Жените геймъри вече станаха повече от мъжете
Венчър капиталисти отказват вложения в компании, ако нямат поне една основателка
“Прекарвам поне по 3 часа на ден, играейки “Анимал кросинг” и “Асасинс крийд синдикейт”. Започнах в началото на пандемията със занимавки на телефона, но бързо развих вкус.” Думите са на Петя Александрова, която е една от многото жени, захванали се с гейминг след началото на ограниченията заради коронавируса.
Ръстът в световен мащаб е повече от двоен. През 2019 година жените са били 19% от всички геймъри. В края на 2020 г. числото вече е 41%, а през 2021 г. има увеличение с още 4 %. Очаква се до края на годината жените да задминат мъжете. Променя се изобщо пазарът - на играещите видеоигри се сервира реклама на козметични процедури и продукти за интимна хигиена.
“Тенденцията е доста отдавна, просто по време на пандемията се обърна внимание. Ако броим мобилните игри, жените геймъри са над 40% от поне 5 години”, казва Христо Тракторски, който работи като лийд гейминг сървисис в международна компания. Мъжът е познат и с псевдонима си Амог Аглар. Общият процент на жените в гейминга
дори минава 50%
от всички, ако
се включат и
тези, които
играят само на
мобилен телефон
За Петя промяната идва с работата от вкъщи именно с телефона. “Преди, когато нямах работа, с колежките се събирахме и си говорехме в офиса. Вкъщи обаче това нямаше как да стане”, казва жената. И обяснява, че затова решила да пробва една от игрите, които приятелят ѝ разцъквал на мобилния си телефон. “Помнех, че е “клеш” (сблъсък - бел. ред.), но не и другото. Така се оказа, че съм изтеглила “Клеш роял”, а не “Клеш от кланс”, посочва Петя. Играта, в която развиваш армия и се биеш с другите, ѝ допаднала.
“Бързо разбрах какво привлича приятеля ми. Играта е динамична, действието е много бързо и изисква пресметливост, координация и много рязка мисъл. Концентрацията трябва да е 100%”, описва преживяването си Александрова. След като играла няколко седмици, приятелят ѝ предложил да ѝ пусне компютърна игра.
Избрали “Асасинс крийд синдикейт” и Петя започнала да развива героя си, който е пътешественик във времето. Играта е доста подходяща за жени, макар и да е насилствена, човек може да се разхожда из Лондон например и да гледа забележителностите на английската столица.
“Помага ми
да избягам от
реалността
Пътешествах, когато беше невъзможно, а ядосах ли се, винаги можех да убия някого”, посочва жената.
Именно бягството от реалността се оказва и основният мотив за игра на повечето жени. Освен него търсенето на конкуренция, което е отнето в работата у дома или поне е по-малко забележимо, е друг от мотивите на жените. При мъжете е справяне със стреса от промяната. Постиженията и социалните интеракции също играят своята ролям.
Всичко това подчертава богатия комплекс от причини, поради които жените играят. Остава обаче въпросът дали търсенето на възможности, отношението и условията са еднакви за двата пола. Организации като “Жените в игрите” се борят за промяна, която да направи популярните заглавия без дискриминация по пол, която е видна дори в изборите на герои, които са основно мъже.
Всъщност жените герои са едва 5 процента. Толкова е и делът на хората, които са избрали да ги ползват. Различни проучвания показват, че половите стереотипи продължават да доминират в игрите, като женските герои често са хиперсексуализирани. А когато не са изобразени така, често са представени като любовният интерес на мъжки герой, невинни и нуждаещи се от спасение.
Заради ръста на жените, които играят, през 2021 година се забелязва огромна промяна. 18% от всички нови заглавия са с женски герои. “Аз играя с жена, защото има определени бонуси, които са присъщи само на този герой”, обяснява своя избор Петя.
Същевременно тормозът над жените вече се наказва дори от самите игри, които отнемат нива и привилегии на извършителите. Въпреки това има и случаи, в които жените дори биват изключени от играта.
Затова от “Жени в игрите” имат 12 корпоративни и 446 индивидуални посредници в целия свят.
Те работят, за да подкрепят жените и да им помогнат да разбират по-добре средата.
