Отлив при мераклиите за шофьорска книжка заради зеления сертификат
Повишените цени на горивата водят до оскъпяване на шофьорските курсове, а изискването за зелен сертификат предизвиква отлив на курсисти, заявиха за БТА инструктори от "Български автоинструкторски съюз".
"Преди изискването за зелените сертификати нещата си вървяха нормално, но след като влязоха в сила всичко стана много по-сложно. Има отлив на ученици. На тези, които са се записали преди това, курсът много им се оскъпява, защото много от тях не са ваксинирани. Повечето са на 18-годишна възраст, почти деца, които сега трябва да правят тестове преди всяко едно кормуване или изпит", разказа председателят на съюза Трендафил Маринов.
Автоинструкторът посочи, че с колегите му се опитват така да организират обучението, че курсист с антигенен тест и зелен сертификат да кормува два последователни дни, за да се възползва плътно от 48-те часа, които тестът му дава. Тези с PCR-тест шофират три дни поред. Много млади хора обаче направо се отказват от обучение, изчаквайки пандемията да отмине, допълни той.
Растящата цена на горивата също ще оскъпи обучението на бъдещите шофьори, предупреди Маринов. Той прогнозира, че при курсовете за камиони и автобуси повишаването може да варира между 100-150 лева, а при най-разпространените курсове за лек автомобил ще е около 50-100 лева.
"Средната цена трудно може да се определи, но за професионалните обучителни центрове в София тя е около 850-950 лева за Б категория", посочи той и уточни, че с увеличението курсът може да достигне 1000 лева.
Думите му потвърди Атанас Балабанов, инструктор от Варна, също член на асоциацията. Увеличението на цената на курса според него се дължи не само на по-скъпите горива, но и на увеличението на цените на авточастите, останалите консумативи за автомобила, както и на автомонтьорските услуги. Той обърна внимание и на друг аспект на темата със зеления сертификат.
"Заповедта на здравния министър е така написана, че има място за лавиране. В нея се говори за групово обучение, а то е само по теория. Никъде не е упоменато, че индивидуалното обучение, каквото е самото управление на автомобила, трябва да бъде със зелен сертификат", каза той.
Инструкторът посочи, че теоретичната част на обучението в автошколите продължава да се провежда присъствено, а не онлайн. Той призова здравните и образователните власти да преосмислят това решение.