БНР маха украинския диригент Марк Кадин, но оркестърът си го иска
Договорът му изтича и вероятно ще има конкурс за мястото му
Музикантите пратиха протестно писмо
Не съм доволен от рекламата на оркестъра и краят на договора ми е удобен повод да ме махнат, казва Кадин
Един все още необявен конкурс за мястото на главния диригент на Симфоничния оркестър в БНР разбуни музикантите в радиото и ги накара да напишат протестно писмо до генералния директор Милен Митев.
Те настояват договорът на украинския диригент Марк Кадин, който работи с оркестъра от 2017 г., да бъде продължен. По думите им никъде по света главните диригенти не се избират с конкурс, а биват поканени. Затова
съзряха по-скоро политическа причина
в решението изборът да се направи чрез конкурс. Кадин е известен с възгледите си против Русия, Путин и войната, въпреки че е с руски паспорт.
Марк Кадин е главен диригент в БНР от 2017 г. Настоящият му договор изтича през юли и за мястото му вероятно ще бъде обявен конкурс. “Няма никакви политически причини, конкурсът само ще осигури прозрачност”, каза шефът на радиото Милен Митев. По думите му свързано с политиката е само разрешението за работа, което Кадин трябва да има, тъй като е с руски паспорт. Затова и договорите, които подписва с БНР, са срочни.
Според Митев по света главен диригент се търси и по двата начина - или чрез конкурс, или с директна покана. Преди да обяви процедурата обаче, той е попитал оркестъра, както и управителния съвет на БНР за мнение. Заради това е и писмото на Симфоничния оркестър, пратено до него в защита на Кадин.
Марк Кадин не само остана при оркестъра, но се превърна във фактора, създаващ необходимата за творческата ни дейност атмосфера - спокойствие, взаимно уважение, нетолериране на интриги от вътрешно и външно естество и най-вече - изключително професионално отношение към нашата дейност, пишат музикантите.
Самият Кадин също вярва, че народността му и политическите му възгледи нямат отношение към работата му. Според него обаче изтичането на договора му е удобен начин да бъде отстранен, тъй като от 4 години е недоволен от работата на Музикалната къща - продуцентското звено към БНР, което реализира записи за фонда на радиото.
“При оркестъра има пълен погром относно рекламата, пиара, маркетинга. Имаме
лоши продажби
и в конкуренцията с Филхармонията ние губим. Това е причина за многобройни скандали и стрес между мен и Музикалната къща”, каза Кадин. (Виж интервюто долу.)
Конкурс все още не е обявен. Генералният директор на БНР предстои да се срещне отново с музикантите и на заседание на управителния съвет на радиото да се вземе решение. “Целта ни е Симфоничният оркестър, както и останалите състави на радиото да се развиват, да има повече концерти, повече публика, да достигнат до максимална част от хората. В никакъв случай обаче това не е мотив договорът да не бъде продължен”, каза Митев.
Марк Кадин:
Не съм доволен от рекламата на оркестъра и краят на договора ми е удобен повод да ме махнат
- Г-н Кадин, за мястото ви на главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР вероятно ще бъде обявен конкурс, но музикантите не искат да си тръгвате. Какво се случва?
- Не знам подробности. Преди един месец генералният директор на БНР Милен Митев ме информира, че ще има конкурс за мястото на главния диригент и моят договор няма да бъде продължен. Попитах го има ли някаква причина - професионална или друга. Той ми каза, че хора питат защо Марк Кадин трябва да е главен диригент. Това е цитатът. Обясни ми, че ще обявят конкурс и всичко ще бъде честно и прозрачно. Казах му, че в нашата професия по света няма избор на главен диригент през конкурсна процедура - нито в един оркестър, нито в една държава. Има конкурси за млади диригенти, където те се състезават, но това е различно. Ако обаче става дума за нещо професионално, диригентите се избират по друг начин. Никаква реакция.
