Франция и Германия заложиха заедно на декарбонизация и облачни услуги

13.02.2022 17:30
ЕС има амбицията да се намеси сериозно на пазара на батериите за автомобили.

Три големи трансгранични проекта са включени в плана за възстановяване на Париж. Към тях се присъединиха Испания и Италия

Франция залага на 3 големи трансгранични проекта в представения си на 27 април миналата година план за възстановяване и устойчивост, показва текстът на документа. Той бе разкрит в същия момент с плановете на Германия, Италия и Испания - три гранични на Франция европейски държави, с които тя задълбочава сътрудничеството си в името на възстановяването на регионалните икономики. Трите големи проекта, предложени първоначално заедно с Германия, целят по-силна европейска конкурентоспособност в сферата на мрежовите услуги в облак, в електрониката и използването на водорода. Към тях впоследствие се присъединиха Испания и Италия. Затова и икономическите министри на четирите големи индустрии в ЕС решиха да представят заедно в Брюксел съдържанието на своите планове за възстановяване – един символичен жест, демонстриращ волята им да развиват значими проекти не само на национално, но и на общоевропейско ниво, за да могат по-бързо да се върнат към растежа след стагнацията по време на пандемията.

Трансграничното обединение на усилията между Франция и Германия произтича от духа на договора от Екс ла Шанел, сключен между двете страни през 2019 г. и засягащ сферите на изследванията, иновациите и цифровата трансформация. От този обмен се раждат и проектите в три приоритетни области: водород, облачни услуги и електроника.

Те ще бъдат финансирани с около 40 милиарда евро в рамките на европейския план “Следващо поколение ЕС”.

Проектите от тази френско-германска

инициатива са отворени за всички държави членки,

които имат желание да се включат, както и за големи европейски компании, малки и средни предприятия, изследователски центрове. Именно така се присъединява Испания, която проявява желание да се включи с различни разработки на двустранна основа, както и Италия, която иска сътрудничество в електрониката и свързаността.

А ето и в синтез какво съдържат трите големи трансгранични проекта.

Засилено използване на водород като начин на ускоряване на декарбонизацията на икономиките

Франция и Германия са постигнали съгласие да изградят съвместната си работа върху засиленото използване на водород в икономиките си в рамките на програмата PIIEC (важни проекти от общ европейски интерес) по подобие на “Еърбъс на батериите” (за тази европейска стратегическа амбиция – виж карето) и канят всички останали страни членки да се присъединят, за да бъде създадена цялостна европейска верига за декарбонизация.

За финансирането на този проект са предвидени 1,575 млрд, евро. През юни 2020 г. Германия представи своята

национална стратегия за

водорода, която предвижда

инвестиции от 9 млрд. евро

за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Целта на страната е да стане световен номер едно в областта на водородните технологии. От своя страна Франция смята да инвестира в подобни инсталации 7,2 млрд. евро до 2030 г. Затова и обединението на двете суперсили в тази сфера се смята за изключително перспективно.

Запазване на европейския суверенитет в облака

Тази втора френско-германска инициатива, включена в плана за възстановяване и устойчивост на Париж, също е в етап на подготовка. Тя трябва да позволи да се посрещнат предизвикателствата на цифровия суверенитет и на липсата на инфраструктура и предлагане на европейски облачни услуги. Целта е да бъдат събирани и използвани данни в контролирана среда и предпазени от извънтериториални регулации. Всичко това се вписва в европейската стратегия за данните от февруари 2020 г. Испания се присъедини именно към този проект, а впоследствие бе обявена процедура за проява на интерес и от други държави. Очаква се проектът да получи окончателна зелена светлина през първото тримесечие на настоящата година, когато ще стане ясен и окончателният размер на финансирането.

Изграждане на силни икономики в сферата на електрониката и телекомите

Друг стратегически сектор в период на недостиг на полупроводници, електрониката също е обект на общ европейски интерес. Под импулса на Германия и на Европейската комисия той бе

разширен с проблема

за 5G/6G свързаността

Този трансграничен проект стана четиристранен, след като в него се присъединиха Италия и Испания. Той трябва да засили първоначалния френско-германски проект за микроелектрониката, лансиран още през 2018 г.

В момента в етап на проучване и разработка са още два големи трансгранични френско-германски проекта – за изкуствения интелект и за създаване на мрежа за производство на батерии.

7 от ЕС се обединиха, искат да догонят Азия с “Еърбъс на батериите”

Лице в лице с промените на климата и заплахите за околната среда, електрическите коли се радват на световен подем. Затова и производството на батерии придобива все по-ключово значение. С амбициозния проект “Еърбъс на батериите” ЕС засвидетелства волята си да посрещне индустриалните и технологични предизвикателства в този стратегически сектор, доминиран в момента от азиатците – Китай, Южна Корея и Япония.

