Постването на снимки с храна е вредно за талията
Или как мрежата дирижира вече голяма част от живота ни
Преди няколко месеца канадският писател Брандън Уонг се колебае какво да си поръча за ядене и се допитва до приложението NewNew, което дава възможност на други хора да определят решенията на потребителите му. Нещо като онлайн проучване по даден въпрос, при което обаче анкетираните плащат, за да участват. В случая с 25-годишния Уонг те са дали по 5 долара и са определили да си поръча корейска храна, което той е направил.
“За мен беше много полезно, тъй като се колебаех дали да е това, или да вечерям китайско. Използвал съм и друг път анкети в NewNew, за да реша какви дрехи да нося или пък какво действие да предприема по даден въпрос. Присъединих се към платформата през март и правя три или четири допитвания седмично. Имам около 1700 последователи, които гласуват за мен”, обяснява писателят пред Би Би Си.
NewNew e създадено от базираната в Лос Анджелис предприемачка Къртни Смит. Рекламира се като човешки фондов пазар, през който купувате “акции” от живота на реални хора, за да контролирате решенията им и да наблюдавате до какъв резултат могат да доведат те. Сред клиентите му са писатели, художници, модни дизайнери и блогъри, които се стремят да разширят своята популярност в мрежата. То стъпва на тенденция, която се наблюдава в други социални платформи, където знаменитости се допитват до последователите си какво да облекат за важно предстоящо събитие, дали да си купят дадена кола например или пък какъв да бъде следващият им проект.
Създателите на NewNew подозират, че това ще бъде много съществен елемент от бъдещето на мрежата, тъй като все повече хора живеят чрез нея, съобразяват се с мненията, които се оформят онлайн, и искат да са по-сигурни в тези, които им помагат да вземат решения. А каква по-голяма сигурност от това да ги накараш да инвестират в този процес. Част от таксата, която се плаща, отива за платформата, а останалата в акаунта на създателя на анкетата. Той обикновено дава възможност да се избира между два варианта и последователите му могат да гласуват и плащат за предпочитания от тях колкото пъти искат. Съществува опция да го накарат да направи и нещо допълнително по техен избор, например да кръсти персонаж в книгата, която пише, по определен начин или да нарисува нещо различно от първоначалните му намерения. Таксата за подобна оферта е 20 долара и създателят на акаунта я получава дори да не приеме предложението.
“На пръв поглед звучи забавно, тъй като предлага създаване на специални връзки между популярната личност и нейните последователи, но съществуват рискове тя да бъде подтикната да прави повече и повече, за да привлича гласуващи, и това да доведе до разрушаващи и унизителни ситуации”, коментира британският бизнес психолог Стюарт Дъф.
От NewNew твърдят, че безопасността на хората е на първо място и те следят цялото съдържание в платформата и маркират всяко едно, което им се струва неподходящо. Освен това концепцията им е да създават общност от хора, които имат един и същ интерес.
Въпросът е дали подобни приложения не засилват още повече пристрастяването към социалните медии. Експерти предупреждават, че това е нов етап в използването им, който много се доближава до електронните игри, но с участието на реални хора, а това изглежда опасно, тъй като и без да се подлагат на гласуване в мрежата, доста нейни потребители подчиняват вече голяма част от живота си на онлайн средата. Да вземем едно безобидно нещо като споделянето на снимки на храна. Оказва се, че то е станало толкова популярно, че вече е променило хранителните навици. Има хора, които въобще не се интересуват какво ядат, а само дали изглежда добре. В някои популярни ресторанти снимането на блюда е станало толкова наситено, че група френски готвачи се обявяват за забраната му, тъй като пречи на клиентите да се насладят на храната.
Скорошно проучване на Университета в Джорджия показа, че споделянето на кулинарни снимки в социалните мрежи крие риск от трупане на килограми. Учените са направили експеримент със 145 студенти, на които са дали крекери. Половината от тях обаче са били помолени да ги снимат, преди да ги изядят. След това всички е трябвало да отговорят дали ги харесват и искат ли още. Оказало се е, че снималите са изпитали по-голямо удоволствие от яденето и са били готови да го продължат. Затова изследователите смятат, че желанието да фотографираш и споделяш храната с други има отношение към това как мозъкът я възприема и увеличава желанието за приемане на повече калории. Тяхното проучване е доста притеснително, тъй като по-ранни изследвания са показали, че 70% от хората, родени през това хилядолетие и използващи активно интернет, редовно постват изображения на ястия.
“От снимането на вечеря до приемането на съвети за диета от влиятелни в мрежата лица - социалните медии промениха хранителните ни навици, и то невинаги към по-добро”, казва диетологът Пикси Търнър. Голяма част от нейните пациенти имат връзка с храната, която е изпълнена със страх, срам и безпокойство. Те са били изложени на дезинформация и им е писнало да се чувстват стресирани от всичко, което ядат. Повечето дори не осъзнават, че са станали жертва на инфлуенсъри, които използват онлайн присъствието си, за да повлияват на навиците за купуване и хранене на своите последователи. Възприемат ги като доброжелатели, които споделят нещо хубаво, до което са се докоснали, а всъщност така трупат стрес, защото си пълнят главата с неща, които все още не са опитали. Представят им ги като достъпни, но всъщност зад това се крие доста добро сътрудничество с ресторанти и фирми, които им дават безплатни ястия и продукти, за да ги рекламират. И когато човек реши да ги опита, се оказва, че трябва да похарчи значителна част от седмичния си бюджет за храна. Така че следващия път, когато видите някой да публикува чиния с апетитно ястие, имайте едно наум.