Деница Сачева: Пенсионната реформа ще е фиаско!

13.04.2022 07:30 Цветелина Стефанова
ДЕНИЦА САЧЕВА

Пенсиите да се вдигнат през стажа и промяна на швейцарското правило

Още акценти от интервюто с депутатката от ГЕРБ и бивша социална министърка:

Управляващите политизираха избора за гуверньор на БНБ. На моменти дори го криминализираха

За правителството законът е врата в полето

Искаме изслушване на външната министърка, за да разберем какви ангажименти са поети за Северна Македония

В плана за възстановяване има заложени корупционни бомби - тепърва ще гърмят

Минималната заплата да е 50% от средната, но да се чуе и бизнесът, който остана без адекватна подкрепа

Великденската добавка от 70 лв. е опит да се купи любовта на пенсионерите, но инфлацията вече изяде тази сума

- Г-жо Сачева, правителството обяви, че от 1 юли ще има реформа в пенсионната система. На масата на преговорите е вариант за увеличение с коефициент за стаж от 1,5 (в момента е 1,35), има и такъв за осъвременяване с актуален осигурителен стаж. Обсъжда се промяна на швейцарското правило, вдигане с по-висок процент от заложените в осигурителния бюджет 6,1%. Вариант е и да продължи да се дават добавки към преизчислените пенсии. Кой е най-справедлив?

- Не са ни известни намеренията на управляващите. Научаваме за тях от интервюта на социалния министър. Мащабна пенсионна реформа, която да е справедлива и всеобхватна, трябва да има отношение към финансовата стабилност на системата и държавата. Би трябвало да се потърси национален консенсус. Решението не може да дойде от една работна група, в която участниците са неизвестни. По всичко личи, че начинът, по който се предлага евентуалната реформа, ще бъде голямо фиаско и за пореден път ще използва надеждите и мечтите на пенсионерите. Притеснена съм какво ще се сложи на масата, защото решенията не могат да се въвеждат набързо - без национален консенсус, при това от 1 юли. Трябва да има достатъчно дълъг срок, за да се обмислят всички предложения. Ако се върви към реформа, тя да бъде от 1 януари 2023 г., защото трябва да си даваме сметка, че задълбочаваме все повече зависимостта на НОИ от държавния бюджет. Част от споделените предложения в публичното пространство са многомилиардни. С този темп, с който харчим по половин милиард на седмица, това е много сериозна заплаха. Самият факт, че фискалният резерв вече е стигнал до 4,7 млрд. лв. по данни на БНБ, показва, че Сребърният фонд също е под заплаха. Управляващите дължат много отговори и преди да ни предлагат мащабни пенсионни реформи, трябва да ни кажат какво е реалното състояние на пенсионните фондове и на НОИ. Това, което се случва в момента, буди повече тревоги, отколкото надежди.

- Все пак кое е най-доброто предложение?

- Със сигурност трябва да се запази принципът “принос-права”. Разумна ми изглежда комбинацията между увеличен коефициент за стаж и промяна във формулата на швейцарското правило. Тя вече не е особено адекватна заради нарастващата инфлация. Всички говорят за двуцифрено число, което се надяваме да не е 20%. Трябва да си даваме сметка каква е финансовата стабилност на пенсионната система, защото се подхожда доста лековато с надеждите на българските пенсионери и с това да се краде от бъдещето на всички работещи хора, които плащат данъци и осигуровки.

- Споменахте растящата инфлация, която всеки усеща по джоба си. Гърция даде помощ от 200 евро за бедни пенсионери и за семейства с ниски с доходи. Критикуваха ГЕРБ за раздаването на бонуси, а МС реши всички пенсионери да получат по 70 лв. за Великден. Това ли е правилното решение?

- Когато сме предлагали помощи за празниците, те са били за най-уязвимите пенсионери. Никога не са били за всички. Предложихме добавката за COVID да е за всички, защото тя засяга по еднакъв начин всички български пенсионери. Раздаването на тези 70 лв. е опит да се купи любовта на пенсионерите. Аз имам опасения, че това няма да стане, защото те вече са изядени от инфлацията.

