Отпаднат ли фаталните 13% бонус за чиновниците, кой да вземе тези пари?

10.01.2022 13:46 Лъчезар Богданов

Икономически активните българи са с близо 900 000 по-малко, няма как администрацията да е колкото преди 10 г.

Идеята държавните служители да плащат осигуровките си не е нова. Ако новото управление иска да убеди бизнеса и гражданите, че основна ценност ще е прилагането на правилата еднакво към всички, тази привилегия трябва да бъде отменена.

На пръв поглед казусът изглежда формално-счетоводен – та нали за осигурителните фондове няма значение дали ще идват отделни вноски от работодател и работник, или само една – обща – за сметка на работодателя?

Към момента бюджетът заделя публични средства за осигуровките, които после директно прехвърля към НОИ и НЗОК, а служителите получават цялата брутна заплата по договор, без да дължат от нея осигуровки, а само данък върху дохода.

Привидно всичко е същото, но не съвсем – ето защо. На първо място, модерна данъчно-осигурителна система, която се приема за честна и справедлива от всички, се базира на общи правила, които поставят еднакви процедури при еднакви казуси.

Ако осигурителният ни модел казва на всички работещи, че вноските за пенсия, безработица, болест, майчинство и здраве се удържат както от работодател, така и от наетия, няма никаква логика това да не важи за част от наетите, при това – без никакво смислено обяснение.

Ако това специално изключение изчезне, най-малкото ще може коректно да сравним заплатите в частния сектор и тези на администрацията – сега чиновникът казва: “Вземам само 2000 лева”, само че при същата заплата по договор в реалната икономика работникът ще плати освен данък и осигуровки и нетният му доход ще бъде с 250 лева по-нисък.

Ако отменим привилегията, ще може да стартираме и обективен дебат по темата малко или много се плаща в администрацията – но за целта трябва да ползваме сравними числа. Да не говорим, че това изключение създава проблеми дори в самата администрация – знаем, че част от хората там са наети по трудов договор, а други са държавни служители, често работят бюро до бюро.

Специалният статут на едни обаче им дава едни 13% “бонус” при равна официална заплата – честно ли е?

От гледна точка на морала в политиката и управлението пък трябва да се замислим защо именно тези, които решават какви данъци и осигуровки ще трябва да плащат всички останали, са изключени от задължението да ги наложат върху себе си?

Точно по същия начин управляващи, които записват децата си без ред в детска градина и най-елитните училища, са напълно немотивирани да мислят за достъпа и качеството на образованието за всички останали.

Ако държавните служители започнат да плащат вноските си в същото съотношение като всички останали от същата категория осигурени лица, това ще “освободи” 12-13% от общия бюджет за персонал в администрацията.

Разбира се, ще има натиск тези пари да се прехвърлят автоматично към всички служители и да се запази старото положение. Но трябва ли да е така?

Лека-полека целият обществен сектор, в това число и администрацията, започва да “тежи” все повече на публичните финанси и като цяло на икономиката и пазара на труда. По данни на НСИ за септември 2021 г. наетите в изпълнителната власт са 98,6 хил., наетите в сектор “Държавно управление” са 114,8 хиляди, а целият обществен сектор – който включва здравеопазване, образование, култура, държавни предприятия и т.н. – 550 хиляди.

По предварителни данни през 2021 г. разходите за персонал в държавния бюджет са около 6,6 млрд. лева, в целия консолидиран бюджет – около 12,8 млрд. лева.

Ако сравним 10 години назад, общественият сектор през 2011 г. наема 563 хиляди - намаление с едва 2%; сектор “Държавно управление” и тогава е с около 114 хил. наети, а наетите в администрацията на изпълнителната власт дори нарастват с малко над хиляда бройки. Накратко – никаква промяна на макрониво, никаква тенденция.

В същото време НСИ обяви, че населението в трудоспособна възраст се е свило с близо 900 хиляди, или с 18,4%. Няма как при такъв спад в икономически активното население с лека ръка да приемаме липсата на по-решителни мерки за съкращаване и в публичния сектор, който по логиката си съществува, за да обслужва всички останали. Не е проблем отделните администрации да мотивират служители с по-високи заплати според свършената работа, знанията и приноса – но на макрониво това трябва да става за сметка на общото оптимизиране и намалението на броя на чиновниците.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>