“Хемус” – бой предизборен до последно кило асфалт (Обзор)
Най-важната битка и при третите парламентарни избори плюс президентските пак е “Хемус”.
От едната страна на недостроената магистрала между София и Варна са вътрешният министър Бойко Рашков, строителният Виолета Комитова, а от другата - ГЕРБ и бившият премиер Бойко Борисов, за когото пътят към севера беше приоритет.
Кой строи на “Хемус”? Къде са авансово преведените над 1 млрд. лв. на частни фирми, които имат договори с държавната “Автомагистрали” ЕАД? Как са харчени парите?
Отговори на тези въпроси ще търси съвместна проверка на МВР, ДАНС, НАП и МРРБ. Заявката бе дадена на брифинг в петък - 15 дни преди изборите. До 10 дни обещават още един подобен, на който пък
МВР ще обяви
кой е
бизнесменът,
превел 21 млн. лв.
в Обединените
арабски емирства
и кой е получателят на крупната сума. Досега се знае само, че това е голяма строителна компания сред получилите аванси за “Хемус”.
“Надявам се тези пари да не са от магистралата, а този бизнесмен да ги е спестил от закуски и кафета, както оправда богатството си един политик навремето”, иронизира Рашков.
За първи път в историята на България национален обект се изгражда от неизвестен извършител.
Това е пирамида,
която строи
магистрала
на зелено
Има десетки документи с невярно съдържание, твърди Бойко Рашков. Той предположи, че авансовите плащания по процедурите “ин хаус” през 2020 г. са направени с цел да се отклоняват пари, с които по-късно да се купуват избиратели.
За някои участъци не се знае кой работи. Никой не идва да каже: “Аз работя там”. Някой старателно прикрива и собствеността на наетата техника на магистралата. Питам се дали има техника, собственост на Младен Маринов, която да работи на “Хемус”, каза Рашков, имайки предвид вероятно своя предшественик в МВР, който днес е кандидат-депутат от ГЕРБ.
Думите му за неоткриваемите строители продължи и директорът на ДНСК Влади Калинов. За лот 4 и лот 5 проверката установи незаконно строителство, и то доста сериозно. Не можем да намерим кой го е направил. Попитахме основния контрагент по договора “Автомагистрали” ЕАД, което би трябвало да извършва строителството. Оттам казаха, че няма официално възлагане, защото няма разрешение за строеж. Няма и доставка на техника и материали освен писмо към доставчиците. Оказва се, че някой е подарил на държавата строителство за 50 млн. лв. и не иска да каже кой е.
Дадени са
пари, но не
установяваме
как са харчени
Няма условие за харченето им, няма го основния документ, за да започне финансирането. За първи път в практиката ми се случва да видя това - държавата да извършва незаконно строителство, и то в големи размери, споделя Калинов, който по времето на Бойко Борисов като кмет на София бореше незаконното строителство в столицата.
В сряда над лотове 4 и 5 летя дрон, който снима трасето. Според данните, които и МРРБ е установило преди време, там сега няма строителни работи, хора и техника.
Данъчните ще анализират договорите по цялата верига, осчетоводяването на парите и движението им от “Автомагистрали” ЕАД към частните фирми.
“Ще установим дали изтичането на ресурс не е облага за някого и дали има нарушения, ощетили всеки българин. Това,
което е
установено на
място, трябва
да го обвържем
с документите
- фирмите, които са получили парите, извършили ли са тези услуги, или някой друг го е направил например. Има места, където не е установено кой е работил. Има труд, който е положен там, отнякъде е платено. Преглеждат се фактурите за превъзлагане и къде са парите. По документи е едно, на практика - друго”, обясни шефът на НАП Румен Спецов.
Виолета Комитова раз каза, че преди да заеме поста, е живеела с убеждението, че магистралата приближава Шумен. “Така беше промито съзнанието ми.
Не можех да повярвам, че строим само малка част от "Хемус" и че останалите ще ги почнем след много години.
