Заводът в Ловеч за коли на ток - първият в Европа с изцяло екопроизводство
Проектът върви по план, строителството започва през март догодина
Българският завод за електромобили Next.e.Go Bulgaria, който ще се построи край Ловеч, ще бъде първият напълно въглеродно неутрален в Европа и ще произвежда сам енергията, която потребява, чрез слънчеви панели на покрива му, разказа пред “24 часа” председателят на “Аутомотив клъстер България” Любомир Станиславов, който е и единият от двамата изпълнителни директори на компанията.
По думите му фабриката ще е ултрамодерна, изградена по последните принципи на индустрия 4.0 - цялата ще бъде климатизирана, ще има много зеленина, а условията на труд ще са на световно ниво.
Самото строителство на завода все още не е започнало, но процедурите вървят по план, увери Станиславов. Първата копка е предвидена за март догодина, когато започва и новият строителен сезон. Фабриката ще бъде разположена на терен в завод “Балкан” в Ловеч, но реално около него ще бъде изградена цяла индустриална зона. В момента се финализира градоустройството , като се чака общината да го приеме. След това вече ще се издаде и разрешително за строеж, което вероятно ще се случи бързо, тъй като проектът е изцяло готов.
Фабриката ще бъде по-голяма от първоначално предвиденото - в широката си част размерът е 350 м, а в късата - 250 метра. Предвидена е логистична зона, резервоари за специално гориво, автомивка, тестова писта, паркинг за новите автомобили (виж илюстрацията горе.)
Абсолютно всички позиции вече са структурирани, като се очаква първите назначения да се случат през първото тримесечие на следващата година. работниците ще са общо около 1000, като от “Балкан” ще се вземат най-добрите служители.
Теренът на завода е на братята Кирил и Георги Домусчиеви, които държат 49,998% от Next.e.Go Bulgaria. Останалите 50,002% от дружеството са на германската Next.e.Go Mobile. На терена остават свободни около 1000 декара, на които могат да се настанят доставчици или други компании от автомобилната индустрия
Амбицията на производителите е възможно най-много части от автомобила да бъдат произведени в България, включително и най-важните алуминиеви компоненти. Това е иновативната технология, която ще се използва за българските електромобили, която ще им осигури 2-3 пъти по-дълъг живот. Батериите пък са от доставчика на смартфоните Apple.
През август заводът край Ловеч получи и сертификат за инвестиция клас А от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков. Обявеният размер на проекта беше 280 млн. лв., но всъщност е доста по-голям.
Междувременно държавата преговаря и за още три инвестиции в сферата на електромобилите - за сглобяване на цели коли, за батерии и части, с корейски и китайски компании.