Договор за 418 млн. за удълбочаване на морето до пристанището на Доган разследва МВР
АДФИ пратили на Рашков доклад със съмнение за измама, парите отпуснати от държавата и усвоени от подизпълнители по инхаус процедури като за магистрала “Хемус” и ремонта на язовирите
Националната полиция разследва договора за удълбочаване на Варненското езеро, става ясно от отговор на вътрешния министър Бойко Рашков на въпрос от депутата от ДБ Ивайло Мирчев.
Полицията вече работи по договора след писмо от Агенция “Държавна финансова инспекция” (АДФИ), която е проверявала какво и как се прави с 418-те млн. лв., отпуснати за драгиране на езерото. МВР проверява фактите в доклада, иска документи и снема писмени обяснения от замесените. След проверката материалите ще бъдат изпратени на компетентната прокуратура.
АДФИ е стигнала
до извод, че има
извършена
измама -
актове и протоколи за дейности са разписвани от държавната фирма ТСВ ЕАД, която не ги е извършила, защото е сключвала договори с подизпълнители. И тук, както при “Хемус” и ремонта на язовирите става дума за инхаус процедура - с директно възлагане, а не с конкурс по обществена поръчка.
През 2020 г. Държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура” (ДППИ) към Министерството на транспорта е сключило договор с фирмата “Транспортно строителство и възстановяване” (ТСВ) ЕАД, също собственост на министерството. Хронологията е описана от настоящия министър Николай Събев в отговор на друг депутатски въпрос. Целта е била драгиране на дъното на Варненското езеро, за да имат големите кораби достъп до 21 пристанища там - терминали, рибарски и за яхти. Едно от тях е към “ТЕЦ Варна”, собственост на почетния председател на ДПС Ахмед Доган. При изслушването си в парламента наскоро Събев заяви, че удълбочаването на морето е направено само до пристанището на “ТЕЦ Варна”, но не и до другите в езерото.
Още преди няколко месеца от ТЕЦ “Варна” излязоха с декларация във връзка със замесването им в казуса, подписана лично от изпълнителния директор Данаил Папазов.
“Общо всички терминали предполагат заставане на около 60 кораба едновременно, като само 3 могат да бъдат на пристанище “ТЕЦ Езерово” (част от “ТЕЦ Варна”, бел. авт.), т.е. 5% от тях. Нито един куб. см не е удълбочаван и не се предвижда да бъде удълбочаван по смисъла на тази поръчка в района на пристанище ТЕЦ “Езерово”, а главната цел е удълбочаването на каналите до Варна - запад, което се намира на 11 км”, гласи позицията.
Държавната ТСВ ЕАД, на която ДППИ възлага договора, няма кадрови и технически капацитет да го изпълни. Затова превъзложила работата със споразумение с консорциума “Ес Билд”, в който влизат варненска и софийска компания. Техните работници трябва да удълбаят двата канала, обръщалото за кораби на терминал “Варна Запад” и депониране на изкопаните маси.
За този договор
също не е
проведена
обществена
поръчка
Към 7 март т.г. ТСВ е платила на “Ес билд” 338 млн. лв. В същото време обаче се знае, че на терен работят дълбачни машини на руската компания “Гидрострой”. Те имат разрешения за това с решения на МС от април и май 2020 г. По този повод Николай Събев е настоявал държавната ТСВ ЕАД да иска информация от “Ес Билд” за ролята на руската компания. Такава обаче не е получена, защото в договора на консорциума с “Гидрострой” имало клаузи, които забраняват разкриването на ценови параметри по договора. Събев разчита да научи това от разследването на МВР.
Според доклада на АДФИ “Пристанищна инфраструктура” като финансираща страна не е контролирала сключеното споразумение с ТСВ ЕАД.