Жените геймъри вече станаха повече от мъжете

09.03.2022 20:22 Димитър Мартинов

Венчър капиталисти отказват вложения в компании, ако нямат поне една основателка

“Прекарвам поне по 3 часа на ден, играейки “Анимал кросинг” и “Асасинс крийд синдикейт”. Започнах в началото на пандемията със занимавки на телефона, но бързо развих вкус.” Думите са на Петя Александрова, която е една от многото жени, захванали се с гейминг след началото на ограниченията заради коронавируса.

Ръстът в световен мащаб е повече от двоен. През 2019 година жените са били 19% от всички геймъри. В края на 2020 г. числото вече е 41%, а през 2021 г. има увеличение с още 4 %. Очаква се до края на годината жените да задминат мъжете. Променя се изобщо пазарът - на играещите видеоигри се сервира реклама на козметични процедури и продукти за интимна хигиена.

“Тенденцията е доста отдавна, просто по време на пандемията се обърна внимание. Ако броим мобилните игри, жените геймъри са над 40% от поне 5 години”, казва Христо Тракторски, който работи като лийд гейминг сървисис в международна компания. Мъжът е познат и с псевдонима си Амог Аглар. Общият процент на жените в гейминга

дори минава 50%

от всички, ако

се включат и

тези, които

играят само на

мобилен телефон

За Петя промяната идва с работата от вкъщи именно с телефона. “Преди, когато нямах работа, с колежките се събирахме и си говорехме в офиса. Вкъщи обаче това нямаше как да стане”, казва жената. И обяснява, че затова решила да пробва една от игрите, които приятелят ѝ разцъквал на мобилния си телефон. “Помнех, че е “клеш” (сблъсък - бел. ред.), но не и другото. Така се оказа, че съм изтеглила “Клеш роял”, а не “Клеш от кланс”, посочва Петя. Играта, в която развиваш армия и се биеш с другите, ѝ допаднала.

“Бързо разбрах какво привлича приятеля ми. Играта е динамична, действието е много бързо и изисква пресметливост, координация и много рязка мисъл. Концентрацията трябва да е 100%”, описва преживяването си Александрова. След като играла няколко седмици, приятелят ѝ предложил да ѝ пусне компютърна игра.

Избрали “Асасинс крийд синдикейт” и Петя започнала да развива героя си, който е пътешественик във времето. Играта е доста подходяща за жени, макар и да е насилствена, човек може да се разхожда из Лондон например и да гледа забележителностите на английската столица.

“Помага ми

да избягам от

реалността

Пътешествах, когато беше невъзможно, а ядосах ли се, винаги можех да убия някого”, посочва жената.

Именно бягството от реалността се оказва и основният мотив за игра на повечето жени. Освен него търсенето на конкуренция, което е отнето в работата у дома или поне е по-малко забележимо, е друг от мотивите на жените. При мъжете е справяне със стреса от промяната. Постиженията и социалните интеракции също играят своята ролям.

Всичко това подчертава богатия комплекс от причини, поради които жените играят. Остава обаче въпросът дали търсенето на възможности, отношението и условията са еднакви за двата пола. Организации като “Жените в игрите” се борят за промяна, която да направи популярните заглавия без дискриминация по пол, която е видна дори в изборите на герои, които са основно мъже.

Всъщност жените герои са едва 5 процента. Толкова е и делът на хората, които са избрали да ги ползват. Различни проучвания показват, че половите стереотипи продължават да доминират в игрите, като женските герои често са хиперсексуализирани. А когато не са изобразени така, често са представени като любовният интерес на мъжки герой, невинни и нуждаещи се от спасение.

Заради ръста на жените, които играят, през 2021 година се забелязва огромна промяна. 18% от всички нови заглавия са с женски герои. “Аз играя с жена, защото има определени бонуси, които са присъщи само на този герой”, обяснява своя избор Петя.

Същевременно тормозът над жените вече се наказва дори от самите игри, които отнемат нива и привилегии на извършителите. Въпреки това има и случаи, в които жените дори биват изключени от играта.

Затова от “Жени в игрите” имат 12 корпоративни и 446 индивидуални посредници в целия свят.

Те работят, за да подкрепят жените и да им помогнат да разбират по-добре средата.

