Йорданка Фандъкова: Държавата да не експериментира с отпадъците на София

22.03.2022 08:00 Даринка Илиева
Йорданка Фандъкова

Заводът за RDF ще намали с 10% газа за топлофикация

След тази акция на правителството срещу ГЕРБ вече нищо не може да се изключи като начин на саморазправа с опозицията, казва в интервю кметът на София

Още акценти от интервюто:

Разпоредих оптимизация на разходите на транспортните дружества, но ако не получим подкрепа от правителството, може да намаляваме линии

Има ръст на украинските граждани, които търсят закрила в столицата, нужни са повече места за настаняване

Над 1/5 от инвестициите за 2022 г. са за изграждане на булеварди и улици

Строим 17 детски градини. Готови сме с проекти за още 15

Планът на Борисовата градина трябва да бъде приет, за да може да започне решаването на проблема с частните имоти в парка

- Г-жо Фандъкова, как ще коментирате арестите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и други знакови лица от партията?

- Задържането на лидера на най-голямата опозиционна партия без нито едно конкретно доказателство е огромен скандал. Не става дума за извършените нарушения на процедурата от МВР, за които всички юристи са категорични. Говоря за това, че на нас като граждани и общество не ни беше даден никакъв аргумент, никакви неоспорими доказателства. Гласът на опозицията, колкото и неприятен да е той за управляващите, не може да бъде заглушен с арести. Не и в демократична и правова държава, каквато сме, и с претенцията, с която управляващите дойдоха на власт. С тези действия или се цели да се отклони вниманието на хората от най-наболелите въпроси за растящите цени, или да се освежи имиджът на правителството. Оттук насетне след тази специализирана акция на правителството вече нищо не може да се изключи като начини на саморазправа с политическите опоненти. А това е най-голямата опасност за всяка демокрация.

- Колко украински семейства са настанени в общински бази и с какво друго общината може да помогне? Сработиха ли се вече всички институции, които работят по темата?

- Още в първите дни на войната, преди в София да започнат да пристигат украински граждани, които търсят закрила, задействах общинския щаб. Отделихме места за настаняване в общински бази, организирахме транспорт от границата на Украйна с Румъния и превозихме майки с деца. Поздравявам всички българи, които отвориха сърцата си, отидоха на границата с личните си коли и приеха в домовете си много нуждаещи се. Всички кметове реагираха много бързо и подпомогнаха този процес. Това беше и причината повече от 2 седмици да няма напрежение. От няколко дни вече действат национален и областен щаб. По закон при бежанска вълна държавата трябва да направи цялата организация. Има нужда от подобряване на координацията между институциите, защото започва да расте броят на хората, които трябва да бъдат настанени. Ние продължаваме да приемаме хора, общинските бази вече са заети 50%. В тях освен подслон и храна осигуряваме и психологическа подкрепа. Имаме и първите записани в специализирано училище деца на украинско глухонямо семейство. С решение на СОС предоставихме помещение, в което “Мати Украйна” организира хуманитарен център. СОС одобри и моя доклад за отпускане на 300 000 лв. за финансиране на дейности, свързани с подкрепата за бежанците. Общините не получават никакво финансиране от държавата за това. Надявам се, че с осигуряването на средства от Европейската комисия, за което съобщи премиерът, това ще се промени.

- С колко бомбоубежища разполага общината, в какво състояние са и колко хора могат да поберат?

- Метрото е най-голямото съоръжение в София, което може да се използва за бомбоубежище. Изградено е по най-високите стандарти за сигурност и се поддържа в отлично състояние. Имаме 42 подземни метростанции, в които при нужда могат да бъдат настанени около 500 000 души. Тунелите също могат да се използват, с тях около 1 млн. души могат да се скрият в метрото. В много училища и детски градини също има помещения, които може да се използват за бомбоубежища. Аварийната дирекция и районните кметове имат задача да ги проверят и да опишат нуждите от ремонти. Най-важното е да не се налага да се използват.

- Не срещнахте подкрепа от държавата за дупката от 180 млн. лв. в градския транспорт. Може ли да се стигне до спиране на линии и орязване на разписания?

- Всички големи общини имат огромен проблем с финансирането на градския транспорт. Първо, ковид кризата намали с 1/3 пътниците и приходите от продажба на превозни документи. Вторият удар беше огромният скок на цените на горивата. Ако ковид започна да отстъпва, то проблемът с цените на горивата продължава да е сериозен. С войната в Украйна мисля, че сега никой от правителството няма да потвърди тезата, че цената на тока, газа и дизела ще падне до април, както твърдяха при нашите разговори. Възложила съм на трите транспортни дружества да подготвят планове за вътрешна оптимизация с намаляване на всички разходи. От месеци те успяват да плащат само заплати, а горива и електричество - според възможностите. 30 млн. лв. месечно са нужни само за горива и заплати, за да се обезпечи работата на трите транспортни дружества. Вече има натрупани задължения към доставчици - до края на март “Столичен електротранспорт” трябва да плати 3 млн. лв. просрочен дълг за ток. Ако не го направи, е заплашен от спиране на електричеството. Надявам се, че при актуализацията на държавния бюджет ще стане ясно, че за да се осигури транспортът на 1,5 млн. софиянци, е нужно и държавата да се включи. Във всички големи европейски градове държава и община си делят наполовина разходите за градски транспорт, защото той осигурява една от най-важните обществени услуги. През 2021 г. отделихме 40% от приходите от местни данъци, за да осигурим движението на градския транспорт. Но това е за сметка на други проекти, които също са важни за развитието на София.

