8 години в затвора и унищожаване за сайтовете, копирали “24 часа”
ГДБОП вече установява кой плаща
за хостинга. Като се докажат физическите
извършители, започва наказателно преследване
Сайтовете 24-chasa.eu и 24chasa.eu могат да бъдат затворени, а собствениците - осъдени от “24 часа” за кражбата на наше авторско право. Това отговориха от културното министерство, прокуратурата и МВР, след като във вторник изпратихме писма до тях за наглата кражба от страницата, създадена пред 2 седмици.
“МВР ще извърши проверка. Тя започва с това кой е регистрирал домейна и кой плаща за хостинга на сайта”, казаха от сектор “Противоправно съдържание в интернет“ на отдел “Киберпрестъпност” в ГДБОП.
След като установят хората или управителите на фирми, ако става въпрос за дружество, те се викат на беседа. Там става ясно дали сайтът действително е техен, или е проект, който менажират по поръчка на техен клиент. В случай на второто процедурата се повтаря. Междувременно се изпраща и запитване до културното министерство.
В него от МВР прилагат логото ни и копираното от 24-chasa.eu.
От културното министерство проверката се прави от дирекция “Авторско право и сродни права”.
След писмото ви
вече сме я
започнали,
казаха от ведомството. И обясниха, че ще проверят дали логото ни е запазена марка. След това ще се установи дали и доколко от 24-chasa.eu са го изкопирали. Паралелно ще се изпрати сигнал и до Патентното ведомство, което също ще провери за нарушения. Оттам посочиха и че проверките са по 2 закона – за авторското право и сродните му права, конкретно за лого на печатно издание, както и по Закона за търговските марки и географските обезпечения. Именно на тях се позоваха юристите на “24 часа” в сигналите си.
При установени нарушения ще има наложени глоби, а “24 часа” може да заведе иск за обезщетение. Логото пък ще се изземе от ментето.
От прокуратурата посочиха, че се образува проверка. В нейните рамки се възлагат задачи на няколко институции. Това са МВР, което да провери за домейна и хостигна, както и културното министерство - за обекта на авторско право. След като получат резултатите, ще се реши дали става дума за нарушения на фирма или на физическо лице. “Ако е от човек, то може да му се търси
наказателна
отговорност за
престъпления
против
интелектуалната
собственост
Предвидените наказания за до 5 години затвор и глоба до 5000 лв. в най-лекия случай, както и до 8 г. решетки и 10 000 лв. глоба”, посочиха от държавното обвинение.
И обясниха, че в маловажни случаи се носи административна отговорност по Закона за авторското право и сродните му права. По закон е предвидено и
унищожаване
на предмета на
престъпление, което в случая означава, че сайтът ще бъде закрит.
На 18 февруари “24 часа” установи, че двата сайта 24-chasa.eu и 24chasa.eu нагло крадат от интелектуалната собственост на медията ни – а именно запазената марка, графичен знак и съдържание. Сайтове, които имитират оригинала, заблуждават ботовете на рекламните мрежи и към тях се насочва реклама, за която възложителят предполага, че е била предназначена за оригиналния сайт.
От това “24 часа” има преки материални вреди освен репутационните щети, които фалшивите сайтове нанасят - по причина, че в тях се публикуват фалшиви новини и откровена пропаганда. Защото у читатели и рекламодатели се създава измамното усещане, че “24 часа” има нещо общо с тях.
24-chasa.eu е регистриран на фирма “Джей Ем Би”, която е собственост на Явор Борисов.
Той обясни, че
само е създал
изданието по
поръчка на
мъж с имена
Кирил Георгиев
24-chasa.eu е единият от двата сайта, които се представят за оригинала 24chasa.bg. Другият е 24chasa.eu. Това е част от схемата - фалшивият сайт имитира заглавието, дизайна и директно копира голяма част от съдържанието.
Ако успеят да заблудят ботовете на рекламни мрежи, че това е производител на оригинално съдържание, тези сайтове нанасят пряка финансова увреда на притежателите на оригиналните марки, които пропускат ползи от реклама, която се отклонява към измамниците.
Освен това нанасят и преки имуществени вреди и на рекламодателите, избрали да пускат реклама през такива мрежи, защото техните съобщения не достигат до истинска аудитория и всъщност си хвърлят рекламните бюджета в нищото. Освен пряка вреда има и неимуществена репутационна както за истинските медии, така и за рекламните мрежи.
Фалшивите сайтове са активни политически – заливат с компромати определена политическа сила – нещо, което със сигурност вероятно монетизират. 24-chasa.eu е по-новият. Той е пуснат на 7 февруари 2022 г.
24chasa.eu е от април 2019 г. Официално се води на името на Елена Ангелова Димитрова. Действително всичко се движи от Стефан Пройчев. Освен името сайтът краде дизайна на “24 часа” за подреждане на новините - водеща вдясно, а до нея 3 по-малки.
\