Редовният спорт повишава оценките в училище
Най-добър резултат дава по математика, показа проучване
Покрай пандемията всички намалиха сериозно физическата си активност и все по-често родители се оплакват, че трудно могат да мотивират своите деца да спортуват или играят на открито, което преди са правили с удоволствие. В резултат стават все по-закръглени и инертни, а перспективите да се върнат бързо към здравословно тегло и начин на живот все по-лоши.
“Не мисля, че скоро ще се справим с този проблем и че само редовно присъствено обучение може да го реши. Всички училищни медицински сестри сме много загрижени от случващото се, защото болестта на затлъстяването има голямо въздействие не само върху здравето, но и върху ученето на децата”, казва Кейт Кинг, президент на американската асоциация на училищните медсестри в Охайо. По думите ѝ съществуват редица изследвания, които показват, че
при спорт в
мозъка ни
се освобождават
ендорфини,
които подобряват
мисловната ни
дейност
и ни карат да се чувстваме по-добре. Също така правенето на почивки за физическа активност по време на учене помага на мозъка да обработва по-бързо информацията, която е получил.
Скорошно швейцарско проучване даже установи, че има връзка между спорта и получаването на високи оценки в училище. Учените от Университета в Женева са тествали нивата на знания и активност на 193 ученици от 8 до 12-годишна възраст от осем училища. Първо са ги подложили на совалка – бягане между две точки, разположени на 20 метра една от друга. Задачата е била да тичат напред-назад между тях с все по-бързо темпо. “В комбинация с фактори като височина, тегло, възраст и пол този тест ни позволи да оценим сърдечносъдовата форма на всeки участник в изследването”, обяснява Марк Янгюез, един от авторите му.
След това децата са били подложени на различни проверки за измерване на когнитивната им гъвкавост и способност да запомнят. Например имали са възможност за части от секунда да погледнат картинка с плуващи риби и да отговорят в каква посока се движи централната от тях или пък да запомнят за много кратко време поредица от числа, които по-късно да повторят в обратен ред. Също така е трябвало да свържат цифри, отговарящи на букви, във възходящ ред според мястото, на което те се намират в азбуката. Учените са измервали различни показатели като прецизност и бързина на даваните отговори. Освен това са призовали децата да продължат с физическата активност и са сравнили получаваните оценки от тях в училище по френски език и математика за трите последни срока, докато се е провеждало проучването.
Така са установили, че спортуващите редовно дават по-добри училищни резултати, като физическите упражнения са най-полезни при постигане на напредък по математика. Те все още не могат да кажат защо е точно така, но смятат, че се дължи на факта, че спортът
подобрява
изпълнителните
функции
и мисловната гъвкавост, което помага при трупане на знания по предмети, изискващи конкретни и структурирани отговори.
До подобен извод стига и професор Чарлз Хилман от Университета в Бостън в свои по-ранни изследвания. Той също открива връзка между физическата подготовка и способността да превключваме между задачи, както и да съхраняваме и обработваме информация в умовете си.
Затова отказът от спорт не е само проблем на физиката и на него
не трябва да се
гледа единствено
като на регулатор
на теглото,
който може да бъде заменен с ограничаване на яденето. Още повече че редица други проучвания показват колко важно е балансираното хранене при подрастващите за тяхната умствена дейност. Например изследване на университета в Пенсилвания е установило, че децата, които ядат риба поне веднъж седмично, имат по-висок коефициент на интелигентност и спят по-добре.
Така че час по-скоро трябва да намерим начин да върнем децата към естественото им състояние на игра и движение. Психолози предупреждават, че това няма да е никак лесно, докато съществуват коронавирусни ограничения, забраняващи лагери и спортни състезания, които са сериозен стимул за подрастващите да тренират. Някои малчугани вероятно ще бъдат притиснати да догонват пропуски в училище, които са направили по време на онлайн обучението, и това ще е за сметка на времето им за физическа активност. Други с напредване на възрастта просто ще се откажат, защото не смятат, че са толкова добри в спорта, за да му отделят време, когато са затрупани с други предизвикателства.
И точно тук е ролята на родителите, които трябва да продължават да насърчават децата към физическата активност като част от нещата, помагащи да бъдат здрави и успешни в живота. Да им съдействат да открият спорт, който ще ги прави щастливи, като инвестират средства в неща като клуб, екип и оборудване. За възрастните това вероятно не е от толкова голямо значение, но подходящи модерни дрехи и обувки могат да помогнат на по-срамежливи тийнейджъри да тръгнат на фитнес или да карат колело.
Разбира се, основният фокус трябва да е забавлението. Децата няма да започнат да се занимават с нещо, ако то не им харесва. А и
когато са
радостни от
някаква дейност,
те искат
да я продължат,
независимо колко трудности срещат. Ако постигат резултати и усилията им са забелязани и похвалени, те се чувстват уверени да опитат и с нещо друго.
Най-добрият начин за осигуряване на редовна физическа активност е чрез включването ѝ в ежедневния график на малчугана. Това може да стане чрез ходене пеша, с колело или тротинетка до училище. В предучилищна възраст е достатъчно просто да си играят няколко пъти на ден, като биват развивани двигателни умения като скачане, катерене и хвърляне.
От 6 до 17-годишна възраст вече задължително трябва да имат поне час физическа активност всеки ден. Пак може да е свободна игра, разходка или бягане, но е по-добре да се насърчават към определен спорт, тъй като така по-лесно могат да си създадат здравословен модел, към който да се придържат цял живот. Сред подходящите са плуване, гимнастика, тенис, каране на колело, ски, кънки и колективни спортове като футбол, волейбол и баскетбол. Най-добрият вариант е да се опитва от повече неща в ранна възраст, тъй като това трупа физически опит, а както стана ясно, и знания.