Фирмите се стремят да подобрят условията в самите игри и случаите на тормоз да спаднат двойно докрая на годината. 

Отделни инициативи като #ИзвисиИграта окуражават производителите на игри да направят заглавията си по-комфортни за жените. Фокусът им е средата да е по-приветлива и разнообразна. Над 100 фирми са се записали в инициативата, която наскоро пусна първия си годишен доклад. От него става ясно, че процесите се подобряват, а инициативата е дала своя принос за случващото се.

Сред основните цели на компаниите е да създадат нови заглавия, които се съсредоточават върйу това защо и как жените обичат да играят. 47% от нежния пол посочват, че предпочитат да играят с приятелите си, отколкото сами. Доклад на “Ню зуу” допълва, че 65% от жените между 10 и 65 години поне веднъж дневно разцъкват на телефоните си. Нещо повече - 64 на сто от жените предпочитат игрите там пред тези за различни платформи като компютър и ексбокс. При мъжете процентът е едва 38. “В България геймърките предпочитат компютрите”, посочва обаче Тракторски. И добавя, че

някои от тях

изкарват и пари,

като стриймват

в туич

(платформа за излъчване на живо, особено популярна сред геймърите - бел. ред.).

Промяната в тренда на гейминга се отразява и на образованието. Много повече жени започват да учат и завършват висше в сферата на игрите. Мъжете там са под 1/3. Затова и промените в корпоративния свят не закъсняха.

Заради огромния ръст на жените, които играят, дори на ниво компании, вече започнаха да наемат жени на най-високите постове. “Убисофт” назначиха 4 жени на ръководни позиции. Една то тях е цветнокожа, една е имигрант, а една е лесбийка. Така те целят да покрият най-голям спектър и да отговарят на нуждите на всички жени, които играят. Възходът на жените в лидерските постове в гейминг компаниите доведе и до назначаването им като членове на борда. Други промени се случват заради корпоративно-социалната отговорност. Затова и много венчър компании (фирми за рискови капиталови вложения с определени условия към получаващия - бел. ред.) вече заявиха, че ще инвестират само във фирми, които имат поне една жена като съосновател. “Интел”, една от водещите технологични компании в света, инвестира над 300 млн. долара в увеличаване на половото разнообразие в гейминг индустрията. В друг свой проект работят директно с производителите на заглавия и опитват да удвоят жените, които се занимават с разработката на игри.

Професионалистките малко и зле платени

Въпреки ръста на жените в игрите нито една дама не е в топ 300 на най-много спечелилите от наградни фондове геймъри. От всички турнири едва 8% са спечелени от представителки на нежния пол.

Затова мнозина са на мнение, че състезанията по електронни спортове - е-спорт, трябва да са разделени на такова за мъже и за жени. Не всеки обаче е съгласен с това мнение. Причината е, че повечето отбори с жени в тях са смесени и конкуренцията на практика ще отсъства.

Затова водещата алтернатива е да се окуражи създаването на повече изцяло женски отбори, които получават същата финансова инжекция от спонсори, каквато и тимовете, съставени изцяло от мъже.

“Подобно е на това, когато беше счупена бариерата и жена пробяга миля за под 4 минути”, казва Валентино Капоне, който спонсорира изцяло женски отбор. “Когато никой не го е правил, се появява един. След това следват дузина още през следващата година и изведнъж всеки го прави”, посочва мъжът.

Децата предпочитат да гледат електронни, вместо реални спортове

58% от децата предпочитат да гледат електронни спортове, вместо реални такива. Тенденцията се забелязва сред подрастващите на възраст между 12 и 18 години.

Тийнейджърите посочват, че истинският футбол е много дълъг - 90 минути, а в същото време има много малко опасни положения, които да приковат вниманието им. Когато обаче е в компютърна игра, времетраенето рядко е над 20 минути. "И ситуациите пред двете врати се редуват една след друга. Има и много повече финтове и други красиви моменти", посочват мотивацията си анкетираните в проучването на фирмата "ЕА спортс", която издава мегапопулярната футболна поредица ФИФА.

Гледането на игри, които дори не са спортни, също е особено популярни. Сред лидерите е "Лийг оф леджендс", която е от типа битка на арена.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>