- Изядено ли е вече и увеличението на минималната заплата, която от 1 април е 710 лв. Говори се за ново увеличение с актуализацията на бюджета през юли.

- Има резон да се говори за увеличаване на минималната заплата, както предлагат синдикатите. Трябва обаче да чуем и гласа на работодателите, които не получават адекватна подкрепа нито за цените на електроенергията, нито по отношение на ликвидността на българските компании, нито на секторите, които най-много бяха засегнати от коронавируса. Има само бомбастични обещания колко много инвестиции ще има, но виждате, че дори по отношение на растежа числата въобще не са благоприятни и в полза на правителството. То предложи икономически растеж от 4,8%, като през февруари се очакваше да стане 4%. Даже не е свършил април, а вече се очаква два пъти по-малко. При говоренето за доходи, пенсии, помощи трябва да си даваме сметка за финансовата стабилност. Да, правилната посока е да се увеличава минималната заплата. Да е 50% от средната, както сме подкрепили като държава директивата на ЕС. Това е правилната стъпка, но винаги трябва да си даваме сметка какви са нашите възможности.

- 900 000 българи между 16 и 64 г. нито учат, нито работят. Предлагате промени в Закона за заетостта, които да ги приобщят към пазара на труда. Как ще стане това?

- Една част от тези хора притежават умения, придобити неформално – като хоби или при работа без договор в различни сектори. В момента трудовите инспектори могат да консултират, да регистрират като безработни хората, които не учат и не работят, да им предлагат да придобият нова квалификация и да им търсят подходяща работа. С новите текстове ще им дадем възможност и да насочват към валидиране на получените извън училище умения. Това ще се случва в базите на Държавното предприятие “Българо-германски център за професионално обучение”. Обучението ще е до 18 месеца. Предлагаме да се осигурят средства за стипендии, транспорт и квартира за времето на курсовете. Предвиждаме Агенцията по заетостта да създаде регистър на неактивните лица, данните да се обменят между институциите. Важно е паралелно с прогнозирането да се правят и проучвания и анализ на трудовите ресурси в страната. Само така ще планираме правилно както политиките за заетостта, така и развитието на инвестициите в страната. В момента 160 хил. младежи нито учат, нито работят. Да, не можем да ги накараме да работят, но можем да направим всичко възможно, за да им намерим реализация.

- Предлага се социалните помощи да се обвържат с линията на бедност и да отпадне този обидно нисък гарантиран минимален доход от 75 лв. Ще се вдигне ли кръгът от хора, които получават помощи?

- Тази стъпка започна с нашето правителство. Ние я договорихме с ЕК в рамките на плана за възстановяване и устойчивост. Лансирахме и идеята да има Кодекс за социална закрила, който да увенчае една много по-сериозна реформа в социалното подпомагане. В плана е договорено социалните помощи да станат 30% от линията на бедност до 2024 г. Така ще се увеличат и хората, които ги получават. Очакваме да видим плановете на правителството за цялостна реформа в областта на социалното подпомагане. Това означава да се ревизират всички социални помощи, включително семейните помощи за деца, и да се върви към кодифицирано законодателство. Има политически условия, които трябва да се изпълняват. Едно от тях е да има Кодекс за социална закрила и реформа в системата за социално подпомагане, а правителството не прави стъпки по тях. То изпусна и възможността за аванс и в момента няма друг избор, освен чрез държавния бюджет да започне изпълнение на Плана за възстановяване и след това да чакат верификация. Ако не изпълняват политическите условия и ако не провеждат процедури спрямо европейското законодателство и не са достатъчно бързи, за да правят процедури от порядъка на 1 млрд. лв. на месец, може да се окаже, че няма да получим пари по Плана, а просто ще авансираме част от проектите със собствени средства, което е възможно най-неблагоприятно.

- Има ли други неща в плана, които ви притесняват?

