Борислав Сандов в Пловдив: България ще бъде осъдена на 10 млн. лева за мръсен въздух
След произнасянето на съда в Люксембург всеки ден ще ни начисляват санкции, които възлизат на 20 млн. лева годишно, каза той
Много скоро България ще претърпи финансови санкции за мръсен въздух и ще бъде осъдена в Люксембург за 10 млн. лева. Това обяви в Пловдив вицепремиерът и министър на околната среда и водите Борислав Сандов. Той посочи София и Пловдив като едни от големите замърсители. Проблем имало и в други 3 района - Югоизточен, Югозападен и Северен.
"Амбицията ни е да не плащаме повече от 1 г. санкции, които всекидневно ще се начисляват след произнасянето на съда в Люксембург. Те се изчисляват на 20 млн. лева", посочи Сандов.
Екоминистърът призова кметовете да вземат мерки. "Всички сме задължени да работим за здравето на хората", каза той. По думите му в Пловдив вече би трябвало да подменят отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични. Това обаче не е започнало. Според Сандов най-добре е да се монтират климатици, тъй като пелетите доста са поскъпнали.
В близките дни ми предстои среща с кмета на Пловдив по този въпрос, каза министърът. И увери, че ще се опита да спаси Водния цикъл на Пловдив, който се движи със забавяне и е на стойност 115 млн. лева, ако не успее да приключи до 2023 г. В тази ситуация правителството щяло да направи всичко възможно проектът да бъде прехвърлен в следващия програмен период.
Той обяви, че ще има среща с инициативния комитет от близкото село Белащица, който протестира срещу действащите кариери на "Европейски пътища". Концесията изтича скоро и жителите настояват тя да не се подновява. "Процедурата е в ранен етап, но когато стигне до МОСВ ще се съобразим с мнението на хората и ще защитим обществения интерес", обяви Сандов.
Според общинската съветничка от "Родопи" Лидия Гимишева, която живее в Белащица, кариерата на "Европейски пътища" работи усилено от юли м.г. насам. "Договорът им за концесия изтича на 3 февруари и имат искане за удължаване. Ние настояваме да им бъде отказано", заяви тя. По думите й другата кариера, експлоатирана от "Холсим", също действала, макар договорът й да изтекъл през февруари м.г. "Имаме сигнали, че и оттам излизат натоварени камиони с инертни материали. За нас битката продължава, докато не се вземе трайно решение. Надяваме се да чуем уверение и от министъра на околната среда и водите", обобщи Гимишева.