Точно месец след катастрофата - старт на разтоварването на "Вера Су"(ОБЗОР)
Точно месец след засядането на "Вера Су" край Камен бряг стартира реалната операция по разтоварването на тора от борда му. Днес следобед реално започна акцията по претоварването на заседналия край бреговете на „Яйлата“ кораб. С помощта на хидравлична техника ще се отворят капаците на хамбара, където се намира товарът от около 3 000 тона азотен тор. Операцията ще отнеме минимум 3-4 дни.
Акцията по разтоварване на азотния тор от заседналия край Камен бряг кораб започна едва в четвъртък, въпреки плановете това да стане във вторник. През целия ден екипи на „Морска администрация“ извършваха подготвителна дейност по кораба, за да го стабилизират в хоризонтално положение, след като силното вълнение наклони плавателния съд. Платформата, на която са хидравликата и помпата за втечнения азот, беше допълнително стабилизирана. Продължи и отводняването на машинното отделение от екипи от водолази.
Според плана, в четвъртък около 10 часа, платформата стигна до кораба с помощта на влекач от пристанището в Каварна. Тя е снабдена с помпа за източването на втечнения азотен тор и хидравлика за отварянето на капаците на хамбара. Трите баржи пък бяха подготвени във Варна за акцията. Процесът по отваряне и затваряне на хамбара и цялостното управление на плавателния съд ще се контролира от баржа с външна хидравлика, която ще бъде прикрепена към заседналия кораб.
Втечненият карбамид ще се изпомпва с трите баржи, предоставени от Европейската агенция за морска безопасност и ще се претоварва на специализирания танкер GALAXY ECO, който се очаква през нощта да отплава към Камен бряг.
Лично министърът на околната среда и водите Асен Личев се качи на борда на кораб на Гранична полиция, за да наблюдава акцията по претоварването.Екипи на всички ресорни агенции и власти, под прякото ръководство на заместник-министъра на околната среда и водите Петър Димитров са на място и продължават да следят състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб Vera Su с цел проследяване на операцията по разтоварване на кораба.
Сухият карбамид ще бъде извозен до пристанище Варна-изток, където ще се натовари на вагони на БДЖ.
Последната стъпка, която ще бъде предприета след разтоварването, е освобождаване на кораба, провлачване и приемане в място за убежище. Преди това обаче корпусът на кораба ще бъде заздравен и укрепен.
Работата ще бъде в 24-часов режим, за да се използват максимално дните с хубаво време.
Снимка "24 часа"