България ще дарява и препродава от предвидените за тази година ваксини
България е предприела действия за проучване на възможностите за препродажба, не само дарение, на количества от ваксините, които ще бъдат доставени на страната през 2022 г. - 7 034 904 дози от ваксината на Пфайзер/Бионтех.
Това се прави предвид по-ниския ваксинационен обхват, обясни здравният министър проф. Асена Сербезова в парламентарния контрол.
Доставката на това количество ваксини е одобрена с решение на МС от 17 май 2021 г. А с решение на МС от 1 юли 2021 г. е одобрена доставка на 10 хил. дози от ваксината Валнева, Австрия. За целта в бюджета за тази година са заложени 267,2 млн. лв.
Сербезова напомни, че договорът с Пфайзер/Бионтех за 2022/23 е сключен от ЕК от името на държавите членки.
Към момента е извършено преразпределение в рамките на ЕС и около 3 милиона дози от заявените от България ваксини отиват във Франция.
Все още са в процес и стартиралите преговори с Уганда и Иран за дарение на ваксини на "Астра Зенека". За финализирането на преговорите се очаква и съдействие на ЕК, каза Сербезова и обясни, че вчера е имала разговор с комисаря по здравеопазването и е получила подкрепа.
Министър Сербезова бе попитана от бившия шеф на "Пирогов" и настоящ депутат от ГЕРБ проф. Асен Балтов за поставените дози ваксини у нас за периода 15.12.21 г. до 15.02.22 г. след ангажимента на премиера Кирил Петков за засилване на ваксинационната кампания.
Свидетели сме на все по-малко желание на населението да се ваксинира, коментира проф. Балтов.
В отговор Сербезова посочи, че за периода са поставени 725 971 дози. От тях: първа - 135 155, втора - 147 985, бустер - 442 831.
Числата показват средно 2215 дневно поставени като първа доза, сметна проф. Балтов. Това е крайно недостатъчно, каза той и напомни, че има висок брой починали, а 90% от тях са неваксинирани.
Едва 30% от населението е с пълен ваксинационен цикъл и 10% с бустер, сметна още проф. Балтов.
Не е достатъчно ваксинационното покритие, призна министър Сербезова. Но като една от причините за това посочи, че още в самото начало на пандемията трябвало да има адекватна кампания, която да е открита и достъпна към хората.