5 сек. преднина за завиващи коли дава светофарът, на който загина Александра
Ученичката почина след 4 дни борба за живота си
5 секунди. Точно толкова преднина да се изтеглят дава на завиващите надясно светофарът на кръстовището на булевардите “Царица Йоанна” и “Добринова скала” в кв. “Люлин”. После светва зелено и за пешеходците по “Добринова скала”.
Там е пресичала и 17-годишната Александра Нинова на 21 януари. И това бяха последните ѝ крачки - помете я автобус, който завива. В този момент и тя, и рейсът имат зелена светлина. Няколко дни лекарите се бориха за живота на момичето в “Пирогов”, изви се и опашка от кръводарители, но травмите ѝ се оказаха по-големи от надеждата и Али почина.
Катастрофата станала по тъмно, малко след 20 часа. Александра чакала да пресече кръстовището на булевардите “Царица Йоана” и “Добринова скала” в кв. “Люлин”. В същото време автобус 111 завивал вдясно от първия към втория булевард. Светофарът пуска както колите за направо по “Царица Йоанна”, така и надясно, както и пешеходците, пресичащи “Добринова скала”. Вече направил завоя, шофьорът на автобуса чул удар в задната част и спрял.
Според една от хипотезите ученичката е гледала в телефона си, според друга се е разсеяла и е гледала встрани, трета версия е, че е възможно детето да се е спънало. Все още обаче причините се изясняват.
При падането
след удара
Александра
удря тила
си в бордюр
Аутопсията обаче не е била категорична дали през нея е минала задната двойна гума на рейса. Шофьорът веднага подал сигнал за инцидента. Пробата му за алкохол била отрицателна, а проверката е показала, че той няма други инциденти на пътя. Има само санкция за неправилно паркиране от преди 5 г.
Причината момичето да не бъде блъснато челно и шофьорът да не я види вероятно е именно в тези 5 секунди преднина, които се дават на завиващите автомобили. Екип на “24 часа” провери на място движението в натоварен час. За 30 минути и 20 светвания на светофарите не се получи нито една конфликтна ситуация между пешеходци и коли.
Петър Георгиев обаче трябваше да изчака пежо да вземе завоя, защото автомобилът се бе оказал на средата на маневрата.
Причината - не бе първа кола, когато светофарът му светна. Мъжът живее в района и пресича по 2 пъти на ден кръстовището. “За мен не е проблем, че светва и за пешеходци, и за коли. Всички, които сме от района, знаем за това и внимаваме. А и при самия завой колите се движат доста бавно и би следвало да видят пешеходеца”, казва мъжът.
Каролина Стоименова обаче не е съгласна. Пенсионерката пресича, за да си пазарува. Тя се притеснява, че е доста бавна заради възрастта си. Според нея 5 секунди не са достатъчни, за да се изтеглят колите.
Трябва да е
обратното -
пешеходците да
имаме
предимство и да
пускат нас първо,
смята жената. Проверка на “24 часа” обаче показа, че всички светофари са настроени именно да дават преднина на автомобилите. Идеята е, че те са с включени светлини и се забелязват по-лесно.
Докато разследването проверява записи и прави експертизи, ученичката в Софийската математическа гимназия 4 дни се бори за живота си в “Пирогов”. Тя ходела на народни танци, а от ансамбъла ѝ веднага пуснаха призив за даряване на кръв за Али, както я наричат близките ѝ. За 2 дни над 300 души откликнаха. Заради многото дарители дори бе удължено работното време на пункта, а от “Пирогов” съобщиха, че имат достатъчно кръв за Александра.
Заради многото желаещи да помогнат и майката на Александра пусна пост във фейсбук. Тези думи са благодарността на една майка, чието дете се бори за живота си. Благодаря на всички лекари и специалисти от Детска реанимация в Пирогов, които денонощно поддържат искрата живот в дъщеря ми! Благодаря на всички приятели и познати, които веднага ни потърсиха, за да помогнат в бедата! Благодаря на хората, които организираха даряването на кръв за Али! От сърце благодаря на всички, които посветиха изключително мразовития неделен ден на живота на нашето дете и чакаха, за да дарят кръв за нея! Благодаря на всички, които се молят за Али и я споменават с обич и топлота! Мили хора, вярвам, че вашата помощ, вашата обич и вяра ще върнат Али към живота!, написа майката Яна Алексиева.
Малко по-късно обаче Аделина Банакиева, която първа разпространи молбата за кръводаряване, съобщи, че момичето е починало. “Александра загуби битката. Лети, детенце! Отново благодаря на всички, дарили кръв за нея”, изплака тя във фейсбук.
По случая е образувано досъдебно производство. Засега няма обвинени.
Делото се води
за причиняване
на смърт по
непредпазливост при шофиране. Ако водачът бъде обвинен и осъден, той може да получи от 2 до 6 години затвор. Практиката обаче показва, че подобни случаи завършват с условни присъди (виж карето).
Условни присъди за водачите на автобуси, убили пресичащи
Условни присъди получават шофьорите на градския транспорт, убили пешеходци. Това показва съдебната практика в последните години.
Така например Борислав Колев, който карал по линия 12 на автобусите във Варна, получи 2 години условно с 4 години изпитателен срок за това, че блъсна и уби пешеходец. Инцидентът стана на 11 ноември 2019 г. във Варна. Движейки се към спирка “Проектантска -2”, на кръстовището на ул. “Прилеп” и бул. “Цар Освободител” автобусът заходил за ляв завой, като изчакал преминаващите направо автомобили. В това време 87-годишен мъж пресичал кръстовището на пешеходна пътека. Тъй като за автобуса сигналът на светофарната уредба се сменил на жълт и след това на червен, водачът му потеглил рязко, за да довърши маневрата. Борислав не забелязал пресичащия мъж и го ударил. Оказал му първа помощ, подал сигнал и на телефон 112, но за съжаление пострадалият мъж почина по-късно в болницата.
Колев се призна за виновен и присъдата му, която първоначално бе 3 години условно, бе редуцирана с 1/3. Мъжът остана и без книжка за 2 години.
Без да признава вина, 2 години условно с 4 години изпитателен срок получи и Кирчо Кирков, който блъсна и уби пешеходка в Пловдив. Трагичният инцидент станал на 30 юни 2018 г. на ул. “Цар Симеон” в района на кръстовище - при управление на автобус е нарушил правилата за движение по пътищата и при маневра и по непредпазливост е причинил смъртта на пешеходката Атанаска Георгиева. В последните си думи шофьорът не признава вина, но съжалява за смъртта на жената. До последно Кирков казва, че не е я е видял въобще. Тя пък е пресичала на място, което не е обозначено и няма пешеходна пътека. В мотивите си за наложената присъда съдът взема предвид и действията на съпричинителство от страна на пешеходката.