Шефът на труда в Пловдив: До 15 000 лв. глоба за работодатели, неосигурили условия за хората на хоум офис
Почваме проверки да видим колко хора и при какви условия се трудят дистанционно, обяви Атанас Чернаев
Санкции от 3000 до 15 000 лева грозят работодатели, които не са осигурили нормални условия на труд за служителите си на хоум офис.
Това предупреди директорът на Инспекцията по труда в Пловдив Атанас Чернаев. Поводът е решението на Главната инспекция да бъдат проконтролирани фирмите, чиито служители работят дистанционно. Проверките в компаниите ще започнат идните седмици, допълни той.
„Но не си представяйте, че ще тръгнем да чукаме от врата на врата и да обследваме всички работещи на хоум офис или дистанционно. Нито е възможно, нито имаме човешки ресурс, нито е законно по смисъла на Кодекса на труда“, коментира Чернаев. Това може да стане само, ако има подаден сигнал и служителят е съгласен да бъде посетен у дома, допълни той.
Предстои да бъдат изготвени и разпространени по регионалните инспекции 30 въпросника, които ще бъдат предоставени на бизнеса. Целта им е да се провери има ли нарушения при работата от вкъщи. Отговорите ще се обработват от специален софтуер, който ще насочва инспекторите къде има неспазване на правилата при хоум офиса и кои работодатели и служители трябва да се проверят на място, разясни Атанас Чернаев.
Най-често са надомно служителите на IT компании, аусорсингови фирми, организации, които се занимават с консултантска или друга административна дейност.
В Пловдив в компютърния бизнес работят над 7000 души по данни от портала на общината и предвид тенденциите в тази индустрия, тази бройка вероятно ще расте.
Контролът на работещите от вкъщи стана актуален след старта на пандемията, която увеличи драстично дистанционно работещите заради противоепидемичните мерки.
Вече има повишен брой сигнали от работници и служители за неспазване на работното време, както и за претенции на работодатели, служителят да е непрекъснато „на разположение“.
В Пловдив до момента все още няма подобни оплаквания, но темата не е била на фокус досега, каза Чернаев.
Практиката показвала, че най-често фирмите не осигуряват технически ресурс на служителите си – компютърна техника, комуникации и др. Голяма част от тях не са оформили документално работата „извън офис“ с анекси в трудовите договори.
Във всички случаи работата от вкъщи трябва да бъде договорена между двете страни и да има съответните компенсации за работника, уточни той.