Сливане на дружества и бус ленти за градския транспорт предлага Борис Бонев
Пет идеи за реформа на градския транспорт и паркирането в София представи независимият общински съветник Борис Бонев и екипът му от "Спаси София". Според него прилагането на тези предложения ще направи градския транспорт бърз, удобен, редовен и ще стане истинска алтернатива на придвижването с кола.
Бонев напомни, че за последните 10 г. моторизацията в столицата се е увеличила двойно. Той добави, че "Спаси София" е проучила опита на Прага, Будапеща, Варшава, Виена и др.
Първото предложение за реформа е закриване на Центъра за градска мобилност и обединяване в едно дружество на трите транспортни оператора - "Метрополитен", "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт".
"Така ще се намалят разходите, ще се прекрати практиката за дублиране на структури и функции, ще има ясна отговорност, координирани действия, по-лесно управление не целия сектор и обща визия за развитието на градския транспорт", смята Бонев. Той изчисли, че за един мандат само от премахването на четирите съвета на директорите на дружествата, ще се спестят 4 млн. лв.
Втората му идея е за подобряване на контрола както по редовността на пътниците в градския транспорт, така и при паркирането. В момента четири институции следят за нарушения при паркирането - КАТ, Центъра за градска мобилност, Столичния инспекторат и Общинска полиция. Идеята е да има само един контролен орган. Вместо контрольори, които обикалят в синята и зелената зона, от "Спаси София" предлагат да се ползва модела на Белград - там 18 екипа в автомобили, оборудвани с камери следят за нарушения, като системата прави автоматична проверка на всяка кола. С повишение на дневните норми на контрольорите в градския транспорт пък ще се намали гратиса.
Въвеждането на нова билетна система трябва да привлече повече пътници в градския транспорт. От "Спаси София" предлагат хората до 26 г. да имат право на годишна карта за градски транспорт на цена 200 лв., да се въведат два билета за пътуване с възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на определено време, като единият е за по-кратки пътувания, а другия - за по-дълги и притежателите на годишна карта за пътуване да могат да ползват с нея и нощните линии.
Приоритизиране на градския транспорт с оформяне на още бус ленти и отделени трамвайни трасета, е друго от предложенията, с които ще се ускори скоростта на движение на автобуси, трамваи и тролеи. Идеята е от сегашните около 20 км тези трасета да станат 50 км и да бъдат свързани в обща мрежа.
Последната идея за реформа е синхронизация на разписанията както между различните линии, така и между наземния градски транспорт и метрото, за да се намали чакането по спирките.
"Ще изпратим тези предложения до Министерския съвет и до Народното събрание и ще настояваме допълнителни средства за градския транспорт на София да се отпускат само срещу поет ангажимент за реформи", уточни Бонев.