Оптимистичен вариант: магистрала Русе - Велико Търново и тунел под Шипка готови през 2030 г.
От 500 млн. лв, заделени за “Хемус”, в момента са останали само 2 милиона
“Струма” може да бъде завършена изцяло през 2030 г., а “Хемус” 3 години по-рано
Аутобан Русе - Велико Търново и тунел под Шипка може да има най-рано през 2030 г., същата е годината на окончателното завършване на магистрала “Струма”. Малко по-рано - през 2027 г., може да бъдат завършени “Хемус” и скоростният път Видин - Ботевград. След 2 години, т.е. през 2024 г., е възможно да имаме готова магистрала “Европа” и да бъде довършено разширението на софийското околовръстно между “Люлин” и “Бъкстон”, но без най-важната част - кръстовището с булевард “Цар Борис Трети”. А магистрала “Черно море”, свързваща Варна с Бургас, ще бъде факт чак през 2032 г.
Това са най-оптимистичните срокове за довършване на стратегическите пътни проекти в България, и то
ако всичко
върви идеално,
т.е. ако никой нищо не обжалва и се намерят пари за всичко. Това стана ясно от 3-часова среща, на която вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов разпита цялото ръководство на пътната агенция до ниво шефове на дирекции.
Двата проекта, които ще станат готови относително скоро - магистрала “Европа” между Калотина и столицата, и разширението на западната дъга на софийското околовръстно, също не са съвсем безпроблемни. Столичната община разполага с готов технически проект за довеждането на околвръстното до габаритите на магистрала между резиденция “Бояна” и “Люлин”, но има спорове за най-важната част - кръстовището с булевард “Цар Борис Трети”, който
княжевци не
искат да е
на две нива
и са готови на протести. Жителите смятат, че това допълнително ще засили пътния трафик през квартала им. Решението засега е да се започне работа по двете несвързани една с друга части, а кръстовището да се прави, когато общината се разбере с местните хора. Финансирането ще дойде от държавния бюджет.
Частта от магистрала “Европа” между Калотина и Драгоман ще е готова до средата на 2022 г., а тази между Драгоман и с. Храбърско бе пусната още м.г. Само че оттам до столицата
все още
няма одобрен
подробен
устройствен план
и завършени отчуждения и въпреки че има подписан договор с изпълнител, още няма избрана фирма за строителен надзор. Срокът за строителство е 24 месеца, т.е. ако всички документи са налице до месец-два, срокът 2024 г. може да бъде спазен, стана ясно от обясненията на Златка Петева, шеф на дирекция “Проекти по ОПТ” в пътната агенция.
Най-реалистичните срокове за магистрала “Хемус” и скоростния път Видин - Ботевград са да бъдат завършени до 2027 г., и то под редица условия.
Към 2026 г. “Хемус” ще стигне до участък, който е между Плевен и Велико Търново, но оттам нататък остават още 4 участъка - от 6-и до 9-и. Това са прословутите лотове, за част от които фирми получиха авансово парите, но до 2026 г. може да е готов само 6-и участък. За 7-и на практика няма готов технически проект и 3 километра от 15-километрово трасе трябва да се местят, защото попадат в свлачище. За следващия, 8-и участък по избраното трасе има възражения от ловно стопанство “Черни Лом” - Попово, защото там са техните участъци,
в които се
въдят
благородни
елени,
т.е. и там трасето трябва да се мести, разясни Бисер Йорданов, шеф на дирекция в АПИ. Така че там работа там може да започне най-рано от 2024 г., а срокът за строителството е 36 месеца. Дори избраните фирми да счупят някой рекорд, те едва ли ще могат да довършат участъците преди 2027 г.
9-и участък е само 12 километра в безпроблемен терен и има готов технически проект, така че той може да е готов по-рано.
Проблемите с “Хемус” обаче са в сегашните договори за доставка на материали и техника, които трябва да се трансформират в договори за строителство, което никой досега не е правил и по механизма трябва да се мисли на ниво правителство и парламент.
Освен това от парите, заделени от държавния бюджет за “Хемус”,
в момента има
налични само
2 млн. лева
Остатъкът от 498 млн. лв., който бе заделен в специална банкова сметка от излишъка за 2019 г., бе прибран обратно в бюджета в средата на м.г. от служебния финансов министър тогава Асен Василев и бе 1/4 от обявения към края на годината излишък от 2 млрд. лв. Който междувременно се стопи в края на 2021 г. и бюджетът завърши на дефицит.
Според АПИ за дейностите по “Хемус” само за тази година ще трябват към 300 млн. лв. Гроздан Караджов уточни, че тези пари вече са поискани в новия бюджет за 2022 г.
По скоростния път Видин - Ботевград, където също много фирми са получили авансови плащания и цялото строителство е възложено с инхаус процедура на държавната “Автомагистрали”, има още по-големи проблеми. Оказало се например , че трасето между Монтана и Враца
минава през
място, на което
военните имат
склад за
боеприпаси,
и сега то трябва да се променя, защото иначе екоминистерството няма да утвърди ОВОС-а. Този участък няма как да бъде завършен преди 2027 г. - тепърва ще се прави технически проект.
На практика има голяма вероятност някои участъци да бъдат готови още следващата година, но те не са свързани с други готови отсечки, така че, ако пътят се пусне в движение, хората ще пътуват ту по скоростен с по две ленти в посока, ту по обикновен двулентов път.
Магистрала “Струма” обаче няма как да е готова изцяло преди 2030 г., тъй като за най-опасния участък - през Кресненското дефиле, все още няма окончателно решение за трасето.