- Кога изтича договорът ви?
- През юли.
- Кой ви покани за главен диригент преди 5 години?
- Покани ме тогавашният директор на БНР Александър Велев, като кандидатурата ми е била обсъдена на управителен и обществен съвет. Това се случва след стреса с предишния диригент Росен Гергов, свързан, доколкото знам, с работното му време. Велев направил консултации с различни уважавани музиканти и колеги. Имаше две кандидатури - моята и на един немски диригент. След като
аз от 15 години съм тук
като гост-диригент и съм приет добре, музикантите и художественият съвет приемат избора на Велев. Формално това беше негова заповед, но подкрепена отдолу.
- Възможно ли е войната в Украйна да е политическата причина за прекратяването на договора ви? Така поне смятат някои от музикантите.
- Не смятам, че това е причината. Историята е стара и идва оттам, че аз винаги съм бил в "опозиция" на Музикалната къща. При оркестъра има пълен погром относно рекламата, пиара, маркетинга. Имаме лоши продажби и в светлината на конкуренцията с Филхармонията ние губим. Това е причина за многобройни скандали и стрес между мен и Музикалната къща. Аз бягам по коридорите, карам хората да работят, техните впечатления от мен са, че нищо не ми харесва, че съм недоволен от всичко - рекламата, текстовете, снимките. Затова смятат, че съм скандалджия. Обаче всички наши разговори са били вътрешни, в стаята. Нито един път за 5 години нищо не е излизало от устата ми навън, никой не знае за тези неща. Но това противостояние между Музикалната къща и диригента е от 4 години. Засили се, след като Галя Траянова, главният ни продуцент, почина преди около година, тъй като с нея бяхме съюзници. Това е системен проблем за радиото. Никой не се интересува колко са продадените билети - 10 или 1000, има ли афиш, или няма, има ли реклама. Абсолютно
всички са равнодушни
Излиза така, че само аз изнервям всички с тези продажби и билети. Сега е удобен шанс да ме махнат и да намерят спокоен човек, който мълчи, дирижира, не прави глупости и има спокоен живот за всички. Мисля, че това е истинската причина.
- Доволен ли сте от работата си? Оркестърът застава зад вас, вие непрекъснато издирвате българска музика, записвате я?
- Да, разбира се. Все пак съм професионалист. Опитвам се да правя всичко по най-добрия начин въпреки трудностите. Все пак нямаме бюджет като Филхармонията. Ние сме ограничени, при нас е мизерия и аз съм принуден да правя всякакви еквилибристики с нашите концерти. Но това е нашата работа. Оркестърът е създаден за тези записи. Аз се ровя в архивите, търся нови неща, които не са записвани досега. Това е всекидневие и според мен всеки диригент трябва да работи така. Не правя никакви лични далавери, извън работните си доходи нямам нищо друго, както и не правя нищо за себе си за сметка на радиото. С колегите от оркестъра намерихме такива отношения, такава тоналност, която ни позволява да бъдем като приятели, а от друга страна, отношенията ни са абсолютно професионални. Доста често крещя по време на репетиция, не се старая да ме харесват. Всички вероятно оценяват, че съм нормален човек и върша работата си нормално.
- Ако договорът ви не бъде продължен, какво ще правите?
- Не знам. В нашата професия няма такова нещо от понеделник да почнеш друга работа. Ще потърся нещо, няма нищо фатално. Сигурно няма да умирам от глад, а трябва да пазя и диета.
- Има ли вариант да се върнете в Украйна?
- Аз имам руски паспорт, въпреки че съм роден в Украйна, но нямам никакви връзки с нея от 15-годишна възраст. Оттогава на практика живея в Москва. Вече 40 години съм московчанин. Не бих искал обаче да живея и да работя в Русия особено в последно време. Ще потърся нещо извън Русия. Може да отида до Африка, до Антарктида. Ще пътувам, животът е прекрасен, така че всичко е наред.