Дискриминира ли Ислямът жените

15.02.2022 17:09 Мохамед Халаф
Пророкът Мохамед
Европейският съд по правата на човека (ЕСЧП) във вторник потвърди белгийската забрана за носене на никаб на публичните места. Снимка: Pixabay
Никаб

И още 5 проблема на тази религия

От зората на исляма до днес религиозните дейци играят основна роля за формиране светогледа на мюсюлманите в арабския и ислямския свят; те имат решаващ принос за начина, по който преобладаващата маса на обитателите му осмислят и възприемат действителността. Тази роля се откроява въпреки обстоятелството, че обозначаваните със събирателното название „улеми“ (т.е. учени) са споделяли с населението културните конвенции, определящи спецификата на арабските и ислямските народи от Средновековието до наши дни. От своя страна управляващите и преди, и сега, са оценявали и оценяват важната им функция за решаване на възловите проблеми в упражняването на властта.
Поради липсата на строга религиозна йерархичност (поне в рамките на преобладаващата верска маса на сунитите) някои мюсюлмани (сред които дори някои духовници) въобще отричат съществуването на религиозни дейци в исляма. Според тях, за разлика от другите религии ислямът се характеризира с пряката връзка между Бога и хората, която не се нуждае от посредничеството на свещеници. Всеки мюсюлманин е свързан с божеството чрез свещения текст на Корана, пред който всички вярващи са равнопоставени.Истината обаче е, че подобно на всяка друга религия, и ислямът се опира на свещеници.

Религиозно-моралистичните съждения, наричани
по думите на саудитския изследовател по въпросите на исляма Мохамед ал Махмуд, тази религия „се основава на теологически дискурс, в който участват религиозни дейци с различна специализация. Според него, обикновените вярващи (наричани от ислямските духовници така, поради липсата на религиозни познания дори сред образовани в други области индивиди) не получават първоначалните си религиозни познания и религиозната доктрина, нито религиозно-моралистичните съждения, наричани „фетви“ или другите духовни наставления, непосредствено от Корана. За всичко това те прибягват до посредничеството на свещеници и теолози, които са и авторите на огромната религиозна литература през вековете след появата на исляма. Именно теолозите са онези, които са монополизирали тълкуването на религията и налагат авторитета си чрез официалните религиозно-моралистични съждения – фетвите, чието спазване се счита за задължително за последователите им. Пак „религиозните мъже“ са онези които изнасят петъчните проповеди в джамиите, извършват другите религиозните ритуали и дори ръководят всекидневните молитви на правоверните. Те са считани за „пазители на религията“, „владетели на паметта“ и „наследници на пророците“.
От своя страна йеменският изследовател Хюсеин Ал-Уади посочва: „Теолозите на исляма и тълкувателите на неговите текстове превърнаха тази религия в затворена и самодостатъчна в сравнение с други религии“.
Представлява ли Коранът цялостното слово Божие

