Измамници крадат логото, дизайна и съдържание на сайта “24 часа”
Така се присвояват приходи от оригиналните медии и се разпространяват фалшиви новини от източници, които приличат на достоверни
Доказани измамници крадат името, дизайна и съдържанието на авторитетни сайтове като променят удължението на EU. Новите жертви са авторитетните брандове “Дарик”, “Актуално” и “24 часа”.
Два сайта нагло използват името на “24 часа”, за да присвояват приходите от рекламни мрежи, които сервират автоматично рекламни съобщения. 24-chasa.eu и 24chasa.eu дори не се свенят да откраднат и дизайна на "24 часа". Това е част от схемата - фалшивият сайт имитира заглавието, дизайна и директно копира голяма част от съдържанието. Целта е да заблуди ботовете на рекламни мрежи, че това е производител на оригинално съдържание. Така тези сайтове нанасят
пряка финансова
увреда на
притежателите
на оригиналните
марки,
които пропускат ползи от реклама, която се отклонява към измамниците. Освен това нанасят и преки имуществени вреди и на рекламодателите, избрали да пускат реклама през такива мрежи, защото техните съобщения не достигат до истинска аудитория и всъщност си хвърлят рекламните бюджета в нищото. Освен пряка вреда има и неимуществена репутационна както за истинските медии, така и за рекламните мрежи.
Фалшивите сайтове са активни политически – заливат с компромати определена политическа сила – нещо, което със сигурност вероятно монетизират.
24-chasa.eu, който е пуснат на 7 февруари 2022 г., краде и рисунката на логото на “24 часа”, създадено преди 30 години.
В тази класическа мрежа за фалшиви новини, участват поне 2 търговски фирми, 4 фалшиви сайта, студио за уеб дизайн, поне 2 фейсбук новинарски страници,
неизвестен брой
фалшиви
фейсбук профили
Човек, познат в миналото с измами с авточасти, е дал своето име, но съвсем не е сигурно, че той стои зад цялата мрежа и кои са останалите “специалисти”. (Виж 3-а стр.) Без разрешение в 24-chasa.eu е качено оригинално съдържание от истинския “24 часа”. Има обаче и немалко съдържание, което е представено под същия бранд, но представлява долнопробен фейк нюз.
Реално 24-chasa.eu е последният сайт, който е присъединен към мрежата за фалшиви новини – той е регистриран преди 14 дни, показват данните от електронния регистър eurid.eu. Сайтът се явява собственост на фирма “Джей ем би” ЕООД. Единственото ЕООД с такова име в Търговския регистър, е на 32-годишния Явор Мирославов Борисов. Фирмата е с адрес ул. “Рожен” 80 в София.
“От 15 години го търсят за различни призовки, но той няма фирма тук”, обяснява съсед. И допълва, че Борисов имал офис наблизо, където често ходели опарени и искали да се разправят. Затова се изнесъл оттам.
Явор притежава и втора фирма – “Интер медия груп” ЕООД, създадена миналия септември. Тя е регистрирана също в София, но на ул. “Тодорини кукли” 7.
“Бяха тук, но се изнесоха преди 2 месеца. Скоро ги търсиха едни здрави момчета”, казват съседи и на този адрес.
На телефон на фирмата вдигна мъж. Той посочи, че работят хоум офис, а Явор е собственик на компанията, но няма общо с 24-chasa.eu.
В края на сайта 24-chasa.eu има линк към IT Studio, което очевидно е създало фалшивия сайт на “24 часа”. Студиото предлага уеб дизайн и софтуерни решения, онлайн репутация, оправяне на хакнати сайтове и т.н.
В секцията Контакти е посочен мобилен номер и същият адрес ул. ”Тодорини кукли”7, както във фирмата “Интер медия груп” на Явор Борисов. Оттам обясниха, че са създали сайта, а собственикът не е грамотен технически. Обещаха да отстранят всички проблеми и дадоха мейл за връзка - novinitedneseu@ gmail.com.
Обещаха да предадат номера ни на Борисов. (Интервю с него или представяш се за Борисов - на 3-а стр.)
