Пловдив закъса за паважори, внася от Първомайско (снимки)

13.01.2022 14:54 Радко Паунов
Работник от Първомайско реди павета на ул. "Дондуков-Корсаков" в Пловдив, зад него е Сабахатин Мюмюн. Снимки: Авторът
Реденето е тънка работа, казват майсторите.
Паветата трябва да образуват дъги.

Като изчезнем и ние, тогава няма кой да пренарежда, казва 62-годишният Сабахатин Мюмюн

Паважната настилка е вечна, стига да има кой да я поддържа. А в Пловдив такива майстори няма. Затова ги внася от първомайското село Езерово.

"Малко останахме, почти се броим на пръсти", казва бай Сабахатин Мюмюн. 62-годишният мъж с още четирима колеги пренареждаше павета на ул. "Дондуков-Корсаков" в центъра на града. Неотдавна там имаше ВиК авария и настилката беше премахната, за да отстранят повредата. После заровиха изкопа и сега възстановяват паветата, но става бавно и е трудоемко.

"Животът ни научи на този занаят. Е, предадоха ни го по-възрастни майстори, които вече ги няма, а не след дълго и ние ще изчезнем и тогава няма кой", признава Мюмюн. Твърди, че да редиш павета е тънка работа. Не става да вземеш чука и да ги закрепваш в пясъка.

"Първо се прави подложка от чакъл, пуска се майка, после се слага пясък и върху него се редят каменните блокчета, като леко се "начукват", за да си заемат мястото. Но не в прави редици, а дъговидно. Накрая се запълват фугите с пясък и се трамбова", разкриват майсторите. Казват, че в Пловдив паважните настилки не са от най-поддържаните. Има цели булеварди, нагънати като вълни. И това е така, защото има улици, където с десетилетия не са пипани. Такава беше злополучната "Даме Груев", чиято реконструкция започна в края на годината.

"Много малко фирми в Пловдив разполагат с паважори, защото работата е специфична. Каменните блокчета трябва да се "заклинват" и да се преценява на място какво да е разстоянието между фугите. Трябва да има наклон, за да се оттича водата", допълва кметът на район "Западен" Димитър Колев.  При него най-проблемни са ул. "Царевец" и "Хаджи Димитър". На места вълните са толкова големи, че колите трябва едва-едва да преминават, за да не друсат, а и да не се повредят.

"Мине-немине месец и се налага да ги пренареждаме. Да, хубава е тази настилка и трайна, но не е за съвременния трафик, който е интензивен и тежкотоварен. Като премине по-голям автобус и размества паветата. А около спирките се появяват коловози", твърди Колев. Според него проблемът не е в настилката, а в тежкотоварните превозни средства.

По думите на Колев паветата са най-подходящи за паркинги. "Някъде ги ползват като акцент и при тротоарите. Категорично мога да кажа, че не са подходящи за пешеходни пътеки. Хората ги избягват - особено възрастните и майките с колички, защото се спъват в тях", категоричен е кметът на "Западен".

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>