Зафир Зарков: Билетът за пътуване в София ще е за време
Валидацията става задължителна при качване в градския транспорт, въвеждаме 2 лв. глоба, казва в интервю зам.-председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет
Още акценти от интервюто:
От декември колите с екокатегория 1 няма да влизат в центъра на столицата. Забраната ще важи през зимата
Ако Центърът за градска мобилност докаже, че разходите за репатриран автомобил са 126 лв., ще обсъдим промяна на цената на паяка
Билетите, продавани от водачите, ще важат само за конкретното превозно средство, в което са купени
50 млн. лв. са текущите задължения на транспортните оператори. Търсим подкрепа от държавата за да не разреждаме линии
50 лв. ще е глобата за цапащи коли, които влизат в зоната без емисии
- Г-н Зарков, готова ли е работната група, която оглавявате, с предложенията за нова тарифна политика за градския транспорт в София? Ще пътуват ли вече софиянци за време, колко ще струва билетът и откога ще влязат в сила новите правила?
- Комитетът за наблюдение, който бе сформиран с решение на Столичния общински съвет и в който участват представители на всички политически групи, проведе няколко заседания. Вече по голяма част от въпросите имаме единомислие.
Постигнахме съгласие, че начинът на таксуване на единичните пътувания в градския транспорт трябва да е по време. Другият вариант беше билетът да е според изминатото разстояние, но този метод не е подходящ, тъй като това значи не само при влизане, но и при слизане пътниците да се валидират. И ако някой забрави да се валидира на слизане - ще плати повече, без да е пътувал по-дълго.
Обединени сме и по темата за намаляване на броя на превозните документи. Сега те са над 50 вида. Такава е и практиката в европейските градове. Системата на тарифиране трябва да е ясна и да не обърква пътниците, да отговаря на техните очаквания и да гарантира устойчивост на услугата.
Постигнахме и съгласие, че продаваните билети от шофьор трябва да важат само за конкретното превозно средство на градския транспорт, в което са купени. Това е и разликата с другите билети за еднократно пътуване, които ще са за определено време, в което ще може да се качите в неограничен брой линии на градския транспорт.
Предстои да изработим няколко варианта за различните превозни документи и цените им. Един от тях например за билета, продаван от шофьор, да се запази цената от 1,60 лв., но има и предложения да струва 2 лв. Първо, защото не бива да забравяме, че основната задача на шофьорите е да следят пътната обстановка и безопасността на пътниците, а не да са каса за билети.
Друг аргумент е, че новата тикет система предоставя много варианти да се снабдите с билет - с банкова карта, с приложение през телефона, така че покупката на билет от шофьора е последна опция.
- Имахте спор с Борис Бонев - от ГЕРБ предложихте 2 варианта на билет с възможност за прекачване - за 30 и за 60 минути, а той - за 40 и за 90 минути. Какво ще е финалното предложение?
- Предстои да обсъдим различните варианти. Част от членовете на комитета са за два времеви периода, а други - да има само един билет с фиксирано време, в което пътниците ще могат да се прекачват.
Мнозинството смята, че
хартиеният билет за
пътуване трябва да
отпадне и да остане
само електронен
Това трябва да бъде добре обмислено, защото имам притеснения, че в някои ситуации снабдяването с електронен билет може да е проблем.
Колегата Бонев предлага билет за 40 минути, при който обаче на 41-ата минута ставате нередовен пътник. Ние предлагаме билет за 30 минути с възможност да се прекачите на друга линия до 30-ата минута и да пътувате по нея без ограничение във времето. Тоест, ако сте ползвали една линия и на 29-ата минута се качите на автобус 111 в “Люлин”, ще може да завършите пътуването си до “Младост”, което трае още 45 минути. Разликите са значителни и предстои да ги обсъдим.
- Какви нови карти за пътуване ще има и кои ще отпаднат?
- Обсъждаме въвеждане на
специална карта за
пътуване на младежи
Такива предложения постъпиха от “Патриоти за София” и от Борис Бонев. Проверяваме правните възможности за въвеждането ѝ, тъй като повечето превозни документи са разписани в закона.