Проверка на “24 часа” установи, че “новините” от 24-chasa.eu се постват регулярно
най-малко в две
“новинарски”
фейсбук страници – “24 часа новини” и „Новините от днес”. Интересно е, че и двете са създадени на една и съща дата – 22 октомври 2021 г. Оттогава в тях са постнати многобройни материали на още три “новинарски” сайта – novinite-dnes.eu, promiana.eu и novinarbg.com.
Разследване на “24 часа” показа, че хостингът (там, където даден сайт се помещава), е платен с банкова карта, издадена на Yavor Borisov. При проверка в електронния регистър eurid.eu първите два сайта отново излизат като собственост на същата фирма “Джей ем би” ЕООД.
Проверихме в електронен регистър Whois за novinarbg.com – оказа се, че всички данни за собственика са заличени – но той едва ли е по-различен от този на останалите сайтове в мрежата за фалшиви новини. Още повече, че трите сайта ползват един акаунт на Google, чрез който показват реклама на страниците си. Акаунтът е pub-59889 93092049490.
Явор Борисов влиза в новините през 2015 г., когато разследване на
Нова тв разкрива
поредица от
измами с
фалшиви
ремонти
на авточасти, извършени от столичен автосервиз, който многократно сменя имената си. Интересно е, че сервизът е на адрес „Рожен” 80 – същият, където е регистрирана фирмата „Джей ем би” ЕООД, която стои зад фалшивите новинарски сайтове.
Как се монетизира – измамата? На всички фалшиви сайтове се въртят реклами от различни мрежи, включително от Google. Единствено 24-chasa.eu все още няма гугълска реклама – вероятно защото е твърде нов, а
за одобряването
на рекламен
акаунт на Google
се изисква
повече време
Там се въртят реклами от различни мрежи, включително с руски реклами. Единствената причина ментето да не копира дословно името на “24 часа”, е, че вече има такъв фалшив сайт - 24chasa.eu. Той е пуснат още на 5 април 2019 г. Официално се води на името на Елена Ангелова Димитрова. Действително всичко се движи от Стефан Пройчев. Освен името сайтът краде дизайна на “24 часа” за подреждане на новините - водеща вдясно, а до нея 3 по-малки. Адриан е регистрирал bulpress.info и patrioti.net. Всъщност
шуменското
семейство има
и официална
фирма, която
движи другите
им сайтове
“Булпресс” ЕООД е регистрирана на Адриан. Тя администрира bulpress.bg. Сайтът има разширения за всеки един областен град в страната. За различните версии името се добавя пред основния домейн.
Под всеки от тях има следното предупреждение: Ние не разполагаме с ресурсите да проверяваме информацията, която достига до редакцията, и не гарантираме за истинността ѝ...
Макар фирмата да се води на името на Николов, а част от сайтовете на майка му, всичко се движи от Пройчев. Той потвърди това пред “24 часа”. “Елена не се занимава. За сайтовете трябва да говорите с мен”, категоричен бе Пройчев. И обясни, че Адриан също няма общо със сайтовете, макар да е собственик на фирмата.
Преди 5 години нагли измамници бяха копирали 1:1 сайта на “24 часа”, за да рекламират чрез него продукт, за който твърдят, че намалява сметките за ток до 75%.
Явор Борисов, чиято фирма регистрира сайта: Не съм собственик на 24-chasa.eu, направихме го по поръчка
СТАНИМИР ВЪГЛЕНОВ
- Здравейте, г-н Борисов, ваш сайт ли е 24-chasa.eu?
- Не, сайтът е направен от моето IT Studio по поръчка на друг човек.
- Бихте ли казали кой е той?
- Да, казва се Кирил Георгиев.
- Може ли да ни помогнете да се свържем с този човек?
- Да, кажете ми мейл, на който да ви изпратя информация и контакти с него. (Продиктувахме му мейл и чакаме.)
- Значи не сте вие собственик на 24-chasa.eu?
- Не съм, макар че и до момента сайтът се хоства на нашите сървъри. Направихме го по поръчка.
- А не ви ли направи впечатление, че е под бранда на “24 часа”, вероятно не ви е непознат.
- Разбира се, че знам за “24 часа”. Относно запазената марка нито аз, нито някой от фирмата сме запознати кое е запазеното от вас. Ако ми кажете кое е, ще го свалим до няколко минути и ще ви оставя след това вече да се оправяте със собственика на сайта Кирил Георгиев. Кажете какво да правя аз.
