Брюксел отказа екобонуси за коли на ток, но не е против да финансира зарядни станции
Помощ при покупка на електромобил можела да се дава от друга европрограма или да идва от държавата
Брюксел не е съгласен с предложението на България по новата програма “Околна среда” (ПОС) с европейски средства да се финансира закупуването на нови електромобили.
Причината е, че според вижданията на Европейската комисия новата програма трябва да е насочена основно към решения, базирани на природата, или хоризонтални подходи, решаващи няколко проблема, обясни пред “24 часа” министърът на околната среда Борислав Сандов. Това е станало ясно на среща с Европейската комисия миналата седмица, на която са били обсъдени забележките на Брюксел към българската ПОС. Според Сандов има възможност мярката да се прехвърли в друга европейска програма. Обсъжда се като вариант “Транспортна свързаност”.
Мярката предвижда помощ за покупка на нова кола на ток в размер на 6135 евро, която да се дава в замяна на върната стара кола с двигател с вътрешно горене. Целта е да се подобри качеството на въздуха в страната.
Очаква се след отказа на Брюксел да бъде направена работна група от няколко ведомства, която да потърси възможности за финансиране на екобонуса за кола на ток да идва от държавата. Една от възможностите е да се използват пари от фонда за декарбонизация. Той се очаква да заработи в края на тази година и ще предлага безвъзмездна помощ, съчетана с финансови инструменти, тоест нисколихвени заеми.
От Брюксел са съгласни с европейски средства да се финансира изграждането на зарядни станции у нас за електромобили за места, за които няма интерес от страна на бизнеса, защото липсва рентабилност.
България ще предложи на министрите на транспорта в ЕС всяка бензиностанция в съюза да бъде оборудвана с мобилна зарядна станция за електрически превозни средства. Това се вижда от стенограма на заседанието на правителството ни преди дни.
Друга промяна, която България ще направи по програма “Околна среда”, е свързана с мярката за замяна на уреди за отопление. За да отговорим на изискванията за хоризонтален подход, към смяната на печки ще се добави и инсталация на ВЕИ за домакинствата - най-вече фотоволтаични панели на покривите.
На срещата е бил обсъден и проблемът с около 260 млн. лв. от старата ОПОС, които вероятно няма да бъдат усвоени. Те са предназначени за водните проекти, за които няма да има време в този програмен период. Като вариант с Брюксел е коментирано с част от средствата - около 100 млн. лв., да започне национална кампания по залесяване чрез засаждане на 100 милиона дървета до 2030 г. Те няма да са само в горски територии, а и край пътища, в градовете и крайградски райони, както и в територии, които са земеделски.
Двама министри пробваха електрически камиончета
Борислав Сандов и Даниел Лорер се повозиха в Пловдив на български електрически камиончета. Електромобилът Sevic v500e е създаден и сглобен в Пловдив от българската компания “Милара Интернешънъл”.
Фирмата възнамерява да построи завод за 20 млн. лв. в “Тракия икономическа зона” и да произвежда всяка година около 1000 броя от камионите.
Производството ще се случва изцяло с енергия от възобновяеми източници. Батерията им позволява пробег от 300 км и товаримост до 600 кг, така че автомобилите ще имат силно приложение в търговията.
Вече има сглобени 500 бройки, които са предназначени за износ. Огромен интерес имало от Западна Европа и САЩ. Електромобилът вече е сертифициран от европейската автомобилна организация UTAC за движение по пътищата в Европа.
Кметът на община “Марица” Димитър Иванов анонсира пред министрите и проект на нов завод за рециклиране на пластмаса, който ще се изгражда съвместно с държавата и икономическата зона. Рециклирането няма да включва горене, а само натрошаване на пластмасовите изделия, смилането им и транспортиране на заготовката до заводи, където ще бъде извършена последна фаза на преработка.