Искра Михайлова: Ние, мюсюлманинът Мустафа и християнката Искра, предлагаме модела на модерните демокрации
Ясна програма с ясни цели и обозрим хоризонт за постигането им може да бъде база за правителство - при такава оптика червените линии отсъстват, казва кандидатът за вицепрезидент на ДПС
Контрастът между нашата позитивна кампания и “милиционерските” акции е ярък и спечелихме от тях
- Г-жо Михайлова, Движението за права и свободи направи класическа кампания, обиколи дори малките населени места. Какво научихте от срещите с хората?
- Кампанията ни беше класическа, но и амбициозна, позитивна и обърната изцяло към човека от точно определеното място с неговите проблеми и личните надежди. Открита кампания с настроение и уважение към избирателя. Посланията “Заедно” и “Европа” бяха приети от хората. Подкрепиха и призивите ни за държавност, за върховенство на закона, за национално обединение, за обединяващи каузи, за координация, синхрон и контрол между институциите - затова бе и успешна. Контрастът между нашата позитивна кампания и “милиционерските” акции е толкова ярък, че спечелихме от тях.
- Дошло ли е времето в България “Мустафа да е президент, а Искра вицепрезидент”? За първи път ДПС има своя кандидатпрезидентска двойка - кажете аргументите за това решение.
- Ние, Мустафа – мюсюлманинът от Родопите, и Искра, родената в София християнка, знаем, че времето на модерния свят е дошло. “Единството е на мода” - дали тя е дошла в България, ще разберем от изборните резултати. Решава суверенът. Ние чувстваме отговорност да предложим тази качествено нова крачка в развитието на демокрацията у нас по модела на съвременните модерни демокрации в САЩ и Европа, така както винаги в своята 31-годишна история ДПС е предлагало новите идеи и политически модели в страната.
- Вашата национална кауза е “достигане на европейски стандарти на живот чрез ускорено икономическо развитие”. Вие сте евродепутат втори мандат. Готова ли е България да постигне в обозримо бъдеще тази цел?
- България не може да заема всички последни места по икономически растеж в ЕС. Наша отговорност е да не завещаваме тези последни места на децата си. Готова ли е България? Убедена съм, че ако се обединим и мобилизираме целия интелектуален, академичен, властови потенциал на страната заедно с огромните възможности, които ни дава членството ни в ЕС, можем да постигнем тази цел. Твърде дълго, повече от 12 г., това не е било национална цел. Нека се обединим около нея. Струва си! Тогава ще бъде и постижима.
Проблеми има много – некомпетентно планиране, липса на координация между изпълнителна и местна власт, война на институциите, отбягване на темата за върховенството на закона.
Нарушаването на конституцията и законите започна
да се приема като специален български бабаитлък,
което може да бъде определено само като криза на държавността.
- ДПС подкрепя Зелената сделка на ЕС. Защо в България се уплашихме от нея, бавим ли се с плана?
- ДПС подкрепя Зеления пакт и всички негови елементи, разработените и вече одобрени от ЕП стратегии. Ние приемаме Зеления пакт като стратегия за растеж. Идеята за растеж на базата на нови технологии, дигитална трансформация и зелен преход към щадяща природата и ефективно използваща суровините икономика е в основата на Програмата на ДПС за ускорено развитие на страната.
За съжаление, в България последното правителство на Борисов и служебните правителства на Радев като че ли не разбираха или се страхуват от тенденциите, които следва и доразвива Зеленият пакт. Ясно е, че страната ни няма готовност – поредица от стратегически програми са провалени и вече виждаме резултатите от този провал. Българската стратегия “Енергетика и климат” страда от липса на амбиции и неясни мерки”. Цитирам оценката на ЕК.
За съжаление, българският бизнес вече разбра какво значи липсата на готовност на национално ниво. Разбираме го и ние, гражданите. Цените на енергоносителите не са само български проблем, но хаосът в цените на електроенергия у наса си е само български. И това е само един пример.
