Шофьорите на тирове и автобуси с 50 евро на ден командировъчни

24.10.2021 18:56 Марияна Бойкова
През януари 2018 г. български превозвачи и шофьори протестираха в Брюксел срещу пакета за мобилност. СНИМКА: РАДКО ПАУНОВ

Между 4000 и 5000 шофьори не достигат на българския пазар на вътрешни и международни превози

От 27 на 50 евро да се вдигнат командировъчните на международните шофьори, когато курсът се извършва от един водач (тъй начерената единична езда). Това предвиждат промени в наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, които са публикувани за обществено обсъждане. Увеличението е с 85%. При двойната езда, когато курс се извършва от екипаж от двама шофьори, увеличението е над 114 на сто, или от 21 на 45 евро на ден.

Единият мотив е, че тази наредба с командировъчните за шофьорите не е променяна от далечната 2007 г. Второто основание е, че през последните години осезаемо се усеща липсата на професионални водачи, не само у нас, но и в целия ЕС. Не достигат десетки хиляди водачи на тежкотоварни автомобили. Дава се за сравнение в съседна Румъния, където минимумът на дневната ставка за командировъчни е 35 евро, като размерът му може да бъде увеличен с 2,5 пъти и да достигне до 87,5 евро. Смята се, че увеличеният размер на командировъчните на българските шофьори ще намали отражението на инфлацията от 2007 г. насам.

Промяната е по искане на бранша, каза Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. “Настояваме за това увеличение от много време. Има вероятност, ако тази промяна не се направи, от догодина да не отговаряме на изискванията на пакета за мобилност и по-специално на евродирективата за командировъчните”, каза още той. Българските превозвачи дълго се бориха против изискването, по идея на френския президент Еманюел Макрон, на шофьорите да се плащат командировъчните, които важат в страната на пребиваване. Арабаджиев смята, че с тези 50 евро за единична езда и 45 евро за двойна ще се отговори на евродирективата.

Освен това превозвачите смятат, че ако не увеличат заплащането, то е възможно българските шофьори да изберат да работят за чужди превозвачи. Засега няма изтичане на български водачи към чужбина, дори към Великобритания, която страда неимоверно от липса на шофьори. Никой от нашите обаче не рискувал работата си за обезпеченост с 3-4-месечни визи за работа на Острова.

Недостигът у нас е към 4000-5000 шофьори, от общо заети реално към 40 хил.души, към 30 хил. са в международните превози, а около 10 хил. карат стоки вътре в страната. Точно този недостиг карал фирмите да не разширяват парка, те подменят старите камиони с нови, но не ги увеличават. Освен това се усещал и недостиг на камиони, ако си поръчаш сега нов, ще ти доставят след половин година, казва Арабаджиев.

Други от От страната и света

Павела Митова: Не гарантираме, че Силви Кирилов няма да бъде служебен премиер

„Няма да гарантираме, че ако Силви Кирилов бъде избран за председател на парламента, няма да бъде номиниран за служебен премиер". Това заяви депутатът от ИТН Павела Митова пред NOVA NEWS

Катастрофа затруднява движението по пътя Стара Загора - Казанлък

Движението по пътя от Стара Загора за Казанлък в района на Стара Загора е затруднено заради катастрофа, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)

Атанас Зафиров: Младите са надеждата и моторът на левицата

На конференцията на Младежкото обединение на БСП председателят на БСП-Обединена левица Атанас Зафиров изрази своята признателност към младите социалисти и подчерта тяхната ключова роля за бъдещето на

Александър Симидчиев от "Да, България" за офертата на ГЕРБ: Принципи преди имена

Това, което се случва в България, в момента е, че една личност в България е овладяла значителна част от ключови институции, които отговарят за върховенството на правото

Ураганният вятър обърна товарен автомобил на подбалканския път София – Бургас

В Сливен ураганният вятър счупи клони, отнесе ламарини от покриви и нанесе щети на търговски обекти. Навесът за колички на голям супермаркет беше отнесен на няколкостотин метра

>