- Оптимизация на разходите значи ли и съкращаване на персонал?

- Очаквам плановете на дружествата. Ако не получим подкрепа от държавата, може да намалим линии и да оптимизираме работата на дружествата по всички възможни начини.

- Някои общини вече вдигнаха цената на билета за пътуване заради растящите цени на горивата. Обмисля ли се подобна мярка и в София?

- Много градове тръгнаха към увеличение на цените на билетите. Но в София не трябва да има поскъпване на билетите и картите, защото искаме да върнем хората в градския транспорт. Вече има консенсус сред общинските съветници новото таксуване да е за време. Тарифната политика трябва да привлече повече хора в градския транспорт и да стимулира ползването на карти вместо билети. Увеличаването на приходите е начин за подобряване на финансовото състояние в тази ситуация.

- Започна строителството на метрото до “Левски Г”, но ще има ли метро и през “Слатина”, след като бе извадено от плана за възстановяване?

- В понеделник започнахме строителството на 3 км с 3 метростанции до “Левски Г”. Направихме първото плащане със собствени средства, за да започне изграждането. Заложили сме 132 млн. лв. в бюджета за строителството на новия участък. Час по-скоро трябва да бъде одобрен и планът за възстановяване, за да може да планираме стартирането и на отсечката през “Слатина”. Сега заместваме парите от плана със собствени средства, защото не мога да допусна строителството на метрото да се забави или да спре. Щом разбрах за орязването на 143 млн. лв., които бяха заложени в плана, поисках срещи с премиера и с министъра на финансите. Те спазиха обещанието си и в държавния бюджет има 40 млн. лв. за отсечката през “Слатина”, но настоявам с решение на Министерския съвет да се гарантира, че във всяка от следващите 3 г. ще се предвиждат по 40 млн. лв. за строителството. Независимо кой е кмет или премиер, този 6-километров участък трябва да се построи. След завършването на двете нови трасета 50% от пътуванията с градски транспорт в София ще се извършват с най-екологичния и удобен транспорт.

- Приключи поредното обсъждане на проекта за устройствен план на Борисовата градина. Достатъчно консервативен ли е и може ли да служи за основа за връщане на къпалнята “Мария Луиза”, след като няма план за отчуждаване?

- Целта на проекта за устройствен план на Борисовата градина е да запази историческия ѝ вид. Това означава недопускане на ново строителство въпреки съществуващата частна собственост в парка и намиране на начин за придобиване на тези частни имоти. По мое искане и настояване на граждани в проекта бяха направени 30 корекции, с които се забрани всякакво ново строителство с изключение на тоалетни и няколко детски площадки. Пълна лъжа са спекулациите на няколко общински съветници, че имало скрито строителство. За да говорим за придобиване от общината на частни имоти, задължителното условие е да има влязъл в сила план. Затова тази ожесточена съпротива срещу плана на някои партийни групи изглежда все по-съмнителна. Екипът на главния архитект обсъжда два градоустройствени варианта. Ще предложим този, който гарантира най-силна защита на обществения интерес и най-сигурен механизъм за придобиване на частните имоти, след като чуем и становища на изтъкнати юристи. За съжаление, преди 20 г. със серия от изключително изобретателни схеми са раздавани имоти в парка. Надявам се, че планът ще бъде приет, за да започне решаването на тези въпроси.

- Обявихте, че общината може да върне парк “Славия” на софиянци. Преговаряте ли със собствениците и срещу какво биха се съгласили?

- Казусът с парк “Славия” е от същата серия решения на СОС, с които общината е загубила ключови терени чрез смесени дружества. Разговарях с ръководството на футболния клуб общината да придобие парка, за да може да го поддържа и да инвестира в него. С моя заповед е създадена работна група, която включва и общински съветници от различни политически групи. Тя трябва да започне преговорите, очаквам съветниците да бъдат активни. Моята цел е да си върнем парка. Всички заявки на политическите сили са също в тази посока.

- Предлагате над 580 млн. лв. капиталова програма. Кои са по-големите обекти, които ще реализирате?

