Румъния вече харчи близо 4 млрд. аванс за възстановяването

13.01.2022 22:21 Пламена Томева
На 27 септември м.г. шефката на ЕК Урсула фон дер Лайен пътува до Букурещ, за да съобщи лично на румънския президент Клаус Йоханис и на тогавашния премиер Флорин Къцу, че националният план е одобрен.

Букурещ поиска 14,2 млрд. евро грантове и 14,9 млрд. заеми

Румъния вече разполага с 3,79 млрд. евро предварително финансиране от Брюксел по националния си план за въстановяване и устойчивост. Сумата набъбна, след като в четвъртък Министерството на европейските инвестиции и проекти в Букурещ съобщи, че Еврокомисията авансово ще преведе 1,94 млрд. евро по частта заеми, заявени от страната. Въпреки че предварителните плащания не са обвързани с целите на плана, ведомството подчертава, че получава парите, защото “целите и основните етапи за четвъртото тримесечие на 2021 г. са постигнати”. Тази сума е в допълнение към първата вноска предварително финансиране по компонента безвъзмездна помощ, изплатена от ЕК на 2 декември 2021 г. в размер на 1,85 млрд. евро. По този начин към днешна дата общо 3,79 млрд. евро са предоставени на Румъния, което представлява 13% от общата заявена сума в плана на Букурещ.

Всяка държава, получила одобрение на намеренията си за инвестиции и реформи преди края на 2021 г., имаше право на авансово плащане, за да стартира бързо реализацията на проектите си, които трябва да са приключили до края на 2026 г. 23 от страните - членки на ЕС, получиха средства още преди старта на изпълнението на плановете си, като само България, Полша, Унгария и Нидерландия не успяха навреме.

Румъния представи своя план за възстановяване и устойчивост още на 31 май, но той бе одобрен от ЕК чак на 27 септември, а от Съвета на ЕС - на 28 октомври. Страната поиска 29,2 млрд. евро - 14,2 млрд. евро безвъзмездни средства и 14,9 млрд. под формата на заеми.

Планът на Букурещ включва мерки за постепенно спиране на производството на енергия от въглища и лигнитни въглища до 2032 г. Тази реформа ще бъде подкрепена с 855 млн. евро.

Реформите, насърчаващи устойчивия транспорт, включват декарбонизация на автомобилния транспорт, екологично данъчно облагане, стимули за превозни средства с нулеви емисии и модално преминаване към железопътния и водния транспорт. 3,9 млрд. евро са отпуснати за електрифицирани железопътни линии и влакове с нулеви емисии.

Предвиждат се мерки на стойност 881 млн. евро за модернизиране на училищните лаборатории и създаване на интелигентни лаборатории, включително в университетите.

Други от От страната и света

Боян Рашев: Не може да измерваш развитието на света само с въглеродни емисии

„Дискусията за устойчиво развитие се сви в рамките на едно измерване на въглеродни емисии. Това е неадекватно. Не може да измерваш развитието на света по този начин

Европейските пазари затвориха с лек ръст

Индексите на европейските пазари затвориха с лек ръст в понеделник, подкрепени от положителното настроение в САЩ след като в петък Доналд Тръмп номинира Скот Бесънт за министър на финансите в

Две бебета се борят с тежък рак

Две бебета водят тежка битка за оцеляване и се провеждат спешни кампании за набиране на средства за тях. "Вместо да се радвам на едномесечното си бебе, аз се моля то да оцелее"

Кондов и Мануeл Сарацин обсъдиха по европейската перспектива на страните от Западните Балкани

Вижданията си по европейската перспектива на страните от Западните Балкани обмениха служебният министър на външните работи Иван Кондов и специалният представител за Западните Балкани на Германия

Инвестиции в недвижими имоти: рентабилни или не?

Недвижимите имоти са един от най-сигурните начини за дългосрочно инвестиране. Те предоставят възможност за пасивен доход, запазване на стойността на капитала и дори увеличаване на неговата

>