Без коли и нови сгради в Борисовата градина
Без коли, с изключение на специализирани автомобили като пожарни и линейки, и без ново строителство в Борисовата градина. Единствените разрешени дейности ще са възстановяване на автентичния вид на обекти, които се намират в парка.
Това е залегнало в преработения проект за подробен устройствен план на най-големия парк в София, който бе представен на онлайн обществено обсъждане.
Проектът е дело на “Ковачев архитекти”, които през 2015 г. бяха избрани с конкурс, след като представиха най-консервативната концепция откъм допустими намеси в парка - без ново строителство, а основно възстановяване на автентичния облик на градината и дейността на емблематични обекти като къпалнята “Мария Луиза” и Летния театър.
Първият проект за устройствен план бе представен през 2019 г. След обществени обсъждания по него постъпиха над 300 предложения. Лично столичният кмет Йорданка Фандъкова настоя от проекта да отпадне местенето на конната база, предвиденото изграждане на климатично училище, музей "Зелената памет на София" и пешеходен подлез от градината до строителната гимназия.
В преработения проект е намалено застрояването в терена на гара „Пионер“, където ще се оформи зона са спортове и детски комплекс с площадки за игра за различни възрастови групи. Запазва се и комплексът на „Спортна София“, предвижда се и възстановяване на атракциона „Кривите огледала“ и водния канал.
"Работим по плана от януари 2016 г. Борисовата градина има над 130-годишна история. Става дума за 3500 дка площ. Още в конкурса представихме концепция, чиято най-важна цел бе опазването на парка, решаване на проблема с частната собственост в полза на обществения интерес, ограничаване на застрояването, осигуряване на пешеходна достъпност до всички части на парка и спиране на автомобилния достъп. Съобразихме се с всички близо 30 препоръки на експертния съвет по устройство на територията", обясни проф. Атанас Ковачев, ръководител на екипа, изготвил проекта.
В преработения проект отпада идеята за възстановяване на Климатичното училище, като се предвижда теренът да се присъедини на парка и там да има детска площадка. Конната база и терените на "Спортна София" запазват местата си. Отпада идеята за изграждане на музей "Зелената памет на София" на мястото на автокъща "Капитолия". Там се планира подземен паркинг с 420 места. Възстановява се атракциона "Криви огледала", отпада предвиденото ново застрояване на мястото на бившия ресторант "Тенекиите".
Отпада идеята за нова алея от стадион "Юнак" към розариума, алея от езерото с лилиите към Братската могила и пешеходния подлез между булевардите "Евлоги и Христо Георгиеви" и "Драган Цанков". Предвиждат се обаче 2 надземни преминавания към парка за пешеходци и велосипедисти - при гара "Пионер" и на бул. "Драган Цанков". От проекта се премахва идеята за атракционно влакче по старата жп линия при гара "Пионер", както и многофункционалната спортна зала. Там ще има единствено скейтпарк и детски площадки.
Срещу Летния театър, който от години е затворен, се предвижда нова трамвайна спирка, а пред него - зона за събития с аукционен характер.
Планира се и ново трамвайно трасе до парка, западно от Семинарията, което да свързва "Дървеница" с центъра.
От езерото "Ариана" ще се премахне понтонното съоръжение и ще се възстанови старата бирария в автентичния й вид.
"Проектът ни защитава интересите на софиянци, запазвайки един от най-големите български паркове - Борисовата градина", смята проф. Ковачев.
Освен забрана на ново строителство в градината, реконструкция на съществуващи обекти се допуска само при запазване на обществената им функция. Предвидена е модернизация на стадионите в градините - "Българска армия" и националния "Васил Левски", както и възстановяването на "Юнак". Такава се допуска и за къпалнята "Мария Луиза".
Забранява се разполагането на стрелбища, сергии, будки, рекламни елементи и съоръжения. Не се допуска паленето на огън, фойерверките и къмпингуването.
Предвижда се всички подходи към парка да се оборудват със съоръжения за регулиране на навлизането на автомобили. Затова освен паркингът за 420 коли, се планират още 3 - за 104 места между тв кулата и руското посолство, при гара “Пионер” с подход от ул. “Н. Габровски” - за 340 места и още един с 40 места с подход откъм “Симеоновско шосе”.
Какво се случва с Летния театър, как може той да се върне на софиянци и как ще се спазят предвидените мероприятия в проекта, попита кметът на район "Лозенец" Константин Павлов.
Главният архитект на София Здравко Здравков отговори, че след влизането в сила на плана, СОС трябва да предвиди средства за реализиране на заложените дейности, като се увеличи бюджета за отчуждаване на частни имоти.
Други въпроси бяха свързани с бъдещето на стадион "Българска армия". Здравков обясни, че за модернизацията на стадиона има издадена виза от 2019 г., тя може да бъде направена, съобразявайки се с предвижданията на плана.
Писмени становища по плана могат да се подават до 4 февруари в районите „Средец“, „Изгрев“ и „Лозенец“. Заключителната дискусия по проекта ще се проведе на 17 февруари.