- Вече споменах най-големия проект - разширението на метрото. Очакваме тази година да пристигнат 53 малки електробуса за довеждащ транспорт и 25 нови трамвая. Продължаваме реконструкцията на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III”. Над 1/5 от инвестициите насочваме в изграждане на участъци от градските рингове и основни ремонти - булевардите “Т. Каблешков”, “Ф. Кутев”, “Рожен”, източната тангента, разширението на “Ломско шосе”, ул. “Опълченска” и др. Продължават и основните ремонти на квартални улици като “Н. Коперник”, “Кукуш”, “Народно хоро”, “Флора” и др. Отново предвиждаме 50 млн. лв. за текущи ремонти на улици и тротоари. 10 млн. лв. от тях предоставяме на районните кметове.

Над 56 млн. лв. залагаме за строителство и ремонт на детски градини и училища. Планираме изграждане на 17 детски градини. Готови сме с проекти за още 15. За тях имаме обещанието на просветния министър, че София ще продължи да получава целево финансиране от държавата.

- Готови ли сте с правилата за нискоемисионна зона, кога и при какви условия ще функционира?

- Технически сме готови, а до лятото СОС трябва да приеме правилата за въвеждане на нискоемисионни зони. Целта е в месеците с превишение на фини прахови частици да не се допуска движение на най-замърсяващите автомобили в центъра. До лятото всички коли трябва да са минали технически преглед и да имат екостикери. Освен ако Министерският съвет не реши друго, защото чувам, че се обсъждат различни варианти. Въвеждането на нискоемисионна зона е сред задълженията, които ни бяха предписани от Административния съд. Вече 3 г. София е под нормата на средногодишните концентрации на фини прахови частици, така че единият от показателите за чистота на въздуха е постигнат. Остава този с броя дни с превишения годишно. За него също има устойчива тенденция за подобряване През 2021 г. само на една от станциите на Агенцията за околна среда има превишение на този показател, но има още какво да се направи.

Продължаваме безплатната подмяна на отоплителните печки на дърва и въглища на домакинствата с нови екологични уреди. Предвиждаме да подменим между 6000 и 7000 печки. Проблемът, с който се сблъскваме в последните месеци, е отказ на някои от одобрените семейства заради повишените цени на ток, газ и пелети. Надявам се, че държавата чрез МОСВ ще вземе адекватни мерки, защото това би компрометирало усилията на всички градове за подобряване на качеството на въздуха. Работим и за облагородяването на калните точки в кварталите. МОСВ прие много добре тази наша инициатива и я заложи в националния план. Ще кандидатстваме с проекти за всички райони.

- Екоминистърът обаче заяви, че София няма нужда от инсталация за изгаряне на отпадъците и общината трябва да се откаже от проекта. Ще го послушате ли?

- София като всеки голям град има първостепенна задача за трайно, сигурно и екологично решаване на преработката на битовите отпадъци. Инсталацията за производство на енергия от RDF гориво е последната фаза от интегрираната система за управление на отпадъците. До 2030 г. депонирането трябва да е под 10%, а без инсталацията за RDF не можем да постигнем това изискване. ЕК одобри и финансира този проект, защото е екологичен и сигурен. С него ще се намали замърсяването на въздуха, защото стари мощности на “ТЕЦ София” ще се заменят с нови. Освен това консумацията на природен газ от “Топлофикация София” ще се намали с 10%. Преди години, когато говорихме за диверсификация, никой не обръщаше внимание, сега всички разбират колко е важно това. Инсталацията ще осигури цялата нужна топла вода през лятото на районите, обслужвани от “ТЕЦ София”, без да ползва природен газ. Процедурите се забавиха поради обжалване в съда, но сме на финала. МОСВ трябва да одобри изпълнението на проекта, защото той може да се реализира, стига да има подкрепата на управляващия орган. Отпадъците на София може да се разнасят из цялата страна, ако правителството иска да спре проекта, но това ще е много по-замърсяващо и скъпоструващо. Над 400 такива инсталации има в Европа. За да не давам пример само с Виена, която има 4, преди 2-3 г. такава инсталация заработи в Копенхаген - един от най-зелените градове. Същата технология е заложена и в проекта на София. Нужни са отговорни решения, а не манипулации и заиграване със страховете на хората. Имам усещане, че се върви към някакви експериментални решения, които дори и да са възможни, биха отнели години да се реализират.

- Как работите с новото правителство?

- Работила съм с различни правителства. Винаги съм търсила решения за София и диалог с държавата. Тук живеят 1,5 млн. българи и отказът от взаимодействие с местната власт не носи позитиви за никого. Има министри, с които съм в работен диалог. Това не значи, че сме на едно мнение, но говорим и търсим решения. Може би поради липсата на управленски опит общуването с други министри е доста мудно. Когато няма нормален оперативен контакт - да вдигнеш телефона, да обсъдиш спешно някой казус, да предложиш решение, проблемите не се решават, а се задълбочават. А хората очакват от всички нас - и от кметовете, и от държавата, да решаваме проблеми.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>