Тренд в образованието на Пловдив: гъвкав подход в дуалните паралелки

03.11.2021 14:00 Ваня Драганова
Професионалната гимназия по дървообработване и вътрешна архитектура е сред водещите училища по дуални паралелки в Пловдив.
Зам.-кметът Стефан Стоянов обсъжда с учители модерните методи на образование.

Зад тези училища в Пловдив стоят вече 60 компании

Гимназията по дървообработване обучава и печатари

Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване “Христо Ботев” в Пловдив вече обучава и печатари.
Такава дуална
паралелка
беше разкрита в
в резултат на
интереса на
местния бизнес
и според зам.-кмета по образование Стефан Стоянов това е добър пример за гъвкав подход.

“Преди няколко години в този техникум имаше 200 деца и бяха пред затваряне. Започнаха да разкриват дуални паралелеки, първата беше в резултат на сътрудничеството с голям местен производител на матраци.
После се разчупиха и разкриха и паралелка за кадри в печатарския бизнес. В Пловдив има много печатници и издателства и техни представители дойдоха да споделят, че няма кадри и се налага сами да обучават хора без никакъв опит.

Решихме да потърсим партньор за разкриване на такава паралелка и от гимназията по дървообработване откликнаха, макар да е далеч от тяхната сфера на дейност. Но успяха и така вече обучават необходимите на печатарската индустрия кадри, а с това се засили и интересът към самото училище”, обяснява Стефан Стоянов.

Моделът на дуалните паралелки си пробива път в Пловдив, макар според Стефан Стоянов това да не става достатъчно бързо. 40% от 18-те професионални гимназии в града все още нямат дуални паралелки и общината се опитва да помогне финансово, макар че повечето такива училища са държавни.
“Отпускаме по
3000 лв. на
дуална паралелка
за маркетингови
дейности,
с тези пари училищата популяризират новата специалност, печатат брошури или си наемат билборд, за да привлекат ученици”, казва Стоянов.

Общината играе посредническа роля между бизнеса и образованието, защото така е по цял свят – компаниите осиновяват ученици в професионалните паралелки още в началото на обучението и следят да има много практически занимания.

А това е гаранция, че после те излизат подготвени и могат да навлязат в работата бързо. У нас все още не е точно така, но тежестта на часовете по практика се увеличава именно благодарение на дуалното образование.
Дуалните паралелки
гарантират
практическото
усвояване на
дадения занаят,
но за някои от учениците това съвсем не означава, че ще спрат дотук.

“Повечето ученици на Професионалната гимназия по електротехника и електроника, зад които стоят големи компании в бранша, например продължават и стават инженери”, уточнява Стоянов.

От друга страна, в някои училища като Професионалната гимназия по транспорт дуалните паралелки са шанс за деца от етническите квартали да усвоят умения в ремонтиране на коли. Процесът върви с променлив успех – тази година например училището не успя да събере ученици за две от планираните дуални паралелки, но догодина ще пробва отново.

“Не се отказваме, защото това е единственият шанс професионалното образование да стане смислено. А образованието също е пазар и конкуренцията е важна”, допълва Стоянов.

А зад дуалните паралелки в Пловдив, които тази учебна година са 24, стоят вече 60 компании.

Писането на проекти заменя висенето пред кабинета на кмета за пари

1500 деца учат по системата “Монтесори”

Писането на проекти заменя дългогодишната практика директорите на училища, градини и ясли да висят пред кабинета на кмета, за да уредят пари за ремонт, купуване на оборудване, помагала и т. н. Това се случва, откакто община Пловдив написа своя образователна програма и заложи в нея определени политики, които финансира със средства от местния бюджет.

За тях обаче директорите трябва да кандидатстват с конкретни проекти и да осигурят известно съфинансиране – какъвто е принципът на разпределянето на европейските средства.

По общинската образователна програма директорите вече кандидатстват за изграждането на детски и спортни площадки, за строителството на сгради за физкултурни дейности и за обновяването на дворните пространства и подмяна на осветлението.

За догодина се предвижда да има и средства за аварийни ремонти в детските градини.

“Този подход не само стимулира активността на директорите, но улеснява и функционирането на образователната система, която е огромна - 52 детски градини, също толкова училища и 18 ясли – над 160 сгради, защото някои имат по две. Очевидно е трудно общината да е наясно със специфичните проблеми на всяко учебно или детско заведение”, обобщава зам.-кметът Стефан Стоянов.  

В ход е и кандидатстването за модернизация на учебния процес чрез изграждането на STEM центрове, доставка на компютри и друга техника.
1500 деца се обучават по системата “Монтесори” в Пловдив. Тя беше въведена първо в няколко детски градини, но вече е факт в 9 забавачки, 2 ясли и 4 училища.

“Монтесори” педагогиката предполага да дадем шанс на детето да се облича и храни само от 3-годишна възраст, но и по-революционни идеи като например който иска да не спи, да изпълнява някаква задачка, но и да пази тишина на другите. В тази система няма никаква принуда, няма заплахи, че ако не си изядеш супата, ще ти я изсипят във врата.

Общо взето, идеята е индивидуалостта да се уважава от ранна детска възраст и това да продължава и в училище”, описва метода Стоянов. И добавя, че в детските градини “Монтесори” е тихо, никой не крещи, децата са спокойни, учителките – също.

Методиката помага на децата да се адаптират и в I клас, когато за тях е трудно да осъзнаят, че трябва да стоят на един чин определено време и да внимават какво говори учителката.

“Децата сядат на кръгче на килим в средата на класната стая и учителката им разпределя задачите. Няма формализиране на часове и междучасия, учи се на блокове от занимания и почивки, без да се гледа часовникът”, обяснява Стоянов.

Чиновете не са изхвърлени, учи се и на тях, но децата не са подредени по две, а по повече и сменят местата си често.

“Монтесори” педагогиката се прилага в училищата “Св. св. Кирил и Методий”, “Екзарх Антим I”, “Св. Седмочисленици” и “Константин Величков”. Общинските детски градини, които работят по алтернативната система, са “Майчина грижа”, “Мирослава”, “Велимира”, “Мир”, “Буратино”, “Марица”, “Малина” и “Малкият принц”, а яслите - “100 усмивки” и “Палечка”.

Към момента по програмата са обучени общо 186 педагози. Обученията са осъществени по съвместна програма на община Пловдив и Нов български университет.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>