Мартин Димитров: С газовия рекет Русия иска да свали правителството и да разедини ЕС

28.04.2022 07:00 Румяна Денчева

Съветвам кабинета да заведе дело в Арбитражния съд, както Москва постъпи с АЕЦ “Белене”, казва депутатът и председател на икономическата комисия

Съветвам правителството да представи в парламента своя план Б, за да получи подкрепа, добавя Мартин Димитров

Още акценти:

Ключовият въпрос е кога тази безумна война ще свърши. Докато има война, ще има инфлация. До тогава ние не можем да спрем инфлацията, но можем да я намалим


Интелигентно решение на ЕС би било разполагане на ключови производства в периферията му, така че каквото и да се случи, веригите за доставка да не бъдат нарушени

Предлагам като антикризисни мерки намаляването на законовата лихва при просрочия и увеличаването на прага за задължителна регистрация по ДДС


Смисъл от диференцирани ставки по ДДС има само при ток, парно и газ, защото цените им са регулирани и ще има ефект върху цените за крайния потребител

- Очакваното се случи - “Газпром” ни спря кранчето, г-н Димитров. Прави ли са тези, които смятат, че това е “газова бухалка” на Русия, и трябва ли да се поддадем?

- Това е форма на рекет, защото България има един перфектен търговски договор с “Газпром”, а подобни договори не могат да бъдат едностранно прекратявани, започвайки с искане да се плаща в рубли, при положение че в него има договорена валута за плащане. Това е много грубо погазване на международния договор и съветвам кабинета да проучи всички възможности и да заведем дело в Арбитражния съд по същия начин, по който Русия постъпи към АЕЦ “Белене”.

- Допускате ли, че “Газпром”, като спира подаването на Полша и България, се опитва да разедини ЕК, която да не действа единно в отговор?

- Без съмнение едната пряка цел на Русия е буквално да бъде свалено правителството. Другата цел е ЕС да бъде разединен, като бъдат използвани газовите доставки като средство за това.

- Да се върнем към България – защо след толкова години непрекъснато говорене за диверсификация на доставките се оказахме в ситуация да сме зависими само от един доставчик? И то “Газпром”, който показа, че договорите не означават нищо?

- Ние от 10 г. говорим по тази тема и обясняваме, че диверсификацията е ключова. За тези 10 години правителството, което управляваше - това на Борисов, нищо не направи и на практика я спря. И България в момента е най-зависимата от всички останали държави, никой не е в нашето положение. Липсата на диверсификация винаги е била риск за националната ни сигурност, в момента го виждат много хора, но ние много отдавна сме го видели. През всяка от тези 10 години настоявахме за газовата връзка с Гърция, предложихме ЕС да купува газ, като голям купувач може да договори по-добри условия. Настоявахме България да се включи като съакционер в газопровода за Гърция и тя наистина го направи.

- Знаете ли подробности от план Б на кабинета - кой ще “замести” доставчика ни, за да няма режим, както вече обеща енергийният министър? Чува се, че азерският газ ще е недостатъчен, че гръцката връзка още е неизползваема, а и че дори да получим достатъчни количества газ, той ще бъде с 30-40% по-скъп?

- Не знам детайли от плана на правителството. На тяхно място обаче бих го представил пред парламента и бих получил парламентарна подкрепа. На тяхно място бих отговорил на въпроси и бих казал какво правя.

- Какво още бихте ги посъветвали да направят като първи стъпки?

- Според мен, на първо място, веднага трябва да бъдат договорени допълнителни количества газ. Знаете, че вече се правят сделки, при които не е нужно количеството газ да се доставя до съответно място. Той може да дойде и през Гърция, и през Румъния. Въпросът е къде са свободните количества, знае се, че в Азия има такива. Така ще се осигури газ до май месец. Тогава ЕК най-вероятно ще е постигнала целта да договаря количества при по-изгодни условия. Другото важно нещо е през лятото, когато цените на газа исторически са били по-ниски предишни години, защото консумацията пада, да се напълни на 100% Чирен, не само на 18%. Сега има война, което усложнява ситуацията, но дано пак цените са по-ниски. Трябва да дебнем този момент. Газовата връзка с Гърция да бъде пусната в експлоатация и договорените количества азерски газ да бъдат купени.