Както споменах, има предложение на “Демократична България” и Борис Бонев да се намали броят на видовете превозни документи. Ще отпаднат месечните карти като “Метро +” (само за метрото), която сега се ползва от 480 пътници месечно, и тази за една линия на градския транспорт, която купуват около 10 000 души.
Ще останат билетите за единично пътуване, 24-часова карта, 72-часова, месечна за цялата мрежа на градския транспорт, 3-месечна и годишна. Има съгласие и за отпадане на 6-месечната карта. Сега се издават само около 300 персонализирани годишно. Знаете, че годишната карта може да се плаща на 2 вноски и 6-месечната няма почти никаква ползваемост.
Друга идея е хартиените талони с 10 пътувания за наземния градски транспорт и електронните варианти с 10 пътувания за трамваи, тролейбуси и за метро да се заменят с електронни карти с пакети пътувания, позволяващи прекачване.
- Ще станат ли задължителни валидациите и ще въведете ли глоба за тези, които пътуват с карта, но не се чекират?
- Валидацията е задължителна, защото тя гарантира застраховката на пътника, което е важно при инцидент. И второ, защото тя дава информация как пътуват софиянци. Тези данни ще ни позволят да развиваме градския транспорт, така че той да става по-удобен за пътниците. Смятаме, че валидациите трябва да са задължителни. Те и сега са такива, но не всички спазват това изискване, а и няма санкция. Трябва да се предвиди глоба, макар и на символична цена от 2 лв., за да се стимулира валидирането, защото това е задължително условие да сте редовен пътник. Преди имаше такава санкция и тя беше 1 лев.
- Начело сте и на работната група, която трябва да изработи правилата за въвеждане на нискоемисионни зони. Къде ще се въведат ограниченията, за кои автомобили ще важат и при какви условия ще действат?
- Извървяхме дълъг път в последните 2 г. по тази тема. Първо, по инициатива на кмета Йорданка Фандъкова се прие законова възможност кметовете да спират движението на определена категория автомобили в дадена зона. Това стана факт през април 2021 г. и влезе в сила на 1 януари.
Над 30% от колите у нас
нямат регистрация на кой
евростандарт отговарят
Това наложи да се инициира друга промяна и да се разработи екокатегоризацията. От юли 2021 г. започна екологичното категоризиране при годишните технически прегледи на колите, което трябва да приключи през юли тази година. Без него, ако сега се въведе нискоемисионна зона, няма как да се осъществява контрол на достъпа.
Готови сме с проекта на наредбата за въвеждането на нискоемисионна зона в София. В края на месеца ще я представим за обществено обсъждане.
Предвиждаме два варианта на зоните. Първият обхваща центъра - между булевардите “Сливница”, “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Вторият е те да засегнат по-голяма част от центъра - между “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”. Ще предложим на първия етап да започнем с по-малката зона, като тя ще действа за период от 2 или 3 месеца през зимата - декември, януари и февруари. Забраната ще важи за най-замърсяващите автомобили - с екологичен клас 1.
- Откога ще започне да важи рестрикцията и какви ще са санкциите за нарушителите?
- Санкциите са определени в закона - за физически лица от 50 до 500 лв., а за юридически - от 200 до 1000 лв. Ако бъде приета наредбата, в София санкцията за физически лица ще е 50 лв. Контролът ще става чрез камери, които вече са поставени. В началото
забраната няма да важи
за колите на хората,
живеещи в зоните
- Как ще отговорите на критиките на властта, че вече 1 г. не е направено нищо и екостикерите не влияят на нивото на замърсяване на въздуха, съответно трябва да отпаднат?
- Такова говорене показва липса на задълбочено познание на проблема и експертност. Ако визирате питането на депутата Мартин Димитров към транспортния министър - че ако за 6 месеца няма ефект за въздуха, екостикерите трябва да отпаднат, то показва непознаване на темата. Изисква се изпълняването на поредица от стъпки, преди да се стигне до конкретен ефект. За да започнем да прилагаме от следващата зима тази мярка, която ще доведе до по-чист въздух, трябва да завърши екокатегоризацията на всички автомобили, а това няма как да стане преди юли. Подобни неточни твърдения имаше и в писмото на националния омбудсман.
