Доц. Татяна Буруджиева: Всяка власт идва с кадри на 3000 позиции. Отвъд това е чегъртане
Ако действа за повече външна подкрепа, вътре подкрепата ще пада - парадоксът на това управление
България навлезе в новата 2022 г. с работещ кабинет и парламент. Какво да очакваме през политическата година, какви сюжети се очертават пред правителството?
“24 часа” се обърна към социолози и политолози и им зададе 7 въпроса:
1. Ще има ли предсрочни избори? Възможно ли е партийната динамика на съставките на четворната коалиция да я разклатят?
2. Кои от големите цели на четворната коалиция ще се изпълнят?
3. Повече чегъртане или повече реформи?
4. Ще пуснем ли Северна Македония в ЕС?
5. Най-голямата трудност, с която ще се сблъскат управляващите?
6. Каква може да е изненадата на годината?
7. Какво е най-голямото предизвикателство, което трябва да решаваме като нация?
Ето отговорите на политолога доц. Татяна Буруджиева:
1. ПРЕДСРОЧНИ ИЗБОРИ?
Възможно е да има предсрочни избори, но този фактор според мен е един от слабо рисковите. Защото коалицията за управление е функция на правителството, а не обратното.
Обичайно управленските коалиции изискват общност или близост на интересите на различните социални групи, които стоят зад една или друга партия в коалицията. Така изпълнението на политики от управляващите на практика би следвало да сближи тези групи и да ги организира около правителството и неговите действия. Да създаде и разшири подкрепа и доверие.
Нашата ситуация е различна. Управляващата коалиция
е формирана,
за да
задоволи
една цел -
да има
правителство
Самите политики и действия на това правителство не могат да създадат близост на групите избиратели на отделните партии, защото защитават различни и дори противоположни интереси и ценности. Т.е. правителството е резултат от политическо обединение. Което наистина зависи от динамиката на политическите процеси в част от партиите, които го подкрепят - например ДСБ и БСП. Но най-вероятно ще стане заложник не точно на тези партийни динамики, колкото на противоречивото влияние на вътрешни и външни фактори.
2. ГОЛЕМИТЕ ЦЕЛИ?
Ако ме питате за това кои от тях ще се изпълнят през 2022 г. - нито една. Големите цели затова са големи, защото към тях се върви малко по-дълго от една година. Ако се изпълнят за една година, то това би означавало само едно - че това са били големите цели и на предишното управление и то е успяло да поработи за изпълнението им.
Ако говорим сериозно, важното е как ще се тръгне за изпълнението на тези големи цели. Например борбата с корупцията. На новите в политиката, разбира се, са простени много неща. Незнанието не влиза в тях. “Нулева корупция” и “нулева толерантност” към корупция са не просто различни изрази,
това са различни
действия,
планиране
и резултати
Искрената ми надежда да има успех в управлението на страната се сблъсква с рационалното ми притеснение от това дали онези, които трябва да го постигнат, наистина ще крачат уверено, или ще се спъват сами.
3. ЧЕГЪРТАНЕ ИЛИ РЕФОРМИ?
Азбучно правило в нашите науки е, че едно управление има нужда от две неща, за да реализира политики - финанси и кадри. Питате ме за кадрите. Винаги съм поддържала тезата и практическия принцип в редица демократични страни - когато един човек си върши работата, то той трябва да бъде оставен да си я върши.
Смяната на властта засяга основно политическите функционери в управлението. За да е ясно на хората, необходими са лоялни кадри към даденото управление на около 3000 позиции в цялата страна. Ако приеме, че трябва да има и чегъртане, то следва да приемем, че се
върви към
подмяна
на кадри на още
няколко хиляди
позиции
В което няма никаква управленска логика, т.е. логиката за едно чегъртане не е в постигане на по-добро управление. И от 1990 година насам ние в България имаме достатъчно доказателства за тази теза.
Освен това по-важно е да си зададем въпроса, след като ПП не е политическа партия и не може да гарантира за кадрите, които назначава, то кой гарантира за тях и ги предлага на лидерите на ПП. Защото само дълбокото убеждение на гражданите, че новата власт ще приключи с порочните практики от предишните управления, ще гарантира на новото правителство доверие и подкрепа.
4. ЩЕ ОТСТЪПИМ ЛИ ЗА С. МАКЕДОНИЯ?
Имам неприятното усещане, че ще го направим. Като че ли е права една моя приятелка, която много повече от мен разбира от външна политика -
превръщаме се
постепенно
в територия
без идентичност
5. НАЙ-ГОЛЯМАТА ТРУДНОСТ ЗА КОАЛИЦИЯТА?
Подкрепата от вън зависи и изисква действия, които са пагубни за вътрешната подкрепа, и обратно. Този парадокс може да се реши единствено и само с огромно политическо умение, опит и специалисти. И като казвам специалисти, имам предвид не толкова образователните им биографии, а способността им да вземат и изпълняват успешно политически решения.
6. ИЗНЕНАДА?
Да няма предсрочни избори.
7. ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ПРЕД НАЦИЯТА?
Да се научим, докато правим управленски експерименти, да не пречим на функционирането на държавата.