Планът за възстановяване и устойчивост трябваше да бъде документът, който да даде направлението за развитие чрез възстановяване с качествено нови мерки. Е, българският План за възстановяване не прилича на нищо такова. Първоначалният вариант следваше указанията на Брюксел без особен национален елемент или ясни приоритети. Но пък последващите варианти на служебните правителства унищожиха и това в името на включването на “наши” проекти и отхвърляне или необяснимо намаляване на финансирането на ясни европейски приоритети – като вълната за реновиране например или безпомощно малкото предвидени средства за култура и неориентираното предложение за преквалификация и квалификация на работниците от районите с минна индустрия. Само като забележка – плановете за районите в преход въобще не са готови. Така че няма и на какво да се стъпи.
И в отговор на въпроса ви – не знам кой се уплаши, знам, че
последните правителства
показаха безпомощност
Непременно държа да отбележа, че бизнесът в България е подготвен, градивен, инициативен, готов с партньорства с европейски компании и всъщност това е прослойката на българското общество, която вече активно работи по Зеления пакт.
- Ако причината за забавянето на Плана за възстановяване е липсата на редовно правителство, каква може да е ролята на кандидатпрезидентската двойка в усилията за създаване на правителство?
- Много пъти ДПС е заявявало, че за нас най-важна е програмата, която ще изпълнява бъдещото правителство. Времето на правителствата, базирани на аритметични мнозинства, отмина безвъзвратно. Ясна програма с ясни цели и обозрим хоризонт за постигането им може да бъде база за сформиране на правителство. При такава оптика червените линии отсъстват. На преден план са националните интереси. За такова правителство ще работим.
А дали президентът има роля при формирането на правителство – последните месеци дадоха най-категоричен отговор. Да. Отговорност на президента е да направи всичко по силите си, за да бъде съставен работещ кабинет. Нежеланието води до служебни правителства, които обслужват интереси, но не националните интереси.
- Обещахте да отворите дебат за създаване на стратегия за развитие на Родопите и на регионите в страната по сектори. Това ли е пътят към ускорено икономическо развитие на страната?
- България изостава като цяло в развитието си в сравнение със страните от ЕС, но има региони, които изостават още по-драматично въпреки безспорните си ресурси като местоположение, чиста природа и биологично земеделие или потенциал за модерно трансгранично развитие. Ускореното икономическо развитие изисква анализ на наличния ресурс, но и познаване на множеството инструменти – управленски и финансови, предложени от ЕС или създадени на национална база с подкрепата на българския бизнес. Такъв тип стратегии, които изискват участието на цялото общество, трудно се създават само от изпълнителната власт. Отново е необходимо поле на съгласието и активно участие на всички, които биха могли да допринесат за реализацията на общите планове. Президентството е естествено място за единство и съгласие по национални приоритети. А развитието на регионите в страната е безспорен национален приоритет, свързан и с демографската катастрофа и с възможностите за реално включване в процеса на растеж на Европейския съюз.
По време на кампанията ни често споменавах нашата обща кауза да направим българското културно и историческо наследство част от европейското културно наследство. Отново подчертавам, че точно
президентството може да бъде двигател, глас
и лице на каузи за национално обединение
В президентската институция всеки загрижен, заинтересован, експерт, ентусиаст, родолюбец, политик, IТ специалист или представител на туристическия бранш, библиотекар или музеен работник, галерист или археолог, творец или пазител на културно наследство може и трябва да намери среда на диалогичност, градивност и общо усилие в името на България и нашето достойно място в Европа и света.
Това общо усилие и работа за национална кауза от своя страна ще допринесат и за икономически растеж.
- Създаването на план за излизане от демографската криза е сред приоритетите ви. Как да се стимулират младите, за да останат тук?
- Необходимо е приемане на общи, подкрепени от всички власти в България и следвани, независимо от моментната конюнктура, мерки за подобряване на жизнените стандарти, за развитие на регионите, за система от социални стимули, за модерно професионално образование и ефективна връзка между работодатели и образователна система. Трябва да се работи и за регламентирано признаване на социални и здравни права в рамките на ЕС, предложение от дневния ред на ЕП.
Безплатната и достъпна детска градина безспорно е част от мерките срещу демографската криза. И отново, може да се постигне по пътя на диалога, на намирането на допирните точки и изграждането на общи позиции на централна изпълнителна и местна власт.