Пътните фирми пак на протест в сряда, 5 часа дебати в парламента не решиха нищо (Обзор)
Обещаните от Кирил Петков на първо време 600 млн. лв. не са предвидени в бюджета и не се знае откъде ще се намерят
Пътностроителните фирми обявиха, че идната сряда отново ще блокират възлови кръстовища и пътища в страната в знак на протест, че не си получават парите за вече извършените миналата година ремонти. Това стана буквално часове, след като те се отказаха временно от протестите, защото на среща с премиера Кирил Петков в четвъртък следобед им бе обещано на първо време да им се платят 600 млн. лв., а след проверка на свършената работа - и остатъка от 520 млн. лв.
Обратът настъпи към полунощ в четвъртък срещу петък, когато след 5-часови дебати парламентът отхвърли всички варианти на решение парламентът да задължи пътната агенция да изплати парите. В петък сутринта премиерът Кирил Петков написа във фейсбук профила си, че “Промяната продължава” ще внесе отново предложение за такова решение и “няма да губим нито ден”. Час по-късно депутатът от партията Настимир Ананиев заяви, че ще внесе нов вариант на решението и то може да се гласува още в началото на идната седмица.
Парламентарните дебати
обаче се оказаха
безсмислени,
защото 1,120 млрд. лв. за плащания на стари задължения не са предвидени нито в бюджета на АПИ за тази година, нито в този на МРРБ.
За текущо поддържане и ремонт на пътищата тази година на АПИ са отпуснати 2,8 млрд. лв., но Законът за устройството на държавния бюджет не позволява да се прехвърлят пари от това перо за плащания по стари договори без санкцията на финансовия министър, обясниха финансисти. Това е била истинската причина регионалният министър и вицепремиер Гроздан Караджов, който е от “Има такъв народ”, да поиска парламентарна санкция за използването на тези пари. Въпреки че АПИ вече е обявила няколко обществени поръчки за ремонт на пътища и предстоят още, преди около месец е станало ясно, че паричният ресурс не може да се похарчи изцяло тази година, защото строителният сезон вече започна. В същото време по миналогодишни договори
има 287
замразени
обекта,
които без да бъдат разплатени, няма как да се довършат.
От друга страна, в четвъртък премиерът обеща на ръководството на Браншова камара “Пътища” проверките на свършената работа, които се правят от работна група, да приключат в срок до 7 май. Според пътищарите неговото обещание било после парламентарната антикорупционна комисия да реши анблок за плащанията, а не да гледа отново всичко договор по договор, защото така щели да се появят съмнения, че някой е уредил своята фирма да си получи парите за сметка на друга.
“ПП със заповед на ДБ и БСП практически заложиха на карта строителството и си позволиха да правят намеци, че ще имаме изгода от тази ситуация като партия”, заяви в петък Тошко Йорданов, шеф на “Има такъв народ”. Йорданов каза още, че ако нещо сега се случи по магистралите, отговорността ще е на тези, които са отхвърлили предложението им. “Най-чистото бе парите, които трябва да се платят, да минат с постановление на Министерския съвет и да решим как да се плащат ремонтите на пътищата”, каза той и повтори, че министерството на Даниел Лорер от ПП също управлява огромен финансов ресурс и Йорданов бил готов да предложи всяко плащане от страна на неговото ведомство също да минава през парламента.