В сделка за $ 70 млрд. “Майкрософт” променя гейминг индустрията
Техгигантът иска да свали “Сони” от трона на създател на видеоигри
В сделка за $ 68,7 млрд. “Майкрософт” се закани да промени завинаги гейминг индустрията и да спре възхода на конкурента си в тази сфера “Сони”, съобщи Си Ен Ен.
Компанията, създадена от Бил Гейтс, даде огромната сума за купуването на фирмата Activision Blizzard. Това моментално направи “Майкрософт” 3-тата по големина компания в индустрията за видеоигри след гигантите TenCent и “Сони”. Цената включва някои от най-известните игри в света, разработени от Blizzard, като Call of Duty, Diablo, Starcraft, Candy Crush и World of Warcraft. Но защо тази сделка е толкова важна?
През 1979 г. група недоволни служители на компанията за игри “Атари” решават да напуснат и да работят по собствен проект. Тогава те създават Blizzard. През 2008 г. те се обединяват с Activision, която първа в света разработва игри за други компании.
43 години по-късно Activision Blizzard, един от най-успешните производители на игри, с които са израснали цели поколения, сменя собственика си, като осъществява най-голямата сделка в историята на тази индустрия.
Придобивания за милиарди долари не са нещо ново в сектора на видеоигрите. Самата сделка на Activision и Blizzard беше за $ 18,9 млрд. “Майкрософт” и “Сони” също редовно купуват вече успешни съществуващи студия, които разработват собствени проекти, като използват идеите на млади компютърни специалисти. Целта е техните игри да са достъпни само за техните гейминг платформи.
“Майкрософт” обаче стана доста
агресивна на
пазара през
последното
десетилетие
Компанията направи редица важни покупки, като например тази на разработчика на Minecraft “Можанг” през 2014 г. за $ 2,5 млрд. или пък на издателя на Elder Scrolls и Doom - ZeniMax през 2020 г. за $ 7,5 млрд.
Промяната за потребителите не би трябвало да бъде голяма, поне в краткосрочен план, според анализ на сайта The conversation. През следващите години обаче “Майкрософт” може да реши да запази новопридобитите франчайзи за собствените си платформи. За геймъри, които играят на компютър, това би значило да преминат от платформата Steam към “Майкрософт гейм стор”, за да имат право на достъп.
За любителите на “Плейстейшън” и “Епъл” ситуацията обаче ще е доста по-сложна. Най-вероятно те ще трябва да закупят Xbox или компютър, ако искат да продължат да играят конкретните игри в бъдеще.
Появяват се притеснения, че тези огромни сливания ще задушат творчеството и иновациите в индустрията на видеоигрите. Този сюжет обаче се счита за малко вероятен, понеже по-голямата част от приходите в този сектор винаги са били генерирани от относително малък брой компании, които не са склонни към риск.
Тези промени ще бъдат част от текущата бизнес стратегия на “Майкрософт”, чиято цел е не толкова да купува готови игри, а да увеличава абонаментите на своята услуга “Гейм Пас”. Тя дава на своите потребители достъп до огромен дигитален каталог от игри в замяна на месечна такса.
В съобщението си за покупката на Activision Blizzard “Майкрософт” се похвали и че “Гейм Пас” е надминал 25 млн. абонати. С всеки потребител, който плаща $ 16 на месец, се образува
месечен приход
от около
$ 400 млн.
Тези цифри са, без да се имат предвид множеството франчайзи на известни по цял свят игри, за които компанията също закупи правата да ги предоставя чрез услугата си.
С покупката на Activision Blizzard “Майкрософт” си купува и цяла екосистема от геймърите в различни игри. Междувременно тези компании събират данните на милиони потребители, което допълнително увеличава тяхната стойност.
На практика това са десетки милиони играчи, които вече са ангажирани със затворени екосистеми. Много от тях се намират на трудния за проникване китайски пазар, играейки едни от най-известните разработки на Blizzard - Hearthstone и World of Warcraft. Всички тези потребители са възможност за извличане на повече лични данни, които могат да се ползват за реклама.
Има обаче много по-важен залог в тази историческа продажба. Activision Blizzard е изправена пред обвинения и съдебни дела за тормоз, малтретиране и сексизъм в офисите си. Главният изпълнителен директор Боби Котик е под силен натиск да подаде оставка от месеци. Сега той е готов да напусне компанията с богатство от $ 400 млн., а отговорността за обвиненията за токсично работно място вече ще бъде на “Майкрософт”.
Това може да се окаже важният въпрос, чието решение ще трябва да се търси от новия собственик - не кой ще има достъп до дадени игри, а дали “Майкрософт” ще се заеме с подобряването на работната среда и условията на работа на своите служители. Отговорът ще проличи в предстоящите им действия.