- Как ще се отрази спирането на газа на икономиката ни, на бита ни и най-вече на цените? Може ли това да ни вкара в инфлационна спирала?

- Основният проблем в момента за инфлацията е войната. Другото са косвени развития, свързани с военните действия. Нарушено е производството на селскостопанска продукция, нарушени са производствата на стомана, има проблем с доставки на горива и свързаното с тях поскъпване на храни, горива. Ключовият въпрос е кога тази безумна война ще свърши. Докато има война, ще има инфлация. Дотогава ние не можем да спрем инфлацията, но можем да я намалим.

- Преди ден шефката на МВФ Кристалина Георгиева предупреди, че инфлацията може да трае по-дълго от очакваното. Въпреки че тя е вносна в голямата си част, казвате, че виждате  инструменти на парламента и на кабинета, с които да я свием в по-поносими темпове?

- Имам няколко много конкретни предложения. Една от мерките, които предлагам, е за стоки с по-голямо поскъпване като горива, храни и други да се премахнат бариерите пред вноса на ниво ЕС за 6 месеца. Подобно решение е в правомощията на ЕК.Това ще увеличи вноса в ЕС, а като се увеличи предлагането, цените се успокояват. Това не означава, че няма да има инфлация за тези стоки, но ако стане факт, поскъпването ще се намали в пъти. Това е изключително интелигентно решение, което сме се разбрали нашият евродепутат Радан Кънев да го защити на всички възможни форуми. Изпратили сме го и като въпрос от парламентарния контрол до министъра на финансите и до премиера.

- Гледате ли към намаляване на акцизите и на ДДС?

- Втората мярка, която сме предложили, е намаляване на акциза за горивата. Защото акцизът е измислен да намали потреблението на горива с екологична цел. Така или иначе обаче, когато цените са високи, потреблението намалява. И тук виждаме възможност да се намали наполовина акцизът, като дори ЕК в момента да не гледа благосклонно към тази идея, ние и няколко други държави трябва да продължим да го предлагаме. Третата мярка с антикризисен характер е намаляването на законовата лихва при просрочия. Тази мярка вече е проект, който сме внесли в парламента.

- Защо законовата лихва е антикризисна мярка, какъв е механизмът, по който действа като такава?

- Много е важно да се разбере. Много хора закъсняват с плащането на сметки - към парно, ток, вода, телефони. И им се начислява най-високата от целия Европейски съюз законова лихва - основен лихвен процент плюс 10 процентни пункта. Т.е, един човек, като започне да изпада в несъстоятелност, и при висока наказателна лихва отива при колекторските фирми. Ние казваме така - защо да чакаме да отиде при колекторите, защо държавата да съучаства в усложняването на финансовото състояние на граждани и фирми, които са притиснати от обстоятелствата?! За да стигат по-малко хора и фирми до колекторите, предлагаме основен лихвен процент плюс 4 за гражданите и основен лихвен процент плюс 8 за фирмите. Това е мярка, която представих пред колеги от различни политически сили, те оцениха, че е смислена, и се надявам да бъде приета. Като антикризисна мярка предлагаме да се увеличи прагът за задължителна регистрация по ДДС - от 1 януари 2023 да стане 100  000 лв., а от 1 януари 2024 г. – 166  000 лв. Ако питате защо толкова - защото има европейска директива. Този праг е много важен за малките фирми, защото оставя възможността, който иска, да се регистрира доброволно при каквито и да било обстоятелства. Това е огромно разтоварване на административна тежест. И тук виждам огромен потенциал малките фирми, притиснати до стената, да вземат глътка въздух.

- Не споменавате обаче диференцираните ставки по ДДС, които тревожат съня на много финансови министри, включително и сегашния…

- Ефектът от тях е неясен за цените за крайния потребител. Ако се мисли въобще за такива ставки, единственият сектор, в който виждам смисъл да се направи, е за тока, парното и газа, защото това са регулирани цени, при които се гарантира ефект за крайния потребител. Единствено при тях такава мярка би била смислена.

