Мерките, които договориха - 4 смели, 7 за баланс и 5 за добро впечатление

01.12.2021 09:00 Георги Ангелов, старши икономист, “Отворено общество”
Георги Ангелов, старши икономист, Институт “Отворено общество”

Фокусът трябва да е постоянен ръст на доходите, защото цените няма да се върнат надолу, когато токът поевтинее

Четирите партии, които ще формират евентуалното коалиционно правителство, успяха да договорят по 18 теми в 18 работни групи, обхващащи всички министерски ресори – от земеделие и туризъм до финанси и икономика. Всичко това само за пет дни! За сравнение в Германия също имат преговори и работни групи за новото правителство, но там

преговорите

отнеха близо

два месеца

и се стигна до по-големи детайли.

Причината за това бързане в България е, че нашата конституция дава кратки срокове за свикване на парламента и връчване на мандати за правителство, докато в Германия важното е да се сформира стабилно правителство, а не безсмислено да се бърза. Дали българският, или германският модел е по-добър, ще видим с времето, но не е лошо за в бъдеще да осигуряваме повече време за коалиционни преговори. Особено при тази политическа фрагментация и нуждата от сложни коалиции.

Ще се съсредоточа основно в идеите за икономиката. В договорените между партиите идеи можем да разграничим няколко типа мерки:

- мерки тип “добри пожелания”,

- радикални мерки,

- мерки за продължаване на сегашната политика.

1. Мярка тип “добро пожелание” е елиминиране на корупцията – тя беше записана в повечето работни групи и се ползва с пълна подкрепа между четирите партии, а и извън тях, в цялото общество. И наистина, всички подкрепят да се премахне корупцията, от което очевидно ще произтекат положителни резултати, включително за икономиката. Но как да се премахне корупцията, това е въпросът.

Друга подобна мярка е България да е привлекателна инвестиционна дестинация. Отново пълен консенсус има за тази идея и между другото, всички правителства последните десетилетия са си поставяли такава цел, но невинаги с голям успех. Очевидно, че страната ще има полза от повече инвестиции, местни и чужди, очевидно, че икономиката ще спечели от повече инвестиции. Но как да стане? Има добри модели по света. Например едно от важните неща е Агенцията по инвестициите, която стои ниско в административната стълбица,

да се издигне

на ниво премиер

или поне вицепремиер. И задължително политиката по стимулиране на инвестициите трябва да е финансово обезпечена, особено що се отнася до големи стратегически инвеститори, за които се конкурират поне 10 други страни във всеки един момент.

Пожелателно звучат и неща като “по-добра бизнес среда”, “иновации”, “конкурентност” и т.н. Все пак в тези области има и някои конкретни и адекватни мерки като електронни услуги, отпадане на мокрия печат, мълчаливо съгласие. Нито една от тези мерки не е нова – от много години има борба за това. Съпротивата обикновено е толкова силна, че успява да пресече опитите за реформи. Въпросът е може ли сложна 4-партийна коалиция да прояви достатъчно политическа воля, за да ги изпълни най-после? Дано е така.

2. Интересно е, че въпреки сложната структура на коалицията с разнообразни партии в документа влязоха и някои доста радикални идеи. Например вдигане на прага за регистрация по ДДС първоначално до 100 хиляди, а после до 166 хиляди лева, с уговорката, че ще се увеличи контролът, за да няма измами при висок праг. Това наистина ще е полезно за самонаетите и малките фирми, но има риск от укриване (например средна или голяма фирма се разделя на множество малки, за да избегне данъка). В Европа има работещи модели за контрол – например прагът да не се следи фирма по фирма, а да се изчислява едновременно за всички свързани фирми. Въвеждането на такъв подход

би било наистина

революция за

България

В тази връзка е и определянето на механизъм за минималната заплата и максималния осигурителен доход. Това от години държавата се опитва да го направи, но така и не успява заради обструкция от синдикати и работодатели.

 Сега отново се говори, че ще се договаря механизмът с тях, което предварително обрича мярката на неуспех. Точно обратното, трябва да се каже на тристранката, че има 3 месеца срок да се разбере за механизма, в противен случай държавата еднолично ще го въведе. Не може

десетилетие да

стоим заложници

на липсата на работещ тристранен диалог. Бих насърчил евентуалното ново правителство да е по-решително, защото иначе нещата ще продължат да буксуват. Тъй като се говори за вдигане на прага по ДДС и на максималния осигурителен доход – но от различни дати, което означава, че първо ще натоварим фирмите с по-висок осигурителен доход, а после ще ги разтоварим, като вдигнем прага по ДДС. А не е ли по-добре двете неща да станат едновременно? Прагът по ДДС и прагът на осигуровките да се вдигнат едновременно, така че всички малки фирми и самонаети да спечелят от промяната? Ето един разумен начин да се правят реформи – да се комбинират така, че максимално повече хора да спечелят от тях.

Като похвалих идеята да се въведе механизъм за определяне на минималната работна заплата, нека кажа и една критика – конкретната сума, записана за 2022 г., е 700 лева. Но 700 лева е само 7,7% увеличение, което вероятно ще се окаже по-ниско от инфлацията до края на тази година.

Как социалната партия

БСП предлага

най-ниското

увеличение на минималната заплата от десетилетие насам, непонятно е. При сегашната инфлация и при дефицит на кадри заплатите трябва да растат по-бързо, не по-бавно. Това сякаш не се разбира – фокусът е върху социални мерки, а не може само с тях, нужно е да има и растеж на доходите.

Друга радикална идея е стимулиране на инвестиции в реални активи при реинвестиране в производствени активи – т.е. бизнесите да имат стимул да инвестират, а не да разпределят дивиденти. Това е важно и липсва в нашата данъчна система до момента.

Друга радикална идея е да се премахне харченето на пари с постановления и да се прави актуализация всеки път, т.е. парламентът да обсъжда всички промени в бюджета. И понеже е толкова радикална, едва ли ще стане, но като цел звучи добре – поне да има някакви правила за това кое може да прави правителството и кое парламентът.

3. Има и много неща, които се запазват от предишни правителства – като мерките 60/40, запазване на ниските антикризисни ставки за книги и ресторанти, пари за строителство на детски градини, запазване на валутния борд и валутния курс, приемане на еврото, запазване на данъчните ставки, на финансовата стабилност и много други.

Това е положително, наистина трябва да има последователност и приемственост за тези неща, които вече работят добре като политики.

Но като се запазват антикризисните мерки, не става ясно докога се запазват. Все пак ние вечно ли ще подпомагаме фирмите с оправдание, че са засегнати от кризата или от цените на тока?

Още повече че много фирми вече вдигнаха цените на стоките и услугите, които продават, и съответно вече са покрили разходите за поскъпналия ток. Да се подпомагат фирми, които вече са вдигналите цените си, е двойно компенсиране – в същото време домакинствата не са получили никаква особена подкрепа, а

те плащат цената чрез

по-високата инфлация

Затова още един път ще повторя – фокусът трябва да е върху доходите. И то не временни мерки, а постоянни. Цените на дребно няма да се върнат обратно дори след като токът поевтинее, така че не е нужно временно компенсиране, а постоянно вдигане на доходи.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>