Бъдещето на образованието - дигитализация, дуално обучение и обновени учебни планове

14.12.2021 10:25
Експертът по образование Наталия Митева, председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов, Розалина Лъскова, Антоанета Василева, проф. Николай Вълканов и Илия Кръстев по време на дискусията СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Образованието у нас се нуждае от дигитализация, дуално обучение, обновени учебни планове и по-добри допълнителни квалификации за учителите. Около това се обединиха днес представители на образователни асоциации, директори и бизнеса на дискусията по тема "Образование", част от Powers Summit, която се провежда днес в София.  

Ние сме малка държава със значителни демографски предизвикателства, имаме технологични индустрии, които представляват значителна част от БВП, чийто растеж се спира от липсата на кадри. Има нужда да работим за умения, не само за знания, обърна се към присъстващите експертът по образование и мениджър "Образование и Социално Въздействие" в Telelink Business Services Наталия Митева.

Влязохме в пандемията с летящ старт и много неща в образованието  започнаха да се случват дигитално. Трябва да направим тази дигитализация умна - по-лесна, по-ефективна за използване и да постига ясна цел, както и да си поставим високи летви. На ниво класна стая преподавателят гони педагогически цели. Чували сте например за прожектиране на видео урок. За нас това е ценно, но учителя трябва да преобърне класната стая и този урок да отиде за домашно, но може би за всеки ученик индивидуално, категорична бе Розалина Лъскова от "Образование без раници". Тя обясни, че изкуственият интелект може през цялото време да помага и насочва ученика спрямо знанията му. Също така платформата, свързана и с учителите, може да им помогне лесно да следят от какво имат нужда учениците.

С колегите от Telelink работим именно в тази посока. Ако дигитализацията е позитив, то бих искала да обърнем внимание и на дефицитите и изоставането, отвърна Митева.

Стоим на едно място от вече 20 месеца. Пред акад. Денков стои тежката задача да тръгнем напред бавно и без замаха, че нищо не ни се е случило. Ние стоим пред лаптопа, не забравяйте, че не всички сме интелигентни, а някои не учат в България и не знаят български. Пред него стои трудната мисия дали трябва да продължим да тестваме учениците, както в момента. Ние сега само тестваме и събираме, това не е учене. Посланието ми и към него, и към премиера е никога да не позволяваме затваряне на образователната система повече. Дефицитите са трудната част, която трябва да се установи какво сме изпуснали и къде сме спрели. Първокласниците, които дълго време бяха в онлайн обучение са загубили елементарните си знания да отидат до тоалетна, да се  хранят в стола. Ще ни е трудно да преодолеем наистина простичките неща, за да тръгнем нагоре. Дано в министерството намерят добър капацитет, за да се види какво трябва да се навакса и то за кратко време, но без удължаване на година, защото хората се стресират от това. По-ранното започване е другата възможност, за която трябва да се говори дълго. Смелата стъпка кога да се започне трябва да тръгне с много сериозно убеждаване на учители, директори и със сигурност с родителските организации, каза председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България  Диян Стаматов.

Наталия Митева похвали директорите на две училища в страната - "Васил Левски" Разград и Математическата гимназия във Варна, които се справили добре по време на пандемията. Тя отличи и община Бургас заради работата им и помощта в сферата на образованието.

Какви хора търси бизнесът?, попита тя.

Проблемът е, че уменията на децата са твърди. Не ги учим как да преминат през провал. В нашето образование той не е позволен, учим децата да не се провалят и това ще им създаде проблем. Друго нещо, което не ги учим е да работят в екип, а икономиката става все по-голяма и хората работят в големи екипи. дори когато говорим за технологични умения често те в продължение на 22-3 г. се променят и не можем да кажем, че това, което го има сега, ще го има след 2-3 г. Затова е важно и прякото участие на бизнеса. Той не очаква образованието да им даде готов продукт, те са готови да участват, каза Илия Кръстев, председател на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии. Той настоя, че е много важно децата да се учат на това кои са новите умения. 

Най-важното е подготовката на кадри и да сливаме достатъчно квалифицирани специалисти. Ние сме водещи в тази тема. В дуалното обучения всяка година завършват между 130-150 ученика. Няма законова пречка, преди години имаше, бизнесът да работи и да помага в образованието. След 1990 г. специалното образование изчезна. възстановяването изискваше много средства. Инвестирахме милиони в подготовката на тези гимназии да станат професионални - дори ако щете в сградни фонд, храненето на деца, стипендиите. Така един бранш започна да си осигурява кадри. Тези деца, които завършват или продължават образованието си в университет или започват работа в предприятията, които познават добре. Университетите имат нужда от подкрепата на бизнеса и ако това се направи на всякъде, нашите студенти ще бъдат добре завършени специалисти, категоричен бе председателят на Българската минно-геоложка камара проф. Николай Вълканов. Той настоя, че стипендиите са изключително важни, за да се стимулират учениците.

Дигиталните, социални медийни умения са много важни за децата. Един много важен партньор се пропуска в системата на образованието - това са родителите. Видяхме какво се случи по време на онлайн обучението. Може би много голяма част от успехите се дължат на тях, категорична бе Антоанета Василева, която е член на "Асоциация Родители".

Важно е учебните планове, по които работят всички учители да са максимално освободени, тоест - да се учи това, което ни трябва. Учителят трябва да бъде свободен да преподава по нови учебни планове, като бъде постоянно квалифициран, каза още пък Диян Стаматов.

Свободата е нещо, което редовно чуваме, като нужда от учителите, с които работим. На системно ниво от години има допълнителна квалификация за учители, има и бюджети за това, има и организации, които ги предлагат. Въпросът е кои са качествените обучения. Доколкото знам това са и плановете на министерството - да се помисли какви квалификации са нужни. Най-добрият подход според нас е споделеният опит, защото има прекрасни учители в страната и тяхното знание трябва да достигне до останалите, категорична бе Розалина Лъскова.

Очаквайте подробности!

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>