- Русия е наш основен доставчик и на горива. Можем ли да очакваме и там някакъв опит за шантаж? Следите ли какво прави единствената ни рафинерия? Вие вече попитахте какво прави представителят на държавата в “Лукойл”. Какво прави, знаете ли?

- Аз дори зададох писмен въпрос към министъра на енергетиката дали представителят на държавата в “Лукойл” изготвя писмени доклади за своята дейност. Отговорът, който получих, е, че няма такива доклади, т.е. той не се отчита и не работи съвместно с правителството. А би трябвало съвместно с правителството да имат общи действия и да дава отчет за своята дейност. Защото и доставките на петрол са под риск. При тях е по-благоприятно, че имаме задължителни запаси за поне три месеца. Извън това България, а и целият ЕС трябва да бъдат готови да заместят руския петрол с друг. И това да се мисли, преди да се случи.

- Казвал сте, че докато няма конкуренция и при горивата, цените ни ще са високи. Само смяната на състава на КЗК ли ще разплете този възел, или са нужни и други мерки?

- В две посоки трябва да се мисли. Смяната на състава на КЗК е едната - мандатът изтече, бе удължен с две години, което е много лоша практика, защото те нямат право на втори мандат веднага. А би трябвало регулаторите да са с ясен мандат. КЗК е единственият орган, който има правомощия да защитава конкуренцията и в този смисъл имаме нужда от силен състав. Освен това обаче има и други действия. Знаете колко години ние задаваме въпроса с достъпа до данъчните складове. За да внасяш горива, трябва да имаш достъп до данъчен склад. По-добър достъп, повече конкуренция.

- Ще успее ли кабинетът да се опази от изкушението да вдига доходи в отговор на инфлацията, а това да доведе до ново вдигане на цените?

- Много е трудно при война да се привличат инвестиции. А точно в тази посока трябва да се гледа - и чрез плана за възстановяване, и чрез други програми, които да бъдат така насочвани, че реализацията на проекти и реформи да благоприятства привличането на инвестиции. Защото, ако ръстът на заплатите е на база по-висока производителност, те вече не са проинфлационен фактор. Усилията обаче трябва да са насочени към инвестициите и тук виждам възможност за обща европейска политика. Опитът от пандемията показва, че веригите за доставки могат сериозно да се нарушават. Сега при войната се вижда същото. И може да има обща европейска политика за това важни индустрии да бъдат разположени в периферията на ЕС, включително България, Румъния и други, а не в далечни дестинации, защото така се гарантира сигурността. Ако искате, наречете това една политика на икономическа сигурност, с която в периферията да бъдат разположени ключови производства, така че каквото и да се случи, веригите да бъдат гарантирани.

- Споменахте, че една от целите на Русия е свалянето на сегашното правителство? То ще издържи ли?

- Не мога да правя такива прогнози. Но ще кажа, че за Европа е важно да издържи и да не се поддава на рекета, който Москва се опитва да прилага. Това правителство трябва да се фокусира в правенето на важни, неотложни неща. Иска ми се първо да се решат проблемите, преди да има избори. Така че се надявам външната заплаха да изиграе консолидираща роля в България и всички много отговорно да си дадат сметка, че е време да си обединим усилията и да свършим полезни неща, да преодолеем очертаващите се енергийни кризи. А за избори има време. Когато икономиките се стабилизират и войната, надявам се, да е свършила.

CV

l Роден е на 13 април 1977 г. в София

l Завършил е Френската езикова гимназия и УНСС

l От 2000 г. работи в Института за пазарна икономика

l През 2005 г. е избран за народен представител от ОДС

l През 2009 г. става председател на СДС

l От 2009 до 2013 г. е съпредседател заедно с Иван Костов на парламентарната група на Синята коалиция

l В момента е депутат от “Демократична България” и председател на парламентарната комисия по икономическа политика

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>