Божидар Божанов: Взимаме бързи мерки за киберсигурността на България
Не е вярно, че изместваме СДС от централата, за да се настаним там - бяхме само на оглед, казва министърът на електронното управление
- Имало ли е някаква заплаха за киберсигурността на България от началото на войната в Украйна досега?
- Не и извън стандартния фон на сканиране на инфраструктура, който някой може да нарече кибератака, но това се случва постоянно. Винаги някой някъде сканира някой IP адрес - да види има ли нещо отворено на него. Ако има, пробва потребителско име и парола, ако не стане, си тръгва. Извън този стандартен фон на киберактивност не наблюдаваме някакви отклонения.
С уговорката, че това може би е свързано с фокуса на Русия върху Украйна и затова не си правим илюзии, че всичко е спокойно и завинаги, вземаме много бързи мерки.
- Какви мерки вземате от вашето министерство за киберсигурността на страната?
- За да бъде сигурна администрацията, която попада все пак в моите правомощия, правим тестове на собствената инфраструктура, за да видим дали има “отворени врати”, през които хакери могат да влязат. Това включва редица подходи. Освен това гарантирахме защита от DDoS - отказ от услуга. Това е случаят, когато “зомбирани компютри”, разговорно казано, атакуват един сайт и го спират, защото се претоварва, и друг трафик до него не може да достигне. Има централизирана такава защита и тя работи.
- Само преди седмица временно спря да работи сайтът на Министерския съвет. На какво се дължеше това?
- Това е било в рамките на въпросното активиране на тази услуга за DDoS, на която ѝ трябва малко време да се калибрира и когато има дори минимална атака, да прецени кое е злонамерен трафик и кое е добронамерен трафик. В рамките на това калибриране са възможни временни прекъсвания от десетина минути.
- Кога да очакваме най-накрая да видим Министерството на електронно управление да има свой сайт?
- Надявам се следващата седмица или най-късно по-следващата да има сайт. Той няма да е нещо интересно - там ще е структурата на министерството, нормативни актове. По-интересното са електронните услуги, които са на националния портал egov.bg, който продължаваме да развиваме.
- От СДС научихме, че министерството ви ще бъде в емблематичната сграда на ул. “Раковски” 134. Работи ли се вече по ремонта там?
- Това е една новина, която вие медиите генерирахте, но не е вярна. От СДС са ви го казали, но молбата ми е да проверите и при нас. Бяхме на оглед там - СДС това са видели. Но преценихме, че не е подходяща сградата. След 30-минутния оглед не е имало дори идея да се нанасяме там, защото ремонтът, който се налага, на практика ще отнеме година. Така че няма да бъдем в централата на СДС.
В сградата на пощата сме, където беше Държавна агенция “Електронно управление”. Засега там оставаме. Когато разделим министерството и изпълнителната агенция, е възможно част от агенцията да отиде на друго място, но това е последващ въпрос.
- Правите ли други огледи за място на министерството?
- То в момента няма на какво. Правили сме опити през областния управител, през Министерския съвет, през МРРБ да видим има ли подходяща за това сграда, но на този етап няма. Така че използваме това, което имаме.
- Колко души администрация работи в Министерството на електронното управление?
- В момента стриктният отговор е десетина, защото министерството не е получило всички служители от Държавна агенция “Електронно управление”. Щатното разписание на агенцията заедно с това на министерството е около 570 човека, които сме длъжни по закон да преназначим.
- Като министерство, целящо да елиминира човешкия фактор в администрациите, ще намалите ли тази бройка служители?
- Ще оптимизираме функциите, които тя върши. Ако видим, че една работа може да я вършим с по-малко хора, в следващите години може и да намалим броя.
CV
l IT експерт, предприемач и основател на компания за информационна
сигурност
l Завършва Голдсмитс колидж, част от Лондонския университет
l Депутат в 47-ото НС от “Демократична България”
l На 13 декември 2021 г. е избран за министър на електронното управление
l Женен, с едно дете