Дигиталното училище – мисия възможна
"Живей умно” е специален проект на “24 часа”, провокиран от новите реалности в живота ни.
Ще ви разкажем във вестника и на сайта 24chasa.bg как отговорният бизнес помага реално на хората да живеят по-умно и по-добре, като пестят енергия, време, ресурси и намаляват рисковете за здравето си.
Иновациите, с които ще ви запознаем, са в различни области. Всички те обаче предлагат възможност за промяна към по-качествен живот в един по-зелен свят без дим.
Пандемията безспорно ускори рязко дигитализацията на живота ни във всички аспекти. И не подмина и образованието, предизвиквайки спорове дали учители и ученици са готови да използват пълноценно технологиите за обучението.
За да могат бъдещи и настоящи учители да го правят максимално ефективно, трябва подходяща среда - интерактивно пространство, където да се научат да ползват всички функционалности на технологиите. Защото е повече от ясно, че занапред в училище все повече и повече ще се използват интернет, електронни дневници, интерактивни дъски, лаптопи, таблети, а защо не и дронове. Така
дигитализацията
става средство
за по-ефективно
общуване и преподаване
с достатъчно активно ангажиране на вниманието на учениците.
А дали образованието в България е готово за тази трансформация, може би отговор дава първият по рода си конкурс, който наскоро се проведе у нас - “Дигитално училище на България”. Негов организатор е А1 съвместно с фондация “Заедно в час” и с подкрепата на Министерството на образованието и регионалните инспекторати по образование.
Инициативата си поставя амбициозната цел да стимулира училищата именно към стъпки за дигитализиране на преподаването - нови технологии в класната стая, иновативни методи за преподаване, използване на онлайн обучение. А и също да бъдат отличени най-добрите практики в училищата в страната, които използват и прилагат възможностите, предоставяни от технологиите при преподаването в онлайн среда и в класната стая.
Друга цел е популяризиране на учебните заведения с техните успешни практики, които да се превърнат в пример и вдъхновение за въвеждане на дигитални методи на преподаване в България.
Всички училища у нас можеха да кандидатстват в 3 категории. Първата е за дигитален урок, при която се представят алтернативни методи на обучение и нестандартните подходи при усвояване на знания - какво са научили учениците, как и защо е било полезно за тях.
Втората - дигитален проект, открояващ дългосрочни реализирани инициативи за дигитално образование, включително примери за успешно дистанционно обучение. В категорията за дигитална организация на преподаването се показва
как учителите са
реорганизирали
работата си
така, че да включва повече елементи на дигитализация.
А в специалната категория за иновативна идея бяха оценявани такива, които имат потенциал за развитие, без да е задължително да са вече реализирани.
Конкурсът стартира през октомври 2021 г., а победителите бяха обявени през февруари тази година. И само за по-малко от три месеца
с проекти се
включиха
127 училища
Наградени бяха 7 от тях, като в трите основни категории конкурсът отличаваше по един проект от малко населено място и един от голям град.
За дигитален проект в малко населено място наградата отиде при ПДТГ “Димитър Хадживасилев” от Свищов. Там са направили иновативна класна стая, където учениците създават и администрират сайтове на бизнес клиенти. Процесът включва проектиране, реалната разработка и поддръжка на конкретния сайт, включване на елементи на електронен магазин, изготвяне на рекламни материали по поръчка, дори такива за 3D принтер, създаване и управление на чатбот за контакт с посетителите. А като резултат се повишават дигиталните умения на учениците, развиват се социалните и предприемаческите им компетентности, има реално ангажиране на млади хора в усвояване на знания и умения от професиите на бъдещето.
Същата награда, но за голямо населено място, бе за столичното 81-о СУ “Виктор Юго”. Там в обучението са интегрирани онлайн платформи и дигитални инструменти като Google classroom, Google Jamboard, Google групи, електронните варианти на учебниците, използване на ресурсите на “Кан академия”, видеоклиповете в Academico, YouTube, както и техни собствени видеоуроци, Google експедиции, виртуална и добавена реалност и др.
В резултат се отчита, че
учениците се
чувстват
по-уверени при
използването на
технологиите,
служат им и в извънучебни дейности, подобрени са социалните умения, технологиите се използват за комуникация, без да има конкретно зададена задача от учител.
В категория “Дигитална организация на преподаването” бяха отличени профилирана гимназия “Христо Ботев” от Дупница и ОУ “Петко Рачов Славейков”. Там учителите са реорганизирали работата си, така че да се възползват от предимствата на дигитализацията. Прилагат се “Метод на обърната класна стая” и “Модел 1:1” за обучение, а те се оказват от решаващо значение, за да се мотивират и стимулират учениците към активност.
Първото място в категория “Дигитален урок” взеха ПМГ “Яне Сандански” от Гоце Делчев и СУ “Отец Паисий” от град Кърджали. Гимназията представя проект, който показва как
преподавателите
интегрират
технологиите в
учебния процес
и развиват дигиталните умения на учениците чрез онлайн образователни платформи като Geobra, Padlet, Bookcreator, Worldwall и други.
Училището от Кърджали се отличи със своята практика “Връстници обучават връстници”, която цели да повиши мотивацията на учениците в часовете по клетъчна биология, като заемат ролята на учители и приемат предизвикателството да предадат уроците по увлекателен и разбираем начин.
Впечатляващ проект представи и софийската частна професионална гимназия по дигитални науки “СофтУни Светлина” в категория “Иновативна идея”. Те планират да изградят класна стая за преподаване и обучение на ученици във виртуална среда. В нея
учителят и
учениците да
носят очила
за виртуална реалност,
които да визуализират изучавания материал.
Отличените училища са получили от А1 България интерактивни дъски за обучение, които ще направят учебния процес още по-интригуващ. А от телекома обещават да има и нови издания на конкурса, защото по думите на Илияна Захариева - директор “Корпоративни комуникации” на А1 България, всички са много приятно изненадани от големия брой проекти за дигитализация на образователния процес и факта, че първото издание е предизвикало толкова голям интерес.