В жилищни сгради на всеки 10 паркоместа едно за кола на ток
Поправят наредба, за да осигурят повече място за електромобили в градовете
Сградите, които тепърва ще се проектират и строят, ще трябва да имат задължително места за паркиране само на електромобили и изградена връзка с електромрежата. В момента регионалното министерство работи върху поправки на наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии.
“Предвиждаме например в новите сгради за обществено обслужване, които имат над 10 паркоместа, най-малко едно на всеки 5 да е оборудвано със зарядна точка за електромобил”, каза зам.-министърът на регионалното развитие Стефан Аспарухов по време на конференция за мобилността в британското посолство.
Сгради за обществено обслужване са например моловете, но и всички сгради на местната или централната администрация, където се приемат граждани. В момента за моловете има изискване
да имат по едно
паркомясто на
всеки 40 до
60 квадратни
метра площ,
като 15% от местата трябва да са за електромобили. Няма обаче изискване те да са с достъп до ток, за да може собственикът да зарежда колата, докато е паркирана. Освен това сегашната наредба е от 2018 г., а повечето молове в България бяха построени далеч преди тази година.
За жилищните сгради в момента има изискване
да се проектират и
строят с по едно
паркомясто
на жилище,
по едно на всяко ателие, а ако има и офиси - по 1 паркомясто на всеки 80-100 квадрата офисна площ. За електромобили обаче нищо не се предвижда. Аспарухов каза, че в новата наредба ще се изисква за жилищните сгради с над 10 паркоместа 10% да са специално предвидени за електромобили.
Най-голям брой места за електромобили по сега действащата наредба се предвиждат за хотелите с 4 и 5 звезди и за летищата. В хотелите трябва да има по едно паркомясто на всеки 5 легла, като 15% от местата трябва да са за коли на ток. За летищата се изисква по 1 паркомясто на всеки 8-12 пътници на час, като 20% от местата задължително са за електроколи.
Макар и минимална,
има възможност
тези изисквания да се
приложат и за вече
съществуващи сгради,
обясниха за “24 часа” експерти. Това може да стане, когато се прави основна реконструкция на сградата, т.е. когато собственикът ѝ е длъжен да представи в общината проект за ремонта. В такъв случай общината има право да изиска от него да спази наредбата. Специално за точките за зареждане в наредбата е посочено, че делът на местата за електроколи при реконструкция може да се спази само ако има физическа възможност за връзка с електрическата мрежа.
Според зам.-министър Аспарухов в новата оперативна програма “Развитие на регионите” 2021-2027 г. са предвидени 376 млн. лв. за устойчива градска мобилност, от които 60 млн. лв. са за изграждане на зарядна инфраструктура. Оборудването за зареждане на електромобили е допустимо за финансиране и като част от мерките за енергийна ефективност на сградния фонд по програмата.