Два тунела под Шипка, започват скоро първият

27.01.2022 22:18 Христо Николов
Срещата с габровци бе свикана по тяхно настояване, тъй като местните се опасяват, че прокопаването на тунела под Шипка за пореден път ще бъде изоставено.

Подписват договора за строителство с “Хидрострой”

Договорът за изграждане на тунела под Шипка може да бъде подписан скоро, обяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов пред обществеността на Габрово. Срещата там бе по инициатива на кмета Таня Христова и в нея участваха и депутатите от региона.

В самия ден на срещата фирмата, избрана да проектиране и изгради съоръжението - “Хидрострой” АД, е

потвърдила

устно, че е

съгласна да

сключи договор

на цената, с която е спечелила търга - 358 млн. лв., без да има претенции заради голямото поскъпване на строителните материали от времето, когато е изготвила офертата.

“Имах опасение, че ще се откажат, но днес получихме устно потвърждение, а в петък ще го получим и писмено, което означава, че работите могат да започнат”, каза Караджов.

Търгът беше за довършване на обходния път на Габрово, изготвяне на технически проект и изграждане на тунела. Срокът за изпълнение е 4 години и 2 месеца. От тях 8 месеца са за проектиране и 3 години и половина за строителство.

Договорът можеше да се сключи още през юли м.г., когато станаха ясни резултатите от обществената поръчка. Тогава обаче служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова уволни председателя на управителния съвет на пътната агенция Апостол Минчев, който бе предложил сключване на договор, макар отстраняването да бе с други публично обявени мотиви. Впоследствие фирмата, класирана на второ място, обжалва първо пред КЗК, а когато комисията отхвърли жалбата - и пред ВАС, който

потвърди

решението

на КЗК

В началото на годината вицепремиерът обаче заяви, че тунелът е тесен - само с една тръба за движение на превозни средства и с по една лента в посока, освен това няма технически проект, а и финансирането не е осигурено. Това предизвика недоволство на габровци, които масово коментираха в социалните мрежи, че очевидно и новото правителство ще сложи кръст на десетилетните им усилия да се изгради тунел под Шипка (Виж инфографиката.) Срещата в четвъртък бе организирана именно по повод на тези протести.

“Тунелът под Шипка няма как да не бъде завършен. Моето желание беше магистралата Русе - Велико Търново

да продължи на

юг и да мине

през планината

със същия

габарит

Затова изразих учудване, че тунел, който ще свързва Северна и Южна България, е проектиран само с две ленти”, посочи министър Караджов. Според него обаче след завършването на магистралата от Русе до Велико Търново (около 2030 г. - б.а.) трафикът към Габрово ще се увеличи в пъти. Поради тази причина министърът вече е възложил проучване за възможностите за изграждане на още едно трасе, което да поема тежкия трафик на юг от Велико Търново, включително и за още един тунел под Стара планина.

Той

ще е различен

от този под

връх Шипка

Междинен вариант беше да се прокопае още една тръба на мястото на тунела, което не би изисквало допълнителна ОВОС, но този вариант е изоставен, защото не се вмества в определения бюджет на проекта, който започва.

Не е застрашено финансирането за сегашния тунел под Шипка, каза още министър Гроздан Караджов пред габровци. Проектът заедно с този за изграждането на “Струма” през Кресненското дефиле и магистрала Русе - Велико Търново е предложен за финансиране от програма “Транспортна свързаност 2021-2027”, която се очаква да бъде одобрена към средата на 2022 г. Финансирането, което страната ни ще получи за трите обекта,

е около

600 млн. евро

С тази сума ще може да се осигурят около 34% от необходимите средства за всеки един от трите проекта. Останалите ще бъдат от държавния бюджет. “В бюджета на МРРБ за 2022 г. е предвидена сума за ново строителство, която може да се насочи като авансово плащане за начало на строителството на тунела под Шипка, но при условие че предложеният бюджет бъде утвърден от Народното събрание”, каза вицепремиерът.

Вместването и на магистрала “Струма” в сумата от 600 млн. евро на практика означава да се работи единствено по т.нар. източен вариант, тъй като изграждането на 15-километров тунел, за който настояват еколозите, струва много повече.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>