Продажбите на коли на ток се утроиха заради скъпите горива

08.05.2022 19:05 Георги Луканов
Истински бум има в продажбите на електрически коли. СНИМКА: РОЙТЕРС

Пазарът на нови напълно електрически автомобили в България отчита огромен ръст през първите 3 месеца на годината, сочи статистиката на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).

До 1 април у нас са пласирани 156 нови леки коли на ток, докато през миналата година за същия период те са били 57, т.е. продажбите са се утроили. Като относителна бройка обаче българският пазар на електрически возила е сред последните в Европа, тъй като

у нас има регистрирани около 3500 такива автомобила.

По-малко електрически коли за първите три месеца на годината са продадени само в Кипър (67) и Естония (147), а в Латвия бройката е като у нас - 156. Съпоставено спрямо населението на тези страни сме твърдо последни по продажби на нови електрически возила.

Общият брой на регистрациите на нови превозни средства с електрическо зареждане е нараснал значително в началото на тази година в цяла Европа.

Колите на ток почти са удвоили пазарния си дял в сравнение със същия период на миналата година и съставляват 10% от всички продажби. Те надминават plug-in хибридите (PHEV), които представляват 8,9% от пазара на ЕС.

През първото тримесечие на 2022 г. продажбите на чисто електрически коли (BEV) в ЕС

се вдигат с 53,4% до общо 224 145 автомобила

Много пазари в ЕС отчитат трицифрен ръст, като Румъния е с най-силен (408%). От четирите най-големи Испания отбеляза най-рязък скок (110,3%), следвана от Франция (42,7%) и Германия (29,3%). Италия е единственият пазар в ЕС, който отбеляза спад в продажбите на BEV (-14,9%).

Основната причина за силното търсене на електрически коли са цените на горивата, които през годината непрекъснато нарастват. Ако в началото на януари 2022 г. литър дизел бе под 2,50 лева, то сега вече цената му е 3,20-3,21 лева. Това означава, че за 5 месеца цената му се е вдигнала с близо 30%. Така, ако един автомобил изминава средно по 1000 км на месец, само за горива разходите са са увеличили със 70 лева.

Има и друга тенденция - постепенно поевтиняване на електрическите коли, които доскоро бяха значително по-скъпи от кола със същите показатели, но с двигател с вътрешно горене.

Данните от продажбите показват, че

автомобилите, задвижвани с дизел и бензин, продължават да губят пазар

От януари до март 2022 г. регистрациите на дизелови автомобили в ЕС отново имат низходяща линия и имат спад от 33,2%, достигайки 378 009 бройки, или 16,8 процента пазарен дял.

Всички страни в ЕС отчитат значителни намаления на покупката на дизелови возила, включително четирите основни - Франция (-44,1%), Италия (-39,2%), Испания (-30,8%) и Германия (-20,2%).

По същия начин пазарният дял на бензиновите автомобили се свива значително през същия период – от 40,8 на 36%. Въпреки този спад бензиновите коли остават най-популярни по отношение на обемите на продажбите им - 808 039 бройки.

Регистрациите на plug-in хибридни електрически превозни средства (PHEV) спаднаха с 5,3% през първото тримесечие. Въпреки това PHEV все още разширяват общия си пазарен дял поради спада в продажбите на бензинови и дизелови автомобили. Представянето на PHEV варира в четирите ключови пазара в региона. Германия и Франция отбелязват спад (-13,2 и -6,1% съответно), докато Испания и Италия имат солиден ръст - съответно 46,3 и 18,9%.

С 563 030 продадени коли от януари до март хибридните превозни средства (HEV), които не могат да се зареждат от контакта, се оказват най-разпространеният вид след бензиновите в ЕС, с увеличение от 5,3%. С изключение на Италия (-6,3%) всички основни пазари допринесоха за положителното представяне в региона.

Продажбите на превозни средства на природен газ (NGV) в ЕС продължиха тенденцията на спад, отбелязвайки ново двуцифрено намаление (-56,0%). За разлика от тях

фабричните коли, работещи с пропан-бутан, имат значителен ръст от 48,6%,

като отчитат 67 717 бройки, регистрирани в ЕС. Това увеличение се дължи главно на четирите ключови пазара - Германия (287,7%), Франция (76,6%), Испания (41,5%) и Италия (17,3).

И въпреки че продажбите на нови коли имат ръст, пандемията пресече започналото подновяване на автопарка в България, показват данните на Асоциацията на автомобилните производители. Средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% са над 15 години.

В София, където заплатите са най-високи от цялата страна, също се оказва, че карат все по-стари автомобили.

Ако през 2012 г. средната възраст на автомобилите е била 14 г., то през 2021 г. тя вече е 17,7 г. Най-много нови превозни средства в столицата са били купувани в периода 2018 - 2019 г. След това техният брой рязко спада и средната възраст на автопарка започва да се увеличава.

“През 2012 г. регистрираните леки автомобили в София са били общо 571 596. От тях произведените през същата или предходна година са 22 421. Преди разгара на пандемията - 2019 г., новите леки коли в София са 54 542, но през миналата 2021 г. броят им пада на 40 948”, обяснява зам.-кметът Дончо Барбалов. 874 997 пък е общият брой на регистрираните леки автомобили в столицата през миналата година.

България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>