За лотовете 4,
5 и 6 ускорихме
отчуждителните
процедури
Най-тежко е състоянието на лотовете 7, 8 и 9 – там трасето минава през слаби терени и свлачищни зони, през защитена зона от “Натура 2000”, както и през специален обект, и трябва да се промени. Върнахме се към изходна позиция”, обясни Комитова.
Според нея не е имало необходимост да се дават над 1 млрд. лв. авансово за лотовете от 4 до 9. Още повече че не е имало и разрешение за строеж. Бившият шеф на “Автомагистрали” ЕАД Стоян Беличев твърдял, че отпуснатите пари са застраховани с полици. Според Комитова обаче в България няма застрахователна компания, която да гарантира подобна сума, която е подложена на голям риск.
Кой позволи
да се строи
магистрала
без книжа?
Кой се поставя над закона в държавата?”, пита риторично Бойко Рашков и сам отговори: “Същият този, който осигури ин хаус процедурата и даде възможност да изтекат над милиард от бюджета към фирми, които не извършват строителство. Които вероятно след 5 г. ще кажат, че тези пари не са актуални, защото цените на материалите са други.” Рашков посочи още, че и последните лотове - 7, 8 и 9, са платени авансово, но досега строителите също не са се представили.
Според вицепремиера реалните изпълнители трябва да се знаят и да може да се търси отговорност от тях, ако се наложи ремонт на магистралата. “Няма гаранции за качество. Ние като данъкоплатци ще платим ремонта, а печалбата ще отиде при хора, които превеждат по 21 млн. лв. към Близкия изток.
Рашков разказа и за пари, които са отпуснати за озеленяване на бъдещия аутобан - 10 млн. лв. “Авансово са дадени половината. За цветя и рози. Фирмата е от Бургас. Следващите 6-7 г. няма да има магистрала, цветя и рози няма да трябват”, твърди вицепремиерът.
Проверката отива в прокуратурата, но там вече работят по същия казус
Прокуратурата също разследва АМ “Хемус” по досъдебно производство, което тече отделно от проверката на МВР.
Държавното обвинение се е самосезирало преди месец по медийни публикации от доклад на Сметната палата. В него има данни за нарушения в държавното дружество “Автомагистрали” ЕАД. Оттам обявиха, че ще разпитват над 800 души.
Резултатите от проверката на МВР също ще бъдат изпратени в прокуратурата, обяви Бойко Рашков в петък. По закон тя трябва да бъде приобщена към вече образуваното досъдебно производство.
“Прокуратурата тупа топката, чака да минат изборите, вероятно и другите, докато изтече давностният срок. Ние обаче няма да чакаме. Ще видим дали ще има наказателно преследване на лица от бившето правителство”, каза Бойко Рашков. Той отказа да конкретизира обвинения, но посочи, че има данни за лица, които са се разпореждали с държавни средства в чужда полза и става дума за особено тежък случай. “30 г. съм бил следовател. Досега не съм виждал подобно престъпно поведение - държавата да демонстрира незачитане на законите. Да се препуска с джип по незаконно започната и строена магистрала, от която са изтекли стотици милиони на българския данъкоплатец”, възмути се Рашков.
Беличев: Разрешенията за строеж за 4-и и 5-и лот трябваше да бъдат издадени още през май
ХРИСТО НИКОЛОВ
Трудно ми е да коментирам по същество целия този поток на мисълта, а и много от нещата, казани на този брифинг, така и не ги разбрах, каза Стоян Беличев - бившият изпълнителен директор на “Автомагистрали” ЕАД, по чието време са сключвани обсъжданите договори.
“Първо, не става дума за една или две фирми, които са взели всяка една от тях десетки милиони авансово. Тези пари са разпределени между десетки компании и няма как да кажа защо те не могат да ги издирят - не може всички да са се скрили изведнъж. Второ, те не казват нищо конкретно за нарушенията, които са направени с подписването на договорите, или поне аз не чух”, каза още Беличев.
Колкото до многократно повтаряния упрек, че никоя от фирмите нищо не строи, Беличев напомни, че няма как да се строи нещо, за което не е издадено строително разрешително, защото фирмата би нарушила закона по този начин.