- Според нас създаването на такъв сайт е изключително сериозно нарушение, но вие ще прецените от материалите, които ще ви изпратят нашите юристи.
- Това, което аз виждам на 24-chasa.eu, е подобието на логото на “24 часа”. Какво друго ви тревожи?
- Не виждате ли, че има новини, които са взети от “24 часа”?
- Самият сайт 24-chasa.eu е направен по следния начин – от поръчителя ни е предоставен линк, от който да вземаме съдържанието, което да се публикува в сайта. Реално автоматично се тегли съдържание от три сайта, но оригиналният сайт на “24 часа” не е от тях.
- Да, другият проблем е, че в 24-chasa.eu има и доста друго съдържание, което не е на “24 часа”, но реално го публикувате под нашия бранд. Разбирате ли колко сериозно нарушение е това?
- Значи за логото на “24 часа” разбрах – ще предам на служителите ми да го свалят веднага, а ние ще си изработим друго лого, което да няма конфликт с вашата марка. Ще ви дам и данни за собственика. Ще прегледаме внимателно сайта и ако има ваше съдържание, ще го премахнем.
- 24-chasa.eu е регистриран от вашата фирма “Джей ем би” ЕООД, нали?
- Да, домейнът е регистриран от нас.
- И след това сте го продали на г-н Кирил Георгиев, така ли?
- Не, той ни е поръчан като име и предмет на дейност и ние сме го регистрирали от наше име, изработили сме го. Не ние обаче оперираме с него, само имаме достъп до сървъра и настройките. Всичко това е оформено със собственика и мога да ви предоставя съответните документи.
- Имате още няколко сайта с удължение eu, и други – така ли е?
- Доста сайтове имаме, които сме направили, да.
- И разпространявате чрез тях информация, включително собственост на “24 часа” или под нашия бранд?
- Ако ми посочите такива нарушения на някой от сайтовете ни, веднага ще го прегледам.
- На името на вашата фирма “Джей ем би” ЕООД се водят още сайтовете novinite-dnes.eu, promiana.eu и novinarbg.com, така ли е?
- Да, ние сме ги изработвали.
- И са на ваш сървър, така ли?
- Някои не са на наш сървър.
- Но всички са на един рекламен акаунт на Google, нали?
- Не съм сигурен, трябва да го проверя.
- Ние вече го проверихме, така е. Тоест парите отиват на едно място. Знаете ли къде?
- Не. Знам, че тези сайтове не са моя собственост.
В тази сграда е бил офисът на фирмата на Борисов.
Адвокат Димитър Димитров, съдружник в
“168 часа” ЕООД, до Явор Мирославов Борисов:
“24 часа” приканва JMB LTD незабавно да прекрати неправомерното използване на чужда интелектуална собственост
Във вторник медията официално сезира EURid, SuperHosting.BG, Facebook, министъра на културата, ДАНС, Главната прокуратура и Комисията за защита на конкуренцията
Каня ви незабавно да преустановите незаконосъобразното ползване на защитена от закона чужда интелектуална собственост.
Това е в едно изречение съдържанието на поканата за доброволно плащане към дружеството JMB, която в понеделник адвокат Димитър Димитров, съдружник в “168 часа” ЕООД, изпрати до Явор Мирославов Борисов.
“24 часа” настоятелно приканва дружеството JMB LTD с ЕИК 204315062, регистрирало на 7.02.2022 г. домейн 24-chasa.eu в регистър SuperHosting.BG Ltd и EURid (http://eurid.eu/), да прекрати неговото използване на територията на Република България, защото извършва тежко нарушение на чл. 3, т. 9 и чл. 10 от Закона за авторското право и сродните му права, чл. 113 и следващите от Закона за марките и географските означения и Закона за защита на конкуренцията. За това се носи и наказателна отговорност съобразно чл. 172а от Наказателния кодекс.
“24 часа” ще сезира за неправомерното поведение EURid, SuperHosting.BG, Facebook, министъра на културата, ДАНС, Главната прокуратура и Комисията за защита на конкуренцията на JMB LTD.