Според Международната агенция по енергетика (МАЕ) в края на 2020 г. броят на електрическите коли в света е достигнал 10 милиона, като търсенето нараства средно с 40% годишно. Независимо от това все още електроколите са едва 0,8% от световния автомобилен парк.

Очевидно е обаче, че глобалният пазар на батерии тепърва ще се разраства, за да задоволи изискванията на транспортния сектор като цяло и на автомобилите в частност. Прогнозите на МАЕ са, че до края на 2030 г. продажбата на електрически автомобили ще достигне между 15 и 30%.

Понастоящем ЕС произвежда едва 1% от литиево-йонните батерии в света. Безспорният номер 1 в тази сфера с 65% е Китай, който контролира и цялата верига на необходимите за производството суровини. Общо от Азия идват 90% от литиево-йонните батерии. През 2030 г. пазарът на батерии за автомобили се очаква да достигне 45 млрд. евро.

Една от големите амбиции на ЕС е външната зависимост да бъде преодоляна. “Производството на батерии в Европа е от стратегически интерес за икономиката и обществото ни, като се има предвид нейният потенциал в сферата на енергетиката, създаването на работни места и на конкурентоспособността”, казва Маргрете Вестагер, еврокомисарката по конкуренцията. Така през 2017 г. се ражда платформата Европейски алианс за батериите. Той включва 7 държави – Франция, Германия, Италия, Полша, Белгия, Швеция и Финландия, 17 европейски компании, 70 външни партньори и Европейската банка за инвестиции. Целта е създаването на конкурентна верига за производство на батерии в Европа. През декември 2019 г. ЕК одобрява финансиране от 3,2 млрд. евро, разпределено между членовете на алианса.

Наречен символично “Еърбъс на батериите”, проектът има надеждата да възпроизведе големия европейски успех със самолетите “Еърбъс” от 70-те години на миналия век. Експерти обаче смятат, че това наименование е малко объркващо.

“В действителност проектът не е предназначен да създаде едно общо предприятие, обединяващо няколко страни по подобие на европейския самолетостроител, а по-скоро да формира консорциум между страни членки и някои предприятия. Много транснационални проекти ще видят бял свят през идните години и ще позволят разпределението на световната продукция на литиеви батерии”, обясняват те.

Освен публичните 3,2 млрд. евро, одобрени от Европейската комисия, проектът е мобилизирал още 5 млрд. частни инвестиции. На 30 януари в Ангулем, Франция, бе открито пилотното предприятие за автомобилни батерии. Амбицията е до 2030 г. да се произвеждат по 1 млн. батерии на година, което ще представлява между 10 и 15% от европейския пазар. Според прогнози на ЕК обаче, за да бъде покрито европейското търсене, ще е необходимо изграждането на 10 до 20 мегапредприятия, както и конкурентна екосистема, покриваща цялата верига от добива на суровините до рециклирането, като се премине през самото производство на батериите и на електрическите автомобили.

Междувременно международните конкуренти също се разполагат в Европа. “Тесла” например предвижда изграждане на огромно предприятие край Берлин. Китай също строи фабрика в Германия, която трябва да заработи през настоящата 2022 г. Южнокорейска компания смята да изгради една от най-големите инсталации в света за производство на литиево-йонни батерии в Полша. Ако с “Еърбъс на батериите” ЕС смята да се намеси решително на световния пазар, предизвикателствата, които трябва да бъдат посрещнати, са пропорционални на амбициите му.

Други от От страната и света

Защитен свидетел насочил германските власти към Ружа в Южна Африка

Задействали се преди 1 г. и 6 месеца след разстрела на издирвания с червена  бюлетина Красимир Каменов-Къро Показанията на защитен свидетел изпратили германските власти по следите на Ружа Игнатова в

Паднал бор блокира влакове в Искърското дефиле

Влаковете, които преминават през Искърското дефиле в района на гара Елисейна, временно бяха блокирани в късния следобед. Причината беше огромен бор, паднал върху контактната мрежа в района

Зацикляне: 6-и (засега) опит за председател – за Деня на благодарността (Обзор)

Борисов с първа реч от трибуната в новия парламент, шегува се как намерил 94-годишен за водач на листа, за да има доайен за шеф на следващия Асен Василев си говори с ДБ през медиите

Димитър Главчев: Пълното ни приемане в Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми

Приемането на страната ни в „сухопътния“ Шенген ще облекчи българските граждани и българските фирми, каза служебният премиер Димитър Главчев за предаването „Панорама“ по БНТ

Австрия склони, пуска ни в Шенген и по суша от 2025 г., но само с Гърция (Обзор)

Граничният контрол с Румъния остава за поне 6 месеца Австрия най-накрая се съгласи да пусне България и Румъния в сухопътен Шенген, като се очаква да влезем напълно в свободната зона за движение в ЕС

>