- Много са. Той бе наречен изключителен, може би защото изключва една част от важните проекти - като тези за напоителни системи. Той удари тежко и земеделието. В енергетиката имаме много критики. Заводът за батерии, който Асен Василев каза, че ще прави с български производител, априори ще наруши европейското законодателство. Дори в комисия вицепремиерът заяви, че е готов да плати глобата от почти 250 млн. лв. Заяви го с такава лекота, сякаш ще извади тези пари от джоба си, а няма да са от тези на българските данъкоплатци. Притеснява ни изваждането на ЕСО и “Булгартрансгаз” от БЕХ. Многократно водехме разговори с ЕК и сме отстоявали на всички искания в тази посока, защото смятаме, че това не е българският национален интерес. В началото на 2020 г. Народното събрание прие решение, че трябва да направим всичко възможно, за да запазим максимално дълго въглищните централи. И изваждането на ЕСО и “Булгартрансгаз” от БЕХ е в разрез с това решение. Не се учудвам на поредното нарушаване на закона, защото за тези хора законът е врата в полето. Всичко е техническа подробност и ние трябва да си затваряме очите, защото, видиш ли, те просто правили промяна. Притеснява ни и този държавен телеком, защото бяхме предвидили инвестиции, които да се правят от компаниите, за да има широколентов и достъпен интернет за всички. Това изключваше държавно участие и възможности за корупция. Говорим за инвестиция от 700 млн. лв. Намаляването на парите за българския бизнес с 230 млн. лв. и трансформацията на грантове в кредити също са притеснителни. Този план беше крит. Не беше представен нито в парламента, нито на социалните партньори. В него има заложени много корупционни бомби, които тепърва ще гърмят. Направен е недалновидно спрямо българския национален интерес. Това също не ме учудва, защото самият премиер е български гражданин от август м.г. Понятието “български национален интерес” за хора, расли в чужбина, може би няма същата стойност като за хората, които истински обичат България.

- Българският национален интерес ще е гарантиран ли в позицията ни със Северна Македония, чува се, че е изтъргувано падането на ветото срещу плана за възстановяване.

- Ние не знам какво точно се случва с позицията ни, защото непрекъснато се сменят и смесват разнопосочни послания. Някои от коалиционните партньори дори загатват, че е имало сделка за плана. Надяваме се това да не е така. През тази седмица ще поискаме изслушване на външния министър, за да знаем какви ангажименти са поети. Тук имаме ясна позиция на Народното събрание, както и на КСНС. Би било крайно нелогично Кирил Петков отново да приеме това за техническа подробност и да го пренебрегне.

- ГЕРБ ли ще реши драмата на управляващата коалиция за гуверньор на БНБ?

- Не знам откъде тръгна тази мантра. Никога не сме заявявали подкрепа за някого от кандидатите. Ще вземем решението си в последния момент спрямо това, което се случва. В момента наблюдаваме провал, защото управляващите политизираха избора. На моменти дори го криминализираха с тези странни есемеси, които се изпращаха, и обвиненията, които си разменяха за корупция. Буди изумление защо се приема, че г-н Каримански има безупречна репутация, когато е председател на комисията по бюджет и финанси, но има проблем с репутацията, когато е кандидат за управител на БНБ. По същия начин е странно желанието на Андрей Гюров, който е председател на ПП на “Продължаваме промяната”. Не е ясно дали той има политически, или кариерни амбиции. И двамата има за какво да се критикуват. Когато сме носили отговорност, сме предложили човек с профил, който отговаря на висотата на тази позиция-неоцветен политически, изцяло с кариера във финансите, консервативен и разумен и за чиято работа няма критики през последните почти 7 г. Такова бе становището на ГЕРБ, когато бе на власт, такова е становището на ГЕРБ и сега, когато е опозиция.

Визитка: 

Родена на 2 ноември 1973 г. в София

Магистър по връзки с обществеността от СУ “Св. Кл. Охридски” и по здравен мениджмънт. Бакалавър по социална педагогика

От 1999 до 2001 г. е началник на кабинета на министъра на здравеопазването, като отговаря за връзките с Международния валутен фонд, Световната банка и Европейската комисия

От 2016 до април 2017 г. е зам.-министър на труда и социалната политика във втория кабинет на Бойко Борисов

От 2017 до 2019 г. е зам.-министър на образованието и науката

Министър на труда и социалната политика в кабинета “Борисов” 3

Депутат в 45-ото, 46-ото и 47-ото народно събрание

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>