В тази връзка следва да се запитаме: дава ли Коранът отговор на всичките въпроси, при положение, че неговите сури и айи са обект на различни интерпретации? Наистина ли ислямът е истинната, тъй като е последната сред единобожните религии, в което са убедени всичките правоверни, включително и рационалистите сред тях? Вярно ли е, че пророкът Мохамед е последният от пророците, и може ли да се счита биографията му (Сира), записана от Ибн Хишам, за напълно достоверна и изчерпателна? Представлява ли Коранът цялостното слово Божие, записано и предавано през поколенията без никакви пропуски или отклонения? Наистина ли ислямът е свободен от суеверия, в което са убедени неговите последователи? Дали свръхестествените епизоди „Исра“ и „Мирадж“ са доказани факти, които нямат нищо общо с митовете и легендите? И може ли да се счита ислямската история за представяната ни вълшебна епопея, в която всичко сякаш е в розов цвят. Нима не са били извършени насилия за принуждаването жителите на завладените от мюсюлманите страни да се подчинят; нима не е бил използван меч за налагането и разпространяването на тази „религия на мира“? Нима тази история представлява низ от благородни деяния довели до справедливост, мир, разцвет на науката и освобождаване на поробените. Прави ли са мюсюлманите да вярват, че бедите на човечеството днес се дължи до голяма степен на факта, че голяма част от него не е възприела правата вяра – исляма?
Шариатът: земен или небесен?
Що се отнася до шариата, изконният въпрос е дали той е продукт на арабско-бедуинската среда, в която се прилага първоначално, или е низпослан от божеството, като вечна истина, приложима за всяко време и място. И как е възможно религия, в която няма официален религиозен авторитет, нито общозадължителна за всичките му направления доктрина макар и под формата на фетва, да претендира, че е валиден за целия свят културен, политически, социален и икономически модел.
Мнозинството мюсюлмани повтарят странната формулировка, че „ислямът е религия и държава“, без да се замислят за значението й. Дали християнството също е религия и държава? И ако религията е държава, дали тази идентичност е предопределена от Бога? И дали всичките религии са държавнотворчески?
Дори образованите мюсюлмани са убедени, че ислямът е цялостна и завършена религия, която не се нуждае от критическа интерпретация, реформа или ревизия. А именно реформаторството бе ключът, който позволи на християнския свят да открие модерната епоха. Това обаче не прави впечатление на мнозинството от правоверни мюсюлмани, които са убедени, че в исляма няма никакви проблеми.
При подобна презумпция е обяснимо защо адептите на тази религия изпадат в състояние близко до умствената летаргия. Отказът от критично отношение към религиозните постулати, който е волево решение у автономната личност, неминуемо води до невъзможност от упражняване на разсъдъчна дейност, което е несъзнателно състояние. Резултатите от подобна трайна нагласа са предвидими и очевидни.
За излизане от тази екзистенциална криза на исляма според много специалисти трябва да бъде даден отговор на следните въпроси:
1. Наистина ли Коранът е Словото Божие? Говори ли Бог езика на човеците? И ако е така, защо е избрал тъкмо арабския език – т.е. езика на едно от маргиналните племена в света по онова време? Дали Коранът включва цялостния божествен текст/разказ, или е имало сури и айи, които са били изгубени в процеса на съставянето му? Дали Коранът е бил спуснат на Мохамед едновременно като смисъл и текст, или пророкът е превърнал в текст божественото откровение? И как може да се обясни неяснотите в кораничния текст, особеностите на неговата структура и двусмислието на някои термини? Как човек трябва да се отнася с онези коранични айи, които противоречат на науката, разума, човешките права или съвременните ценности и морал? И как да тълкуваме, че тази първа книга на исляма не съдържа никакви указания за самия култ – за броя на молитвите, начина на извършването им, зекята, задължителното постене през рамадана, т.е. 5-те стълба на вярата?
2. Вторият въпрос е, дали според ислямската доктрина Богът (на арабски „Аллах“) е на всичките човеци и на вселената, или само на избраното племе? И не е ли образът Му проекция на фигурата на арабския племенен шейх: гневен, хитър, борбен, доминиращ, отмъстителени т.н.? Или, обратното, Той е милостивият повелител на световете, източникът на щедростта и опрощението? И ако Бог е създателят на всичко, как може да има врагове, а ако ги има те би трябвало да са с божествен ранг и всемогъщество? Мюсюлманите обикновено са убедени, че самите те гневят Бога, както и че Той се сражава с враговете си. Богът е източникът на войните, Той праща катастрофите, ураганите, наводненията, земетресенията и болестотворните вируси на онези, които го разгневяват. И въобще дали арабите и мюсюлманите като цяло вече възприемат Бога като общочовешки или представите им са за трансцедентално божество, което все още е в образа на вожд на племе или клан, преди да се превърне в повелител на човечеството и създател на Вселената?
