всеки действа сам за себе си. Апатията е огромна. Няма я и тягата на държавата...

- Има ли общност в гилдията?

- Съществува някаква, но тя е по-скоро тип “познавам този, познавам онзи”. Ако български творци ходеха на по 20 биеналета годишно, нямаше да е така. Но при нас всичко е по едно, всичко е малко...

- Днес можеш да си купиш картина по фейсбук. Например обичаният Васил Василев-Зуека пожъна успех с творчеството си, което продава в интернет. Помагат ли новите технологии да стигате по-бързо и лесно до хората?

- Пак е отговорност на самия човек към себе си. Но ще ти разкажа случка - в САЩ, в “Трайбека” живее Робърт де Ниро, виждал съм го няколко пъти, защото бях точно в този квартал. Имаше собствен бар и ресторант, в които висяха огромни картини. Като попиташ на кого са, хора от персонала отговарят: “Картините са на бащата на Робърт де Ниро”. Но никой не знае името на баща му... Хобито е хубаво нещо, но освен да си всеотдаен, трябва да имаш послания, да отваряш с пеленгаторите някакви истини и да разказваш.

Рембранд рисувал, а някакви хора в тълпата наоколо се биели и се замеряли с камъни. Един му казал: “Човече, може да те удари камък!”. А Рембранд му отговорил: “Аз рисувам. Това е друго нещо. Ежедневният живот не ме интересува!”.

Напоследък си мисля, че живописта е чувственост и сетивност. И ако ги нямаш, опитът не може да ти помогне. Ако показваш само рутина и сръчност, това намалява силата на внушението.

- Българинът често е черноглед мърморко, все нещо не му е наред - може ли да ти бъде вдъхновение? Кой образ най-често населява картините ти?

- Меланхолията на българина ми пасва много като усещане, особено като не знае накъде да тръгне при толкова много разделителни линии. Моментите на личното му откровение са много важни.

- Каква е баграта?

- Зелена. България е зелена, виж я, такава мощна природа имаме, толкова е красиво! И толкова малко трябва да се освободим от нелепиците, че сме провинциални, че сме на Балканите, че малко сме локални. Това малко обаче става все по-голямо... И ме вбесява. Защото страната ни е населена с красиви и интелигентни хора. Казват го и европейци, които идват тук по различни поводи.

- Не ни ли надценяваш - масово е споделянето, че в последните години културата ни е смазана от чалга, а нивото на образование пада?

- Не надценявам никого. Просто няма фокус. Високоразвитите държави са превърнали културата в индустрия. Тук има проекти, например за малки музеи и галерии, за библиотеки, но не се финансират. А има възможности. И не е топката само в Министерството на културата. Държавна политика е.

- Ако запознаеш човек от улицата с вижданията си, ще те залее меланхоличният му отговор, че си утопичен...

- Сигурно, но съм убеден, че за тези неща трябва да се говори. И много упорито!

- Аз например си представям как след време хората ще казват: “Имам ранен Греди!”.

- Не се изживявам нито като класик, нито се мисля за преуспял, за какъвто ме мислят някои. Аршинът на преуспелия не е само да правиш изложби и да ти купуват картините. Аршинът е да направляваш духовното. Ние не сме масовка, не е да се хванем на едно хоро, да го изиграем и да се радваме. Важно е да покажеш Космоса на дълбоката чувствителност, а около нея да се въртят други планети, които тя да обогатява.

- Тази година направи две изложби, приходите от едната от които - “Три цвята” дари на пострадалите от войната в Украйна. Как я приеха хората тук?

- Стана много бързо благодарение на обстоятелствата. Бях нарисувал една картина, свързана с анексирането на Крим - потъна като камбана във вода, никой не реагира, а трябваше.

- Казваш, че войната е неандерталска, но тя разцепи българите, които и без това са разединени. Може ли изкуството да поправи това?

- При мен може би е наследствено да се чувствам тревожен и разтреперан от тези гонения на хора, смърти и разрушения, вероятно защото прапрадедите ми са минали през това. Но по-страшното е, че тази война става в XXI век на най-стария континент, опазил мира 70 години. Диалогът и умелата дипломация са белег за цивилизованост, войната - на примитивност.

CV

Греди Асса е роден на 29 януари 1954 г. в Плевен.

През 1981 г. завършва стенопис във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий" в класа на проф. Никола Гелов.

Професор, преподава живопис в Националната художествена академия

Участва в първата българска група авангардисти “Градът”, с което име наричат през 1989 г. и първата българска частна галерия, управлявана от художници. Галерията организира първата изложба в София на плакати на Христо Явашев - Кристо.

Негови картини са притежание на Националната художествена галерия, Софийската градска художествена галерия, Бундестага в Берлин, музея “Петер Лудвиг” в Кьолн, колекция “Франк Пажес” в Баден-Баден, Музея на холокоста във Вашингтон и др.

Има над 100 изложби у нас и по света, а от началото на годината - две, едната от които “Три цвята” посвети на войната в Украйна и дари средствата на пострадалите от нея.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>