- Настояхте държавата да компенсира със 178 млн. лв. градския транспорт на София заради високите сметки за ток и природен газ. Ще получи ли общественият транспорт подкрепа?
- Няма нищо по-естествено от това в критична ситуация държавата да се ангажира. Това се случва в почти цяла Европа. До момента обаче нямаме такава подкрепа. Причините за тежкото състояние на градския транспорт са пандемията, в която той работи вече трета година, и намалените приходи от продажба на превозни документи. Нека да дам пример - през 2019 г. приходите от продажба на превозни документи бяха 170 млн. лв., имаше ежегоден ръст. През първата пандемична година обаче - 2020 г., приходите спаднаха до 111 млн. лв. Няма транспортна система, чиито приходи да намалеят с 60 млн. лв. и това да не се отрази на нейното функциониране.
С редица икономии през 2020 г. секторът успя донякъде да се справи, но влязохме във втората пандемична година - 2021 г., за която приходите са 117 млн. лв. И към това трябва да добавим драстичния ръст на цените на енергоносителите, който започна от есента на 2021-а и продължава до днес. Тоест, от една страна, имаме намаление на приходите заради пандемията, а от друга - с тези намалени приходи транспортните дружества трябва да плащат драстично по-високи сметки за ток, газ и гориво.
Държа да подчертая, че през цялото това време градският транспорт се движеше с нормално разписание и спазихме указанията на здравните власти, за да не допускаме струпване на много хора в превозните средства. Всичко това обаче му нанесе критичен удар. Ако за 2020 г. трите транспортни дружества са платили общо 39 млн. лв. за всички видове енергоносители, прогнозата за 2022 г. е, че ще дадат 112 млн. лв. Това са 71 млн. лв. повече. Затова търсим
подкрепа от държавата -
говорим за 1/4 от
населението на страната,
което живее в София,
и за градския транспорт,
който то ползва
- Има ли опасност да се стигне до разреждане на движението на метро, автобуси, трамваи и тролеи?
- Финансовата криза в сектора е сериозна. От няколко месеца транспортните оператори едва успяват да плащат основни пера, като например заплати на служителите. Поради липсата на национален бюджет и изискването общините да изразходват толкова, колкото са плащали за съответния месец през 2021 г., се наложи този януари 1,5 млн. лв. от разходите за еленергия да останат неразплатени. Макар и по-късно да се намери решение на проблема, вече се трупат и закъснения с плащанията за природен газ и горива, както и текущите по договорите за поддръжката и безопасността на превозните средства. Текущите задължения на транспорта доближават 50 млн. лв. Търсим през няколко дни с молба за среща финансовия министър Асен Василев, но за момента нямаме отговор и разреждането на градския транспорт е един от възможните варианти. Надявам се, че при ясните аргументи и разчети за нуждата от подкрепа разумът ще надделее и няма да се стигне до орязването му.
- От ГЕРБ не сте обявили позицията си за поскъпване на паяка, ще стане ли 126 лв. репатрирането, каквато нагласа имат други общински съветници?
- Справка на Центъра за градска мобилност показва, че разходите, които дружеството прави за репатриране на един автомобил, са значително по-високи от таксата, която се събира. Изисках допълнително ЦГМ да уточни дали към тези 126 лв., които казват, че им струва, се включват само нарушители, или и случаите, в които се налага преместване на автомобили заради миене на улици, събития или др. Когато говорим за разходно ориентирана такса, каквато е репатрирането, в нея трябва да влизат само случаите на вдигнати заради нарушение коли. Трябва обаче и да си дадем сметка, че не бива другите, които не са нарушители, през бюджета да участват в дофинансирането на тази дейност. Ако ЦГМ докаже, че това са разходи само за автомобили в нарушение, тогава транспортната комисия в СОС ще вземе решение дали да промени таксата.