Фирмите се стремят да подобрят условията в самите игри и случаите на тормоз да спаднат двойно докрая на годината.
Отделни инициативи като #ИзвисиИграта окуражават производителите на игри да направят заглавията си по-комфортни за жените. Фокусът им е средата да е по-приветлива и разнообразна. Над 100 фирми са се записали в инициативата, която наскоро пусна първия си годишен доклад. От него става ясно, че процесите се подобряват, а инициативата е дала своя принос за случващото се.
Сред основните цели на компаниите е да създадат нови заглавия, които се съсредоточават върйу това защо и как жените обичат да играят. 47% от нежния пол посочват, че предпочитат да играят с приятелите си, отколкото сами. Доклад на “Ню зуу” допълва, че 65% от жените между 10 и 65 години поне веднъж дневно разцъкват на телефоните си. Нещо повече - 64 на сто от жените предпочитат игрите там пред тези за различни платформи като компютър и ексбокс. При мъжете процентът е едва 38. “В България геймърките предпочитат компютрите”, посочва обаче Тракторски. И добавя, че
някои от тях
изкарват и пари,
като стриймват
в туич
(платформа за излъчване на живо, особено популярна сред геймърите - бел. ред.).
Промяната в тренда на гейминга се отразява и на образованието. Много повече жени започват да учат и завършват висше в сферата на игрите. Мъжете там са под 1/3. Затова и промените в корпоративния свят не закъсняха.
Заради огромния ръст на жените, които играят, дори на ниво компании, вече започнаха да наемат жени на най-високите постове. “Убисофт” назначиха 4 жени на ръководни позиции. Една то тях е цветнокожа, една е имигрант, а една е лесбийка. Така те целят да покрият най-голям спектър и да отговарят на нуждите на всички жени, които играят. Възходът на жените в лидерските постове в гейминг компаниите доведе и до назначаването им като членове на борда. Други промени се случват заради корпоративно-социалната отговорност. Затова и много венчър компании (фирми за рискови капиталови вложения с определени условия към получаващия - бел. ред.) вече заявиха, че ще инвестират само във фирми, които имат поне една жена като съосновател. “Интел”, една от водещите технологични компании в света, инвестира над 300 млн. долара в увеличаване на половото разнообразие в гейминг индустрията. В друг свой проект работят директно с производителите на заглавия и опитват да удвоят жените, които се занимават с разработката на игри.
Професионалистките малко и зле платени
Въпреки ръста на жените в игрите нито една дама не е в топ 300 на най-много спечелилите от наградни фондове геймъри. От всички турнири едва 8% са спечелени от представителки на нежния пол.
Затова мнозина са на мнение, че състезанията по електронни спортове - е-спорт, трябва да са разделени на такова за мъже и за жени. Не всеки обаче е съгласен с това мнение. Причината е, че повечето отбори с жени в тях са смесени и конкуренцията на практика ще отсъства.
Затова водещата алтернатива е да се окуражи създаването на повече изцяло женски отбори, които получават същата финансова инжекция от спонсори, каквато и тимовете, съставени изцяло от мъже.
“Подобно е на това, когато беше счупена бариерата и жена пробяга миля за под 4 минути”, казва Валентино Капоне, който спонсорира изцяло женски отбор. “Когато никой не го е правил, се появява един. След това следват дузина още през следващата година и изведнъж всеки го прави”, посочва мъжът.
Децата предпочитат да гледат електронни, вместо реални спортове
58% от децата предпочитат да гледат електронни спортове, вместо реални такива. Тенденцията се забелязва сред подрастващите на възраст между 12 и 18 години.
Тийнейджърите посочват, че истинският футбол е много дълъг - 90 минути, а в същото време има много малко опасни положения, които да приковат вниманието им. Когато обаче е в компютърна игра, времетраенето рядко е над 20 минути. "И ситуациите пред двете врати се редуват една след друга. Има и много повече финтове и други красиви моменти", посочват мотивацията си анкетираните в проучването на фирмата "ЕА спортс", която издава мегапопулярната футболна поредица ФИФА.
Гледането на игри, които дори не са спортни, също е особено популярни. Сред лидерите е "Лийг оф леджендс", която е от типа битка на арена.