ТЕСТ: Колко добри са социалните ви умения?
1. Запознавате се с нов приятел на парти. Здрависвате се с него, докато той седи удобно на стола, а вие стоите прави. Какво ще направите?
а) Ще седна, защото знам, че когато разговаряш с някого, не бива да стоиш по-високо от него, особено ако не го познаваш добре.
б) Ще остана прав/а, не виждам защо да променям позицията на тялото си.
в) Ще се запозная бързо с човека и след това ще се ориентирам към разговори с хора, които вече познавам добре.
2. Когато водите спор с някого, преди да изречете нещо спрямо събеседника си, обмисляте ли как той/тя би се почувствала от думите ви?
а) Да, винаги го правя, избягвам да използвам думи или определения, които аз не бих искал/а да чувам за себе си, независимо колко съм се разпалил/а по време на спора.
б) Понякога, но има случаи, в които е по-добре да се използва малко по-груб език, за да може събеседникът да разбере, че не е прав.
в) Обикновено избягвам спорове с околните, но стигне ли се до такъв, много рядко повишавам тон или използвам обидни думи. В повечето случаи съм склонен/а да се съглася със събеседника си.
3. Умеете ли да изразявате ясно идеите си на глас, без да е нужно да ги обяснявате по няколко пъти?
а) Да, рядко ми се налага да повтарям това, което мисля. Опитвам се да съм максимално ясен/а в изказа си.
б) Понякога ми се налага, но не мисля, че вината е у мен. Аз се изразявам ясно, но другите просто не слушат внимателно.
в) Да, често трябва да обяснявам каква точно е моята идея, защото май не си служа с правилните думи или не ги представям достатъчно ясно.
4. Случвало ли ви се е да разговаряте с познатите си и по средата на диалога те да ви казват, че не изглеждате особено заинтересувани от това, което ви споделят?
а) Не, винаги се опитвам да изслушам събедника си и да му дам адекватен съвет. В крайна сметка и на мен не ми е приятно да разговарям с някого, който никак не ми обръща внимание, а мисли само за своите проблеми.
б) Понякога, но има теми, които никак не са ми интересни и нямам мнение за тях. Колкото и внимателно да слушам, едва ли бих могъл/а да дам адекватен съвет. По-добре в това време да мисля за практични неща.
в) Случвало се е да ми го кажат, но понякога не слушам не защото нямам интерес, а защото съм прекалено зает/а да мисля как е най-добре да отговоря, за да не подведа събеседника си и да не се изложа пред него.
5. Ваш колега, който често се отнася към вас с превъзходство, не е успял да свърши както трябва поставената от шефовете ви задача. Те му правят забележка пред всички в офиса. Как ще реагирате?
а) Ще опитам да не му навирам неуспеха в носа, но това не означава, че ако се опита да ме уязви, няма да му припомня как се е провалил.
б) На момента иронично ще намекна, че се мисли за по-добър от всичките си колеги, а накрая не може да изпълни и една задача както трябва.
в) Никак няма да реагирам, това не ме засяга пряко. Ще изпитам някакво вътрешно чувство на удовлетвореност, защото колегата ми си е заслужил това, което трябва, но няма да злорадствам открито.
6. Приемате ли близките си хора такива, каквито са, въпреки недостатъците, които притежават?
а) Разбира се, малко е наивно да живея с очакванията, че има идеални хора без никакви негативни качества. Когато обаче някой ти е близък и е готов да ти помогне по всякакъв начин, те остават на заден план.
б) Приемам ги, но това не означава, че не се опитвам да ги превърна в по-добра версия на себе си. Често им казвам какво не ми харесва в характера им и ги стимулирам да се променят.
в) Всеки има право на негативни качества. Не е моя работа да променям хората. Ако се държат добре с мен, макар че забелязвам кусурите им, не ги споменавам на глас.
7. Когато говорите пред група хора, опитвате ли се да поддържате визуален контакт с всеки от тях, да ги увлечете в темата чрез жестове и мимики?
а) Да, почти винаги го правя. По този начин знам, че привличам вниманието им, следователно слушат това, което им казвам.
б) Харесва ми да привличам вниманието на околните, но жестовете ми са по-прибрани.
в) Не, налага ли се да говоря пред хора, предпочитам да съм максимално бърз/а и да не привличам излишно внимание.
РЕЗУЛТАТИ
Най-много отговори “а”
Вие притежавате страхотни социални умения. Едва ли полагате много време да мислите как е най-добре да се постъпи в дадена ситуация или кои думи е удачно да използвате. Идва ви отвътре, защото проявявате интерес към околните и вярвате, че те няма да ви отвърнат с лошо и да се опитат да ви използват по някакъв начин, Опитвате се да не обиждате околните и да се поставяте на тяхно място. В същото време не позволявате да бъдете жертва и ако се наложи, умеете да използвате по-остри думи, за да нараните някого, без обаче да прекалявате.
Най-много отговори “б”
Вашите социални умения не са от най-добрите. Знаете как да заговаряте околните, обичате да сте център на внимание, но думите, които използвате често не са най-подходящите.
В повечето случаи се опитвате да изпъкнете над другите. Знаете как да покажете най-добрите си черти, като в същото време ударите по слабите места събеседниците си. Дали това е най-добрата стратегия? По този начин ще направите впечатление във всяка компания, но то няма да е положително.
Най-много отговори “в”
Социалните умения не са силната ви страна. Трудно ви е да комуникирате открито и спокойно с останалите, защото постоянно мислите дали с думите си не се излагате, дали не изглеждате наивни. Трябва да имате малко по-високо самочувствие. Защо всъщност ви интересува какво ще си помислят околните? Бъдете себе си и не се страхувайте да казвате това, което мислите.
Как да подобрите комуникацията си с околните
Комуникационните умения при някои хора имат нужда от подобрение. Ако се причислявате към тях, ето на какво да обърнете внимание.
1. Изслушвайте
Активното слушане е ключово за всеки вид комуникация. Вместо да се фокусирате над собствената си реакция, обърнете внимание на това, което ви казват околните. По този начин те ще се почувстват чути и разбрани от вас.
2. Проявете емпатия
Когато разговаряте с някого, се опитайте да проявите емпатия. Това се изразява в разбиране на чуждите чувства. По този начин по-лесно ще изберете правилните думи, които да използвате, и комуникацията ще върви по вода.
3. Невербалното общуване
Понякога невербалното общуване изразява по-ясно отношение от думите. Обърнете внимание на жестовете, които използвате, на това как се променят мимиките на лицето ви и дори на височината на гласа ви. По този начин събеседникът ви може да се почувства по-конфортно във вашата компания.