Зукърбърг с автогол - иде краят на абсолютната власт на фейсбук
Гигантът “Мета” е обсаден и трудно ще спечели всички битки, а технологичните компании ще трябва да започнат да плащат данъци за милиарди
Компанията “Мета”, която преди се наричаше “Фейсбук”, обяви в годишния си доклад, че приложенията фейсбук и инстаграм може да спрат да функционират на територията на Европейския съюз, ако компанията не получи възможност да прехвърля и съхранява данните на европейските потребители в САЩ.
Това вероятно е замислено като заплаха към европейските власти да ускорят преговорите със САЩ за ново споразумение за обмен на лични данни. Но
тази заплаха
може да доведе
до обратен
резултат
Министърът на икономиката на Германия Роберт Хабек например обяви, че след хакерска атака преди четири години вече не ползва социални мрежи и се чувства прекрасно. Министърът на финансите на Франция подкрепи колегата си, като обяви, че животът би бил много хубав без фейсбук и ще живеем чудесно и без социалната мрежа. Франция използва повода да напомни на дигиталните гиганти, че Европа държи на правилата и ще поддържа своя суверенитет.
Проблемът се появи през 2020 г., когато Европейският съд отмени споразумението между Европейския съюз и САЩ за трансфер на лични данни, тъй като данните на европейските потребители не са достатъчно защитени в САЩ и службите имат твърде голям достъп до тези данни. Нещо повече,
през 2017 г.
президентът
Тръмп
подписа указ,
според който защитата на личните данни въобще не се отнася за лица извън САЩ. Това е второ споразумение между ЕС и САЩ, отменено от Европейския съд – предишното падна през 2015 г. Сега двете страни преговарят за ново, по-стриктно споразумение, но все още няма напредък.
Предишни опити на “Фейсбук” да заплашва държави със спиране на услуги също не бяха успешни. Например точно преди една година “Фейсбук” блокира публикуването на новини от традиционните медии в Австралия заради ново законодателство, което изисква компанията да плаща на медиите, когато ползва съдържание, създадено от тях. Седмица след това блокирането беше премахнато и компанията започна да плаща на медиите, но стъпката не спечели много приятели на “Фейсбук” и на други дигитални гиганти, които
смятат, че могат
да използват
своята
пазарна сила,
за да диктуват правилата на играта и да спират закони, когато не им харесват.
“Фейсбук” вероятно си вкара автогол с тези заплахи срещу Европа, подценявайки негативните настроения срещу социалната мрежа, която дълго време беше почти пълен монополист. Неслучайно и в Европа, и в САЩ срещу “Фейсбук” текат антимонополни разследвания. През юни 2021 г. Европейската комисия и Английската антитръстова служба започнаха разследвания срещу “Фейсбук”, а през януари 2022 г. американски съд позволи да започне антитръстово дело срещу “Фейсбук” за злоупотреба с монополна власт чрез сливания и придобивания.
Твърдението е, че вместо да прави иновации и да расте заради по-добри услуги, компанията
изкупува
конкуренти като
“Инстаграм”
и “УотсАп”
и така намалява конкуренцията.
Но това не е най-големият проблем на компанията. Акциите на “Мета” се сринаха в последните седмици. Нещо повече, след публикуването на разочароващи финансови данни на 2 февруари стойността на компанията спадна с близо четвърт трилион долара за един-единствен ден, рекорден спад за която и да е компания в историята. Трилионната оценка на “Фейсбук” отдавна е в историята – към днешна дата пазарът я оценява на около 600 милиарда долара,
над 40% спад
спрямо
рекордните
стойности
от лятото
Причината за този срив е популярността на нови и бързо растящи конкуренти като ТикТок, заради които броят на активните потребители на фейсбук намаля за първи път след 18 години постоянен растеж. И това не е всичко. Компанията “Епъл” наскоро направи промени в своята операционна система за мобилни телефони и таблети, които ограничават възможностите на “Фейсбук” да “следи” потребителите. Сега “Фейсбук” и другите компании могат да следят собствениците на iPhone само ако те предварително се съгласят на това – но повечето отказват. Промяната ще струва на “Фейсбук” около 10 милиарда долара годишно.
Междувременно големите технологични компании ще трябва да започнат и да плащат данъци. Доскоро те се възползваха и от остарелите данъчни правила, създадени преди около един век, когато светът беше съвсем различно място. Така една технологична компания се регистрира юридически в зона с ниски данъци – или направо в офшорка, а извършва дейност в целия свят,
спестявайки
стотици милиарди
долари данъци
Сега предстои това да се промени. Близо 140 страни се договориха в края на 2021 г. за глобална данъчна реформа, която включва и облагането на интернет компаниите. Вече те ще плащат данъци не само там, където са регистрирани, но част от печалбата им ще се облага и там, където реално извършват дейност.
Бавно и полека технологичните компании ще загубят привилегирования си статут и ще трябва да се съобразяват с правилата, вместо те да ги диктуват. Тези, които не могат да се приспособят към новата среда, ще имат все повече проблеми.