3. Третият голям въпрос е за статута нажената. Отрицателно ли е отношението на исляма към жените? И ако класическият ислям не е бил в състояние да преодолее традиционно по-ниския им статус през онази епоха, нима днес това не е необходимо да се направи? Защо опитите за реформа в тази насока се провалиха? Защо ислямското законодателство често е адресирано към мъжете, докато споменаването на жените е рядкост? Възможно ли е да се премине от дискриминационната версия на исляма, която отрежда на жената неравностойно положение като социален статус, законови права, наследство, брак, развод и семейно положение?
4. Четвъртият голям въпрос касае свободите. Терминът„ислям“означава абсолютно подчинение или безусловно приемане волята на Бога и неговия Пророк. След това този принцип обхвана подчинението на светския вожд, който едновременно управлява светските дела и охранява религията. Темата за личните свободи изглежда проблематична в рамките на исляма. Религията обхваща цялото съществувание на човека и регламентира нормите на поведение. Подчинението на Бога и на Неговия Пратеник се съчетава с подчинение на владетеля, след което е подчинение на улемите – носители на свещеното знание. По такъв начин мюсюлманинът е лишен от пространство за лична свобода и е изцяло зависим от светските и духовните власти. В тези условия избуя т.нар. „политически ислям“, който отхвърля политическите свободи (демокрацията), индивидуалните свободи и религиозните свободи. Така, колкото по-отдаден е човек на исляма като религия и религиозна политика, толкова по-лишен е от възприетите в съвременния свят свободи. Тъжната истина е, че мюсюлманското общество гарантира едва най-ниските стандарти на лична свобода в сравнение с други съвременни обществени системи.
5. Петият голям въпрос касае личността на Пророка. Повечето мюсюлмани смятат, че знаем всичко за небесния Пратеник: неговото раждане, детството, точното му име, броя и имената на жените му, броя на децата му, неговата фигура, поведението му в ежедневието и т.н. Истината е точно обратната. Историците имат различни мнения относно името му и годината на неговото раждане. Те се разминават и по отношение броя на децата му и дали изобщо е имал такива (сред мюсюлманите се е утвърдило мнението му, че има дъщеря Фатима). Не се знае, дали е бил богат или беден, коя година е починал и от какво е причинена смъртта му, какъв е бил моралът му, каква е била религията му преди исляма и защо е ходил в пещерата Хира, където впоследствие е получил Божественото откровение. В крайна сметка не се знае дори дали Пратеникът е бил грамотен, дали е бил запознат със съществуващите тогава ръкописи и вярвания и религии. По такъв начин, става дума за „холограма“. Трябва да си дадем сметка, че Мохамед е неизвестен пророк, за да получим по-адекватна представа за исляма.
6. Шестият голям въпрос е има ли криза в религията и в какво се изразява тя. Редица анализатори боравят с това понятие, когато обсъждат състоянието на световните процеси. Днес говорим за кризата на демокрацията, климатична криза, миграционната криза, интеграционна криза, криза на икономическия растеж и т.н. Когато например се обсъжда кризата на демокрацията в света, това не означава нейното отхвърляне, а обратното – необходимостта от нейното обновяване, промяна и реформа. От подобна гледна точка трябва да подходим и към кризата на исляма. Понастоящем тази световна религия е на кръстопът. Говоренето за кризата на демокрацията не означава тази демокрация или нейното падане, но означава, че тя живее в тежко затруднение, което изисква смелост в обновяването, промяната и реформата. С такава гледна точка ние говорим за кризата на исляма. Говоренето за кризата на исляма не означава, че това е неговия край, а че е нужно да преодолеем досегашното мълчание и налагане табу на търсенето на изход от задънената улица. Защото досегашната „терапия“ вече е неприложима без да се стигне до корена на проблемите и без да бъде потърсен отговор на изброените екзистенциални въпроси, пред които са изправени мюсюлманите. И обратното – тяхното игнориране е най-сигурният белег за дълбочината на кризата.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>