Дигиталното училище – мисия възможна

04.04.2022 07:30
Технологиите подобряват социалните умения на децата, защото им дават възможност да ги използват и за комуникации, без за това да има коскретно задача от учител.
В конкурса “Дигитално училище на България” се включиха 127 учебни заведения.
Преподавателите интегрират все по-често технологиите в учебния процес.

"Живей умно” е специален проект на “24 часа”, провокиран от новите реалности в живота ни.

Ще ви разкажем във вестника и на сайта 24chasa.bg как отговорният бизнес помага реално на хората да живеят по-умно и по-добре, като пестят енергия, време, ресурси и намаляват рисковете за здравето си.
Иновациите, с които ще ви запознаем, са в различни области. Всички те обаче предлагат възможност за промяна към по-качествен живот в един по-зелен свят без дим.

 

Пандемията безспорно ускори рязко дигитализацията на живота ни във всички аспекти. И не подмина и образованието, предизвиквайки спорове дали учители и ученици са готови да използват пълноценно технологиите за обучението.

За да могат бъдещи и настоящи учители да го правят максимално ефективно, трябва подходяща среда - интерактивно пространство, където да се научат да ползват всички функционалности на технологиите. Защото е повече от ясно, че занапред в училище все повече и повече ще се използват интернет, електронни дневници, интерактивни дъски, лаптопи, таблети, а защо не и дронове. Така

дигитализацията

става средство

за по-ефективно

общуване и преподаване

с достатъчно активно ангажиране на вниманието на учениците. 

А дали образованието в България е готово за тази трансформация, може би отговор дава първият по рода си конкурс, който наскоро се проведе у нас - “Дигитално училище на България”. Негов организатор е А1 съвместно с фондация “Заедно в час” и с подкрепата на Министерството на образованието и регионалните инспекторати по образование.

Инициативата си поставя амбициозната цел да стимулира училищата именно към стъпки за дигитализиране на преподаването - нови технологии в класната стая, иновативни методи за преподаване, използване на онлайн обучение. А и също да бъдат отличени най-добрите практики в училищата в страната, които използват и прилагат възможностите, предоставяни от технологиите при преподаването в онлайн среда и в класната стая.

Друга цел е популяризиране на учебните заведения с техните успешни практики, които да се превърнат в пример и вдъхновение за въвеждане на дигитални методи на преподаване в България.

Всички училища у нас можеха да кандидатстват в 3 категории. Първата е за дигитален урок, при която се представят алтернативни методи на обучение и нестандартните подходи при усвояване на знания - какво са научили учениците, как и защо е било полезно за тях.

Втората - дигитален проект, открояващ дългосрочни реализирани инициативи за дигитално образование, включително примери за успешно дистанционно обучение. В категорията за дигитална организация на преподаването се показва

как учителите са

реорганизирали

работата си

така, че да включва повече елементи на дигитализация.

А в специалната категория за иновативна идея бяха оценявани такива, които имат потенциал за развитие, без да е задължително да са вече реализирани.

Конкурсът стартира през октомври 2021 г., а победителите бяха обявени през февруари тази година. И само за по-малко от три месеца

с проекти се

включиха

127 училища

Наградени бяха 7 от тях, като в трите основни категории конкурсът отличаваше по един проект от малко населено място и един от голям град. 

За дигитален проект в малко населено място наградата отиде при ПДТГ “Димитър Хадживасилев” от Свищов. Там са направили иновативна класна стая, където учениците създават и администрират сайтове на бизнес клиенти. Процесът включва проектиране, реалната разработка и поддръжка на конкретния сайт, включване на елементи на електронен магазин, изготвяне на рекламни материали по поръчка, дори такива за 3D принтер, създаване и управление на чатбот за контакт с посетителите. А като резултат се повишават дигиталните умения на учениците, развиват се социалните и предприемаческите им компетентности, има реално ангажиране на млади хора в усвояване на знания и умения от професиите на бъдещето.

Същата награда, но за голямо населено място, бе за столичното 81-о СУ “Виктор Юго”. Там в обучението са интегрирани онлайн платформи и дигитални инструменти като Google classroom, Google Jamboard, Google групи, електронните варианти на учебниците, използване на ресурсите на “Кан академия”, видеоклиповете в Academico, YouTube, както и техни собствени видеоуроци, Google експедиции, виртуална и добавена реалност и др.

В резултат се отчита, че

учениците се

чувстват

по-уверени при

използването на

технологиите,

служат им и в извънучебни дейности, подобрени са социалните умения, технологиите се използват за комуникация, без да има конкретно зададена задача от учител. 

В категория “Дигитална организация на преподаването” бяха отличени профилирана гимназия “Христо Ботев” от Дупница и ОУ “Петко Рачов Славейков”. Там учителите са реорганизирали работата си, така че да се възползват от предимствата на дигитализацията. Прилагат се “Метод на обърната класна стая” и “Модел 1:1” за обучение, а те се оказват от решаващо значение, за да се мотивират и стимулират учениците към активност.

Първото място в категория “Дигитален урок” взеха ПМГ “Яне Сандански” от Гоце Делчев и СУ “Отец Паисий” от град Кърджали. Гимназията представя проект, който показва как

преподавателите

интегрират

технологиите в

учебния процес

и развиват дигиталните умения на учениците чрез онлайн образователни платформи като Geobra, Padlet, Bookcreator, Worldwall и други.

Училището от Кърджали се отличи със своята практика “Връстници обучават връстници”, която цели да повиши мотивацията на учениците в часовете по клетъчна биология, като заемат ролята на учители и приемат предизвикателството да предадат уроците по увлекателен и разбираем начин.

Впечатляващ проект представи и софийската частна професионална гимназия по дигитални науки “СофтУни Светлина” в категория “Иновативна идея”. Те планират да изградят класна стая за преподаване и обучение на ученици във виртуална среда. В нея

учителят и

учениците да

носят очила

за виртуална реалност,

които да визуализират изучавания материал.

Отличените училища са получили от А1 България интерактивни дъски за обучение, които ще направят учебния процес още по-интригуващ. А от телекома обещават да има и нови издания на конкурса, защото по думите на Илияна Захариева - директор “Корпоративни комуникации” на А1 България, всички са много приятно изненадани от големия брой проекти за дигитализация на образователния процес и факта, че първото издание е предизвикало толкова голям интерес. 

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>