Прогноза: 178 млн. лв. дупка в столичния градски транспорт за 2022 г.
Общински съветници отново настояха държавата да комепнсира обществения транспорт
Около 178 млн. лв. ще е дупката в столичния градски транспорт за 2022 г., ако секторът не получи компенсации от държавата за растящите цени на електричество и горива и отлив на пътници заради пандемията. Това стана ясно на извънредно заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет.
На него бе представена прогноза на Центъра за градска мобилност за приходите и разходите на градския транспорт през 2022 г.
Според нея градският транспорт за 2022 г. ще струва общо 503 млн. лв. Очакваните приходи от продажба на превозни документи са около 131 млн. лв. Предвижданията са те да се увеличат със 7-8% спрямо 2021 г., уточно шефът на ЦГМ Димитър Дилчев.
Очакваното финансиране от общинския бюджет е около 150 млн. лв.
Около 21 млн. лв. пък ср очаква да е дофинансирането от държавата за преференциалните карти за пътуване.
“С решение на СОС 23 млн. лв. може да не се изплащат - това е т. нар. разумна печалба съобразно Регламент 1370 в размер на 5% на транспортните оператори. Въпреки това необезпечени остават 178 млн. лв., които са необходими, за да се осигури нормалното функциониране на градския транспорт. Става дума за обществения транспорт на столицата, в която живее 1/4 от населението на страната. Отново настояваме за разговори с държавата, за да не се стига до разреждане на линии”, коментира пред “24 часа” зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков.
“Изпратили сме писма до Министерския съвет, Министерство на финансите и Министерство на транспорта с искания за среща през декември 2021 г. и през януари тази година, но към момента нямаме отговор”, обясни шефът на транспортната комисия Карлос Контрера.
Той добави, че съотношението на средствата, отпускани за градския транспорт на София от община и държава е 5 към 1.
Според прогнозите на ЦГМ цената на км, на която метрото ще вози тази година, е 22,8 лв. То трябва да извърши 5 900 000 км пътувания през тази година. Транспортната задача на електротранспорта е 14,1 млн. км. с цена 9,2 лв. на км, а за електробусните линии - 4,14 лв. на км. и 2,8 млн. км. Прогнозната транспортна задача на “Столичен автотранспорт” е 33,55 млн. км с цена 4,95 лв. на км. пробег. Отделно двата частни превозвача, които обслужват линии на градския транспорт, предвиждат пътувания за над 13 млн. км. за цялата 2022 г.
На следващото заседание на комисията ще бъдат изслушани ръководствата на всички транспортни оператори в столицата.