София запазва движението на градския транспорт, но парите стигат само до септември
Борис Бонев предлага едно дружество да управлява сектора, а не 4
Движението на градския транспорт в София ще бъде запазено в сегашния му обем, но средствата за издръжка и заплати на работещите в сектора ще стигнат до септември. Това заяви пред “24 часа” зам.-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков.
“Следващата седмица ще внесем за разглеждане в СОС икономическата рамка за тази година. Градският транспорт обаче се намира в тежка финансова ситуация, причинена от спада на пътуванията заради пандемията в последните 2 г. и растящите цени на горива и енергоносители. Постарали сме се максимално да запазим движението му в обема, в който е и в момента. Но липсата на адекватно поведение от държавата е причината за сериозен дефицит. Тоест движението на градския транспорт не е гарантирано до края на годината”, коментира Зарков.
Разчетите показвали, че средствата ще стигнат до есента, и то при увеличена финансова издръжка от общината. Тази година тя ще дофинансира транспорта на София със 170 млн. лв., тоест
36% от всички данъчни приходи, внесени от столичани, ще отидат за тази дейност
Зарков за пореден път настоя правителството да отпусне средства, за да се гарантира, че софиянци ще имат транспорт и няма да се налага да се орязват линии.
Отпускането на средства от държавата да е обвързано с ангажимент за реформи, настоя обаче независимият общински съветник Борис Бонев от “Спаси София”. Той и екипът му представиха 5 предложения за реформи, които ще изпратят до Министерския съвет и Народното събрание.
Прилагането им ще направи градския транспорт бърз, удобен, редовен и ще стане истинска алтернатива на придвижването с кола, твърди Бонев. Той напомни, че за последните 10 г. броят на автомобилите в столицата се е удвоил.
Това не е вярно - увеличението е под 10%”, коментира обаче Зарков. Вече са изискани официални данни от КАТ.
Първото предложение на “Спаси София” за реформа е закриване на Центъра за градска мобилност и обединяване в едно дружество на трите транспортни оператора - “Метрополитен”, “Столичен автотранспорт” и “Столичен електротранспорт”.
“Така ще се намалят разходите, ще се прекрати дублирането на структури и функции, ще има ясна отговорност и обща визия за развитието на градския транспорт”, смята Бонев. Той изчисли, че за един мандат
само от премахването на четирите борда на дружествата се пестят 4 млн.
Втората му идея е за подобряване на контрола - и за нередовни пътници, и при паркирането. Сега 4 институции следят за нарушения при паркирането - КАТ, Центърът за градска мобилност, Столичният инспекторат и Общинска полиция. Идеята е да има един контролен орган.
Вместо контрольори, които обикалят в синята и зелената зона за паркиране, да се ползва моделът на Белград - там 18 екипа в автомобили, оборудвани с камери, следят за нарушения, като системата прави автоматична проверка на всяка кола.
От “Спаси София” предлагат още хората до 26 г. да имат право на годишна карта за градски транспорт на цена 200 лв., да се въведат 2 билета за пътуване с възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на определено време - единият за по-кратки пътувания, а другият за по-дълги, и др.
“За съжаление, г-н Бонев явно не е запознат със закона - Центърът за градска мобилност няма право да проверява за неправилно паркиране и да контролира движението по пътищата като КАТ. Може да се обърне към вътрешния министър и да поиска такава промяна”, заяви обаче Зафир Зарков.
Той е категоричен, че механичното сливане на транспортните дружества няма да помогне, а спестяването на 1 милион лева годишно няма да реши проблема с липсващите около 170 млн.
Най-късно през май ще бъде внесено предложение за нова тарифна политика в градския транспорт от специалния комитет, в който има представители на различни политически сили в СОС, съобщи Зарков.
Идеята е билетът да важи за определен период от време с възможност за неограничен брой прекачвания. Така
сегашният билет от 1,60 лв. ще дава възможност за различни прекачвания в рамките на 30 минути,
а с другия, който ще е по-скъп, ще може да се сменят превозни средства в рамките на 60 минути.
Дори прекачването да е в 29-ата минута, пътникът ще може да завърши пътуването с билета си от 1,60 лв., без значение колко време ще му е нужно за достигане до желаната дестинация, уточни Зарков.