“Когато служебната министърка ме уволни, се очакваше всеки момент МРРБ да издаде разрешително за строеж на 4-и и 5-и лот на магистралата. Това даже трябваше да стане още през май, защото има готов технически проект, който е приет от възложителя - АПИ, няма възражения по него и не виждам пречка документът да бъде издаден.
Но вече сме края на октомври, а разрешителното си стои неиздадено. Т.е. министерството спира строежа на “Хемус”, независимо от клетвите на министърката, че нищо не е спирала. По същия начин отлежават в нечии чекмеджета и разрешителните за строеж за 60 свлачища”, каза още Беличев.
Той добави, че не е викан досега от МВР или от НАП да дава обяснения за договорите и би отишъл, ако го извикат. Досега е давал показания пред прокуратурата по същите въпроси, но никой не го е търсил отново и не знае докъде е стигнало разследването на казуса.
“В крайна сметка договорите са сключени с действащите през 2019-2020 г. цени на строителните материали и в тях не е предвидена индексация. Впоследствие цените на някои от тях поскъпнаха толкова рязко и толкова много, че само от това авансово плащане сме спестили над 80 млн. лв., и то само досега”, подчерта Беличев.
От Камарата на строителите в петък заявиха, че засега няма да коментират, защото не са разбрали в какво се обвиняват по същество строителни фирми, които и да са те.
Шеф на голяма пътностроителна фирма, който пожела да остане анонимен, коментира пред “24 часа”, че най-веселото нещо от целия брифинг на вътрешния министър му се сторило това, че строителна фирма се крие от МВР. “Ако МВР не може да открие цяла фирма, значи наистина положението в тази държава е много лошо”, каза той.
Бойко Борисов: Бързали сме, за да спестим милиони и хората от Севера и Северозапада от 2024 г. да пътуват по магистралата
От дроновете, които строителното министерство пуснало,
всъщност се виждало колко много е изградено
Ин хаус възлагането на обществени поръчки
нито е незаконно, нито е кражба, а европейска практика,
категоричен е бившият вицепремиер Томислав Дончев
България е спестила милиони от подписаните договори за изграждането на автомагистрала “Хемус” в последното редовно правителство. Причината за това е, че вече доставките на строителни материали и наемът на техника биха стрували двойно. Това обясни лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов по повод информацията от органите на реда, че милиони са платени авансово за изграждане на магистралата, а тя все още нямала разрешително за строеж.
“Те убиват северната карта. От дроновете се видя прекрасно. По такъв мащабен проект колко много е направено. Моят интерес е бил само хората от Севера и Северозапада да имат възможност до 2024 г. да пътуват по магистрали така, както тези от Хасково, Димитровград. Бързали сме да направим това, защото е важно за конкурентоспособността, за икономиката, за туризма, за всичко”, каза още Борисов.
По думите му желязо, чакъл и бетон са поскъпнали с 30-40% и така държавата сега би платила двойно за довършване на аутобана от София до Варна. Според него ин хаус поръчките могат да са лоша практика само ако ощетяват държавата финансово, а те са направили обратното - спестили са пари.
“Колкото и да се разказват приказки, в един момент, за съжаление, всички девойки няма да станат феи, а всички мъже юнаци, кулите ще се напълнят със змейове. Същото е с непрекъснатото повтаряне на ин хаус. В един момент в общественото съзнание ин хаус възлагане се възприема като незаконно, тъждествено на кражби. Това не е вярно”, коментира и бившият вицепремиер Томислав Дончев.
Ин хаус възлагането на обществени поръчки не е достижение на българското, а на европейското законодателство, обясни той. “Става дума държавата да има право да възложи 100% нейна собственост на дружество. И ако то формира печалба, тя ще отиде пак в държавата”, каза още Дончев и добави:
“Второ - раздадени авансови плащания. Който малко от малко има опит със закона за обществените поръчки, знае, че авансово плащане се обезпечава. Тоест ако не свършиш работата за тези пари, които са част от аванса, ще ти излезе скъпо и прескъпо. Само че в приказен режим 4 млрд. лв. ин хаус възлагане и парите са откраднати. Не са!”