Градска магистрала, готова за бъдещето
Южната дъга на Софийския околовръстен път вече е от край до край
Всяка новопостроена пътна инфраструктура неизбежно развива районите, през които преминава. Още когато се заговори за разширението на южната дъга на Софийския околовръстен път между изхода за “Младост” и началото на магистрала “Тракия”, на имотния пазар предричаха, че тук ще се образува нещо като лозенска яка по подобие на витошката, която обхваща кварталите “Бояна”, “Драгалевци” и “Симеоново”, отдавна слели се един с друг.
И наистина, все повече предприемачи се насочват към изграждане на жилища около и в Лозен и Герман. Безспорно едно от предимствата, които могат да посочват на настоящите и бъдещите си клиенти, е лесният пътен достъп.
Разширението на тази част от околовръстното практически вече е готово, и то месеци преди крайния срок. Всички софиянци, на които им се налага да излязат от “Младост” не по “Цариградско шосе”, или да стигнат по-бързо от тази част на града до други, както и водачите на превозни средства от транзитния трафик отдавна са забелязали, че
по тази градска
магистрала вече
може да се пътува
Нямо го изчакването по минимум 10 минути, за да преминете от предишната разширена част към платното, водещо през отбивките за селата Герман и Лозен до началото на магистрала “Тракия”.
Дори светофарът на излизане от “Младост” по булевард “Александър Малинов” вече не е толкова досаден. Пътят, изграден от “Главболгарстрой”, и с възложител Агенция “Пътна инфраструктура”, разполага с две платна, всяко от които е с по три ленти за движение в посока плюс две локални платна с по две ленти в една посока.
Локали липсват единствено на определени места по 6-километровото трасе – при преминаването над река Искър и на още едно-две места, където няма нужда от пътна отбивка.
Това, което преминаващите не виждат, а и няма как да знаят за съществуването му, е повод за голяма гордост от страна на главния технически ръководител на обекта инж. Милчо Миков. Става дума за
инфраструктура,
която е положена
под пътя
с мисълта, че наоколо, особено в частта между изходите за Герман и Лозен, ще бъде застроено. Затова са направени разширения за автобусни спирки, въпреки че автобуси все още няма.
Навсякъде, където по план има зададена улична регулация, макар засега наоколо да е празно поле, са направени началото на улицата и тротоарът прекъсва. А тротоари и високи бордюри има по цялото протежение на шестте километра. Под тротоарите вървят кабелите на електроразпределението.
В този участък има положена и канализация, която е смесена и може
да събира и битовите
отпадни води,
и дъждовните
Както е известно, селата откъм планината нямат канализация, но под околовръстното вече има тръби, т.е., когато се изгради система, отпадните води от селата ще има къде да се събират.
Положена е и газоразпределителна мрежа, която ще докарва в бъдеще природен газ до Герман. Докато е правено разширението, е запазена и водопроводната мрежа, която служи за захранването на теца в “Дружба”.
Голямо предизвикателство е било, че движението в никакъв случай не е трябвало да се спира, независимо от сезона и метеорологичните условия. Това не създава проблеми, когато се работи по самото разширение на трасето, защото движението на превозни средства може да се мести ту от едната, ту от другата страна на новия път, обяснява инж. Миков.
Но не и когато се стига до мост или до кръстовище. Трасето минава през кръстовището на “Горубляне”, откъдето се излиза за Панчарево и Самоков, и през кръстовищата за селата Герман и Лозен, а те също не е трябвало да се затварят изцяло.
“Изградихме например кръгово кръстовище на мястото, от което се влиза в село Герман. Но това е единственият път, по който се влиза в това село, защото от другата му страна е планината и там има само пътеки. Не можехме да затворим този път, затова сме изграждали кръстовището част по част, като местехме движението всеки път, когато довършвахме поредната част. Накрая
асфалтирахме
през нощта,
защото нямаше друг начин”, разказва инж. Миков. Впрочем през нощта са асфалтирани и всички останали кръгови кръстовища.